2021-11-25, 01:06
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribba-in
Man kan faktiskt fråga sig... Varför skall man rösta på C!

Det enda skäl jag kan se är om man vill skapa låsningar i politiken så att inget block kan genomdriva sin politik.
Citera
2021-11-25, 01:07
Medlem
S kommer att regera ensamma och söka stöd i olika frågor. De kommer lägga rena SD & M förslag som sina egna kan vi vara säkra på. Och självfallet tillsätta alla minisrerposter och kanske kommer Strandhäll tillbaka? Ingen av de andra har majoriteten med sig helt enkelt
Citera
2021-11-25, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Frågan är vad som är nästa steg? Kommer man att ge Magdalena Andersson sonderingsuppdrag igen, då hon uppenbarligen inte klarade att få igenom en budget. Eller får Kristersson en vända först?

Om talmannen inte anser att hon behöver "sondera" igen så kan omröstning ske så snart som möjligt.
Rätta mig om jag har fel, det var i alla fall så jag fick intrycket utav nyheterna tidigare idag.

Det jag tror kan bli lite kul är om V tänker att "nu kan vi få lite mer"... De kan ju kräva lite mer om de skall släppa fram Magda som statsminister.. Men då försvinner C gissar jag.
Citera
2021-11-25, 01:09
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Frågan är vad som är nästa steg? Kommer man att ge Magdalena Andersson sonderingsuppdrag igen, då hon uppenbarligen inte klarade att få igenom en budget. Eller får Kristersson en vända först?
SD kan tänka sig stödja pensionsuppgörelsen mellan S och V.
”Jag kan konstatera att det ju inte går på tvärs mot vår egen budgetpolitik på något sätt”, säger Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiske talesperson Oscar Sjöstedt.
Källa: Dagens Industri 24 nov 2021

I så fall kommer SD in i finrummet genom pragmatisk politik. Bättre det än att satta sig i sandlådan med Mp och Centern där de bara kastar sand omkring sig.
Citera
2021-11-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det enda skäl jag kan se är om man vill skapa låsningar i politiken så att inget block kan genomdriva sin politik.

Svårt att förstå den politik som C bedriver...
Citera
2021-11-25, 01:13
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Svårt att förstå den politik som C bedriver...

Det handlar främst om hybris av Annie, hon tycker att alla borde se hur stor och viktig hon är men ingen annan håller med.
Citera
2021-11-25, 01:21
Medlem
isislisasfisas avatar
Citat:
Kanske inte det men är man inte intresserad av politik så röstar man ofta på vad man brukar.
Har idag "på grund utav dagens turbulens" pratat med tre personer som alla var 75+
De skulle alla rösta S för det har de alltid gjort och de har alltid löst allting som de sa..
Jag träffade 3 personer på ca 2.5 timmar på olika ställen... Hur många andra som inte vet ngt röstar bara på "vad jag brukar"... Borde krävas nån typ av "körkort" på att läst på lite om politik och vad partier vill..
Spelar ingen roll vad folk röstar på, det är illusionen av fria val som måste bort.
Citera
2021-11-25, 01:23
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Vad avgick hon för ?? Inte mig emot men vad fan ,hon blev ju precis inröstad .
Vad är detta för lekstuga...
Hon utlovade att bli statsminister för en S+MP-regering. När SD+M+KD-budgeten blev antagen insåg MP att deras inflytande i en sådan regering skulle bli starkt begränsat och att en dörrmatteroll ökar risken för att de hamnar under 4%. Därför ville de inte inte ingå i den nya regeringen.

Det är praxis att när samarbetspartier hoppar av så avgår statsmistern. Skulden faller då på partiet som avbrutit samarbetet. Det brukar konstateras att ingen annan är tänkbar som statsminister och statsministern blir omvald.

Magdalena Andersson hade kunnat sitta kvar, men det hade startat en debatt om maktfullkomliga sossar som Annie Lööf skulle kunna utnyttja som argument för varför hon är bättre lämpad, eller åtminstone som argument för att stödja Ulf Kristersson trots att han inte fryser ut SD. Med Magdalena Anderssons avgång är den anklagelsen borta. Hon kommer troligen utlova en rent socialdemokratisk regering om hon blir omvald, och de andra partierna har inget val än att rösta som de gjort tidigare, dvs hon kommer bli vald.
Senast redigerad av Prempion 2021-11-25 kl. 01:28.
Citera
2021-11-25, 01:24
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isislisasfisa
Spelar ingen roll vad folk röstar på, det är illusionen av fria val som måste bort.

Precis, en klar majoritet av väljarna röstade på partier som lovade att avsätta S-regeringen och rösta fram UK men vad hjälpte det? En majoritet av folkets röster betyder inte ett skit i praktiken.
Citera
2021-11-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De hoppas på lite sikt, att Sverige skall bli som Tyskland, där är det "mitten" som styr.
Annie har uppenbarligen hybris.

Ingen risk för det här. Annie lööf är ingen ledare. Hon kunde inte samlat en grupp barn på dagis än mindre partier i Sveriges riksdag. Magda har också precis bevisat att hon inte är någon ledare. Det enda hon verkar klara av är att stå i intervjuer och skylla ifrån sig. Alltid någon annans fel. Vare sig det handlar om regeringsstöd eller hur kvinnliga partiledare kritiseras hårdare. Alltid skylla ifrån sig. Inget ledarmaterial där.

För övrigt sjukt att bevittna detta. Första kvinnliga statsministern så blir det ett ordentligt magplask deluxe. Stackars magda dock hon gråter sig nog till sömns idag. Sådana starka känslor fram å tbx hela dagen. Svensk feminism reste precis 80 år tillbaka i tiden till tiden då kvinnor inte klarade av en mans jobb.
Citera
2021-11-25, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det handlar främst om hybris av Annie, hon tycker att alla borde se hur stor och viktig hon är men ingen annan håller med.
Hade media gjort sitt jobb så hade de täppt till käften på C för längesedan. Kolla bara hur förhandlingarna hanterades. Nooshi fick frågor om att hon stoppar en kvinnlig statsminister för att hon vill få valuta för sina mandat. Att hon överhuvudtaget måste diskutera det beror på att C håller riksdagen gisslan.

Men C nämndes knappt och de deltog inte på en enda intervju och håller tyst tills omröstningen. Skyll på media, en idiot som Annie förstår inte bättre.
Citera
2021-11-25, 01:27
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Jag antar att utnämningen till minister i princip är personlig, men en övergångsregering fungerar som en vanlig förutom att den inte kan utlysa extraval, så en minister borde kunna begära hos statsministern att bli entledigad.
Formellt, måhända, men knappast i praktiken. Det skulle förta hela vitsen med expeditionsministärer.
Om orsaken är sjukdom så hade det ju varit en annan sak, men det är ju inte fallet nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in