Citat:
Ursprungligen postat av
Falstaff-Kafir
Många har påpekat att vi troligen inte kan ta allt som Stolpe skriver som ren fakta. Det är mycket rimligt. Man brukar ofta förvilla när skriver illa om riktiga personer så att ingen ska kunna identifiera denne. Detta för att undvika problem som kan uppstå.
Kärnan i Stolpes text Den döde är att personen ifråga var "en demon", "en källa till ständiga kriser", "var som en smygande pest", "hans hat", "hans avundsjuka", "hans gemenhet".
Detta är hur den döde "föreföll" för Stolpe. Vi antar att Stolpe skriver om en riktig person men även lagt till en massa snömos.
Den enda som passar in på detta är Vilhelm Ekelund. Hans "pöbelsinne" i Stolpes 40 svenska författare (= hans gemenhet), hans "avund" (= hans avundsjuka), "förgiftad av hat" (= hans hat). Han var enligt Stolpe "oförsonlig mot så gott som alla svenska diktare och kritiker" (= en källa till ständiga kriser). Han smädade allt och alla.
Det passar in med att "när hans död stod i pressen, hade jag ett intryck av att halva landet andades ut [...]" Vilhelm Ekelund var ju en "hatfull smädare" som var på alla diktare i Sverige och var "halvt mentalsjuk (= som en demon). Mentalsjuka kan ofta uppfattas som besatta av en demon.
Det kan ju vara så, som föreslagits i tråden, att Stolpe i de av Stabskapten citerade styckena inte beskriver
en person utan passar på att slå ihop ett antal misshagliga individer.
Det skulle förklara varför de olika författare som föreslagits passar in på flera av Stolpes beskrivningar men ingen passar in på alla.
Ekelund verkar falla på datum för begravning, och ang. Ekelöfs ingen begravning alls?.
Ekelund som "den döde" verkar väl också, med tanke på det Falstaff-Kafir citerar av Stolpe motsägas av stycket där Stolpe skriver:
Jag undvek honom alltid, hela hans sfär plågade mig. Jag har veterligen aldrig skrivit ett ont ord om den döde.
Vad jag kan se av bilder på Ekelund så hade han ett helt normalt kranium, till skillnad från Ekelöf som, vilket var och en kan konstatera genom en bildgoogling, faktiskt hade en speciell form på huvudet och en blick som nog kunde gå genom märg och ben.
Min bedömning är att mycket av det Stolpe beskriver stämmer in på Ekelöf.