2021-11-24, 11:36
Medlem
MP hotar med att lämna regeringen nu.
Citera
2021-11-24, 11:38
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
I Sverige så tillämpar vi negativt parlamentariskt förtroende, statsministern ska tolereras av riksdagen, dvs om kandidaten inte får en majoritet (175 röster) mot sig så anses att parlamentet tolererar kandidaten även om resten lägger ned sina röster eller inte är närvarande.
Parlamentariskt förtroende är en förutsättning för att en regering ska kunna verka i ett parlamentariskt system. Det finns två typer av parlamentariskt förtroende, positivt och negativt. Negativt parlamentariskt förtroende innebär att parlamentet har förtroende för regeringen så länge inte en majoritet av parlamentets ledamöter uttryckligen saknar förtroende. I ett sådant system är en regering tolererad så länge antalet negativa röster inte överstiger hälften, oavsett antalet positiva eller nedlagda röster. Positivt parlamentariskt förtroende innebär att en majoritet i parlamentet aktivt måste uttala sitt stöd för regeringen för att parlamentariskt förtroende ska föreligga, det vill säga fler som röstar för än emot. Sverige tillämpar negativ parlamentarism. Efter riksdagsvalet 2018 röstade exempelvis en relativ majoritet (115 ledamöter ja och 153 ledamöter nej) emot regeringen Löfven II, men eftersom 81 avstod eller var frånvarande fick inte nej-rösterna den absoluta majoritet som krävdes för att blockera regeringen från att tillträda.[1]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Parlamentarism

/Provokatör
Det här systemet är ju helt sjukt!
Citera
2021-11-24, 11:39
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolbertarian
Oerhört provocerande att utse en kvinnlig statsminister i ett läge där befolkningen hoppats på en icke binär ledare.

Haha, det här fick mig att skratta till!

Kul också att Sveriges första kvinnliga statsminister ärvde rollen efter en man som inte ville ha den längre. Lite som när man ärvde storsyskonens halvslitna kläder som liten.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
MP hotar med att lämna regeringen nu.
Synd. De borde få chansen att köra Sverige i botten några månader till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hepsibal
Nej så verkar det inte funka om jag förstår det rätt (hörde hur det går till på någon nyhetskanal igår). När de röstar så behövs minst 175 nejröster för att inte rösta fram en statsminister. Om 174 röstar nej och de andra lägger ner sina röster hade Magdalena fortfarande blivit statsminister.

"Riksdagen röstar om statsministern

Talmannens förslag till statsminister bordläggs en andra gång och ska därefter prövas av riksdagsledamöterna i kammaren i en omröstning senast på fjärde dagen efter den dag då förslaget lagts fram. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter, det vill säga minst 175, röstar mot förslaget går det inte igenom. Annars är det godkänt."
https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/sa-bildas-regeringen/

Men rätta mig gärna om jag fattat det fel eller uppfattat din kommentar helt fel.

Nu blev jag osäker. Men hade inte vilden röstat ja så hade utgången blivit 174 nej mot 174 ja..
Citera
2021-11-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Det här systemet är ju helt sjukt!
I praktiken innebär det bara att avstå att rösta är detsamma som att rösta ja, samt att de som är emot måste släpa sig till kammaren för att trycka.

Egentligen borde man ta bort den gula knappen då den inte fyller något syfte.
Citera
2021-11-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Nu blev jag osäker. Men hade inte vilden röstat ja så hade utgången blivit 174 nej mot 174 ja..

Ja och då hade Magdalena godkänts som statsminister eftersom det behövs 175 nej-röster. Antalet ja-röster verkar vara oväsentligt.
Citera
2021-11-24, 11:48
Avslutad
Center-sopan Martin Ådahl måste skämmas inombords för sitt skenheliga beteende.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
I praktiken innebär det bara att avstå att rösta är detsamma som att rösta ja, samt att de som är emot måste släpa sig till kammaren för att trycka.

Egentligen borde man ta bort den gula knappen då den inte fyller något syfte.

Man skulle kunna göra som med budgeten, man ställer två kandidater mot varandra och den som får flest röster av dem vinner.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Nej. Det är mycket enkelt i praktiken. Antingen röstar man nej eller ja. Röstar man nej trycker man röd knapp annars är det som ett ja oavsett vad man gör.
Senast redigerad av Steff83 2021-11-24 kl. 11:51.
Citera
2021-11-24, 11:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Hur i helvete kan halva tråden handla om hur Sveriges system i Riksdagen fungerar?
Det går man igenom i mellanstadiet på skolan.
Att det kan vara tokigt, tja, ja. Kanske. Men det är så det fungerar och alltid har fungerat.
Med tanke på sista årens parlamentariska rabalder i Sverige borde väl alla veta det??

Nivån alltså. Nivån..
Det är inte ett dugg tokigt egentligen. Alla vet ju vad som gäller. Spelar ingen roll.
Citera
2021-11-24, 12:00
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag tror att man på centerpartiets kansli just nu springer runt i ring och sjunger "Svin-Olle är vi allihopa, allihopa, allihopa"

Det är en historisk dag för C, de har nu gett både V och SD makt.
Detta trots deras löfte om att varken V eller SD ska få makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in