• 1
  • 2
2021-11-25, 20:50
Medlem
Hej jag är en student som pluggar och bor hemma så har inga egentliga utgifter. Just nu får jag ut runt 11 i månaden varav 3k är bidrag och runt 7700 kr är Csn lån. Jag tänkte investera det lånade beloppet varje månad i ett par fonder och sedan ha dessa fonder i minst 3 år. Några bra tips på fonder jag kan investera i? Eller om någon av er har några tips på hur jag kan utnyttja ett så billigt lån?
Citera
2021-11-25, 20:52
Bannlyst
en gamestop fond kanske?
Citera
2021-11-25, 21:16
Medlem
3 år är väldigt kort tid. Vad gör du ifall du går back 10-50% och har skulder större än tillgångar? Skulle du vara fine med det?

Om ja så är nästa fråga hur stor risk du vill ta. Hur mycket skulle du maximalt kunna tänka sig riskera att förlora? 20, 30%, allt?
Citera
2021-11-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefan32133
Hej jag är en student som pluggar och bor hemma så har inga egentliga utgifter. Just nu får jag ut runt 11 i månaden varav 3k är bidrag och runt 7700 kr är Csn lån. Jag tänkte investera det lånade beloppet varje månad i ett par fonder och sedan ha dessa fonder i minst 3 år. Några bra tips på fonder jag kan investera i? Eller om någon av er har några tips på hur jag kan utnyttja ett så billigt lån?

Sämsta läget på länge.
Citera
2021-11-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
3 år är väldigt kort tid. Vad gör du ifall du går back 10-50% och har skulder större än tillgångar? Skulle du vara fine med det?

Om ja så är nästa fråga hur stor risk du vill ta. Hur mycket skulle du maximalt kunna tänka sig riskera att förlora? 20, 30%, allt?
Jaha, alltså såklart om jag ligger minus efter 3 år så kommer jag ej gå ut men vad tycker du är lämplig tid för en relativt säker fond?
Citera
2021-11-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Sämsta läget på länge.
Hur menar du, tror du att det är börskrasch på gång eller?
Citera
2021-11-25, 21:29
Medlem
Citat:
Jaha, alltså såklart om jag ligger minus efter 3 år så kommer jag ej gå ut men vad tycker du är lämplig tid för en relativt säker fond?

Vad är en ”relativt säker fond” för dig? Det kan vara en kort räntefond? Bör du inte förlora mer än maximalt någon procent på. Men å andra sidan är trolig avkastning också ensiffriga procent på 3 år på dessa.

Det kan också vara en fond med fokus på ny teknologi, kan tappa upp mot 50% i värsta fall.

Som du förstår måste vi prata om det utifrån din riskprofil!

Tillägg: lämplig tid beror alltså på risken i tillgången och investerarens profil.
Citera
2021-11-25, 21:33
Medlem
För att svara på din fråga, sprid risken.

1. En del i aktiefonder, fördelar geografiskt (Sverige, Europa, Asien, globalt) men även bransch etc (teknik, medicin, export etc).
2. En del alternativa tillgångar som inte är korrelerade med aktiemarknaden. Skulle vanligtvis rekommendera guld (finns både fonder och certifikat för detta) men kan även vara annat (krypto, konst mm).
Citera
2021-11-25, 21:37
Medlem
Citat:
Hur menar du, tror du att det är börskrasch på gång eller?

The money printers goes brrrrrrrr
Citera
2021-11-25, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
The money printers goes brrrrrrrr

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Citera
2021-11-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Vad är en ”relativt säker fond” för dig? Det kan vara en kort räntefond? Bör du inte förlora mer än maximalt någon procent på. Men å andra sidan är trolig avkastning också ensiffriga procent på 3 år på dessa.

Det kan också vara en fond med fokus på ny teknologi, kan tappa upp mot 50% i värsta fall.

Som du förstår måste vi prata om det utifrån din riskprofil!

Tillägg: lämplig tid beror alltså på risken i tillgången och investerarens profil.
Naah menar typ runt 8% avkastning per år, har för tillfället investerat lite grann i seb sverigefond småbolag, spiltan aktiefond, avanza zero. Det har gått upp runt 20% sen jag började investeringarna och tänkte nu om jag ska fortsätta på dessa tre eller investera i något nytt. Men har läst runt lite nu och tror att Avanza Zero verkar passa bra men ej helt hundra än.
Citera
2021-11-25, 22:15
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:

Riksbanken meddelade idag att räntan kommer ligga på 0 i 3 år till, samt att man kommer fortsätta köpa värdepapper i samma takt. FED gör samma sak, så du kan tryggt månadsspara i Europa, USA, Sverige. Jag skulle lägga till Kina också som är den enda börs som reagerat normalt och droppat lite.

När DXY står i 110, oljan i 120 och 10YY i 2,5 så kan det bli riktigt jävla blodigt, men det är långt dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in