2021-11-24, 09:56
Medlem
Pynchs avatar
Fiktiv karaktär med drag av olika hatobjekt som HepCat-X är inne på verkar inte orimligt.
Citera
2021-11-24, 09:58
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falstaff-Kafir
Många har påpekat att vi troligen inte kan ta allt som Stolpe skriver som ren fakta. Det är mycket rimligt. Man brukar ofta förvilla när skriver illa om riktiga personer så att ingen ska kunna identifiera denne. Detta för att undvika problem som kan uppstå.

Kärnan i Stolpes text Den döde är att personen ifråga var "en demon", "en källa till ständiga kriser", "var som en smygande pest", "hans hat", "hans avundsjuka", "hans gemenhet".

Detta är hur den döde "föreföll" för Stolpe. Vi antar att Stolpe skriver om en riktig person men även lagt till en massa snömos.

Den enda som passar in på detta är Vilhelm Ekelund. Hans "pöbelsinne" i Stolpes 40 svenska författare (= hans gemenhet), hans "avund" (= hans avundsjuka), "förgiftad av hat" (= hans hat). Han var enligt Stolpe "oförsonlig mot så gott som alla svenska diktare och kritiker" (= en källa till ständiga kriser). Han smädade allt och alla.

Det passar in med att "när hans död stod i pressen, hade jag ett intryck av att halva landet andades ut [...]" Vilhelm Ekelund var ju en "hatfull smädare" som var på alla diktare i Sverige och var "halvt mentalsjuk (= som en demon). Mentalsjuka kan ofta uppfattas som besatta av en demon.

Det kan ju vara så, som föreslagits i tråden, att Stolpe i de av Stabskapten citerade styckena inte beskriver en person utan passar på att slå ihop ett antal misshagliga individer.
Det skulle förklara varför de olika författare som föreslagits passar in på flera av Stolpes beskrivningar men ingen passar in på alla.

Ekelund verkar falla på datum för begravning, och ang. Ekelöfs ingen begravning alls?.

Ekelund som "den döde" verkar väl också, med tanke på det Falstaff-Kafir citerar av Stolpe motsägas av stycket där Stolpe skriver:
Jag undvek honom alltid, hela hans sfär plågade mig. Jag har veterligen aldrig skrivit ett ont ord om den döde.

Vad jag kan se av bilder på Ekelund så hade han ett helt normalt kranium, till skillnad från Ekelöf som, vilket var och en kan konstatera genom en bildgoogling, faktiskt hade en speciell form på huvudet och en blick som nog kunde gå genom märg och ben.

Min bedömning är att mycket av det Stolpe beskriver stämmer in på Ekelöf.
Senast redigerad av von-der-Wettet 2021-11-24 kl. 10:04.
Citera
2021-11-24, 10:23
Medlem
bofhs avatar
Erik Lindegren?
Citera
2021-11-24, 10:34
Medlem
Falstaff-Kafirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Det kan ju vara så, som föreslagits i tråden, att Stolpe i de av Stabskapten citerade styckena inte beskriver en person utan passar på att slå ihop ett antal misshagliga individer.
Det skulle förklara varför de olika författare som föreslagits passar in på flera av Stolpes beskrivningar men ingen passar in på alla.

Ekelund verkar falla på datum för begravning, och ang. Ekelöfs ingen begravning alls?.

Ekelund som "den döde" verkar väl också, med tanke på det Falstaff-Kafir citerar av Stolpe motsägas av stycket där Stolpe skriver:
Jag undvek honom alltid, hela hans sfär plågade mig. Jag har veterligen aldrig skrivit ett ont ord om den döde.

Vad jag kan se av bilder på Ekelund så hade han ett helt normalt kranium, till skillnad från Ekelöf som, vilket var och en kan konstatera genom en bildgoogling, faktiskt hade en speciell form på huvudet och en blick som nog kunde gå genom märg och ben.

Min bedömning är att mycket av det Stolpe beskriver stämmer in på Ekelöf.

Ekelöf blev troligen inte gravsatt med kista. Han blev kremerad. Om du anser att det är Ekelöf måste du erkänna att Stolpe hittat på begravningen. Det är inte praxis att gravsätta en kremerad med kista. Det vill säga gräva en grav och fira ned en kista. Det är något man gör med döda som inte blivit kremerade. En kremerad sätter man i en urna och inte en kista.

Jag tror att begravningen i Den döde kan vara ett slags svårtolkad allegori och inte en helt verklig händelse. "Det onda är en negering - det har ingen verklig existens". Det var en demon som blev "begraven" (= dog).
Citera
2021-11-24, 10:49
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag har en kandidat: Gustaf Hellström. Han var, enligt många, elak, otrevlig och hade ett stort behov av erkännande, något som tycks ha bottnat i dåligt självförtroende. Läs exempelvis följande utdrag ur Herbert Tingstens memoarer, publicerat i DN 1963:

http://www.tingstensamlingen.se/publication/4966749/file/4976605.pdf

Tingsten talar om ”grovheter” och ”tarvligheter” som Hellström gjort sig skyldig till och som ”under senare år dragits fram i brev, memoarer och avhandlingar”. Ett par citat:

Han dog den 27 februari 1953, således kan skaren ha knarrat när Stolpe med det kusliga ropet ringande i öronen gick bort från graven. Men, kommer invändningen, Hellström ligger ju begravd i Kristianstad. Hur kan då Sven Stolpe, som på den tiden bodde på en gård utanför Karlskoga, ha rest ”upp” till begravningen. Jo, begravningen ägde rum på Norra begravningsplatsen i Solna, kan man läsa i Alice Lyttkens memoarer. Liket måste ha transporterats till Kristianstad efter ceremonin. Frågan är bara om det i sådana fall förekommer att man sänker ned kistan i en grav under ceremonin, som Stolpe beskriver, bara för att sedan skeppa iväg den till annan ort?

I en annan text i samma bok berättar Sven Stolpe om hur Hellström sitter och hånflinar elakt när Stolpe och Evert Taube vägras beställa sprit i baren på Riche därför att endast sittande gäster serveras. När de sedan trots allt fick sina drinkar återtog Hellström ”sin misslynta och kränkta uppsyn”, skriver Stolpe. Han verkar alltså inte ha tyckt om Hellström.

Kan Gustaf Hellström ha varit den döde? Vet någon mer om Hellström som kan vara av relevans? Ogillade han kristendomen och begravdes borgerligt? Skriver Stolpe mer om honom någonstans?

Stolpe ogillade kraftigt Hellström, både i dennes egenskap av sekulär humanist och av viril kvinnoförförare som spred könssjukdomar. Bland dennes erövringar fanns ju Maria von Platen vilket krossade resterna av Hjalmar Söderbergs hjärta när skrytet och skvallret kom till hans kännedom. Men i det ganska utförliga referatet i DN från Hellströms jordfästning nämns inte Stolpe bland de litterära gästerna, som annars förtecknas ganska omsorgsfullt (både akademiledamöter och andra). Dessutom framstår det hela som en respektabel kristen akt under ledning av "kyrkoherden docent Helge Ljungberg" och med bibelord samt psalmer av Oehlenschläger och Wallin. Och som du anmärker så var ju detta en jordfästning medan själva gravsättningen sedan ägde rum i Kristianstad.

Det är förstås mycket möjligt att det är en kompositgestalt, i andra fall hade ju Stolpe inga problem att namnge sina dödsfiender. Särskilt som texten alltså tycks mig inte primärt syfta till att peka ut en enskild person utan handlar om människans lott i allmänhet: Stolpes poäng är att hotet att skrikande irra runt hemlös efter döden är lika reellt för honom själv – till följd av den påtagliga glädje och lättnad han känner över den dödes försvinnande från scenen – och att behovet av förlåtelse och av den heliga jungfruns förbön är lika stort för honom som för den motbjudande döde. Jämför detta citat ur slutraderna av den i boken närmast följande betraktelsen Om tre timmar skall du dö:

Citat:
Sedan räknar jag med det vanliga – förödmjukelse och svaghet och tarvlighet. Jag är inte ens säker på att jag, innan jag slocknar, skall orka sluta hata den bestialiska råhet som en gång kom mitt liv att sprängas, så att jag sedan dess aldrig känt trygghet på jorden. Jag kan välsigna med mina läppar, men inte med mitt hjärta, så jag tror jag låter bli att försöka. Jag vet, att detta är synd. Nå, så får jag bekänna den synden också, till alla de andra.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2021-11-24 kl. 10:51.
Citera
2021-11-24, 11:03
Medlem
Massajens avatar
Jag kom osökt att tänka på David Sprengel.
Omvittnat avskydd och fruktad på sin tid.Tidsmässigt längre bak i tiden, men Sprengel ska ha upprätthållit omfattande korrespondens också med yngre författare.God blick för begåvningar. Ingen har kunnat begå så briljanta lustmord på författare.
Sprengels utseende beskrivs som direkt frånstötande. Huvud och ansikte groteskt..
Han dog en februaridag 1941.
Fast jag har lite svårt att tänka mig att Stolpe kom på hans begravning.
Kanske kom inte en käft...
Citera
2021-11-24, 11:35
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Det är två saker som inte passar ihop. Om man är radikal och har ateistisk begravning ligger det väl närmre till hands att ha kremering?

En märklig dissonans att ha borgerlig begravning och sedan traditionellt nedsänkande av kistan.
Citera
2021-11-24, 12:00
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Stolpe ogillade kraftigt Hellström, både i dennes egenskap av sekulär humanist och av viril kvinnoförförare som spred könssjukdomar. Bland dennes erövringar fanns ju Maria von Platen vilket krossade resterna av Hjalmar Söderbergs hjärta när skrytet och skvallret kom till hans kännedom. Men i det ganska utförliga referatet i DN från Hellströms jordfästning nämns inte Stolpe bland de litterära gästerna, som annars förtecknas ganska omsorgsfullt (både akademiledamöter och andra). Dessutom framstår det hela som en respektabel kristen akt under ledning av "kyrkoherden docent Helge Ljungberg" och med bibelord samt psalmer av Oehlenschläger och Wallin. Och som du anmärker så var ju detta en jordfästning medan själva gravsättningen sedan ägde rum i Kristianstad.

Då får vi avföra Hellström från listan över tänkbara kandidater.
Citera
2021-11-24, 12:09
Medlem
Falstaff-Kafirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Det är två saker som inte passar ihop. Om man är radikal och har ateistisk begravning ligger det väl närmre till hands att ha kremering?

En märklig dissonans att ha borgerlig begravning och sedan traditionellt nedsänkande av kistan.
Ja, det är lite udda. Stolpe har nog broderat ut texten en hel del. Vi gör nog bäst i att inte stirra oss blinda på mindre detaljer i texten. Hur Stolpe väljer att beskriva den döde påminner kusligt mycket om hur han beskriver Vilhelm Ekelund i 40 svenska författare (1980).

I förordet till Låt mig berätta mer kan man läsa att Stolpe varit upptagen och inte haft tid att hitta på något nytt till boken utan "bottenskrapat mina lådor och där till min häpnad hittat ett och annat, som kanske kan roa välvilliga läsare." Det är alltså äldre anteckningar som ligger till grund för boken.

Texten om Frans G. Bengtsson i 40 svenska författare (1980) kommer från Låt mig berätta mer (1971). Det är alltså mycket troligt att Stolpe medveten eller omedvetet tänkt på Den döde i Låt mig berätta mer (1971) när han skrev om Vilhelm Ekelund i 40 svenska författare (1980).

Texten om Frans G. Bengtsson i 40 svenska författare (1980) är kopierad rakt av från Låt mig berätta mer (1971). Att Stolpe beskriver Vilhelm Ekelund på ett mycket snarlikt sätt i 40 svenska författare (1980) som han beskriver den döde pekar på att Vilhelm Ekelund är den döde.
Senast redigerad av Falstaff-Kafir 2021-11-24 kl. 12:17.
Citera
2021-11-24, 12:14
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi

ja, de egentliga faktauppgifterna (i vad mån man kan tillskriva dessa realitet) rör begravningen.
Det är väl inte omöjligt att en borgerlig begravning innefattar gravsättning?

Det är svårt att förena en kyrlig begravning med citatet:

Jag reste upp till hans begravning. Han avskydde kristendomen, förstås, och ”vigdes” till vilan av en meningsfrände. Det blåste kallt – jag stod på litet avstånd för att inte irritera och hade rockkragen uppslagen. Jag kände till att börja med en rysning – nihilismen biter sig själv i svansen, förtär sig själv. Det onda är en negering – det har ingen verklig existens. Ingen av de närvarande föreföll gripen eller sorgsen. ”Vigningen” var en sorglig historia – en viktig ung ateist försökte spela präst. I vems namn ”vigdes” han?

Skulle det annars vara fråga om en kyrklig begravning där en viktig ung ateist agerar utanför den kyrkliga mallen?

Det är av intresse i tråden eftersom Ekelund såväl som Lindegren hade kyrklig begravning.
Citera
2021-11-24, 12:27
Medlem
baggebo1s avatar
En kommentar om en utgåva av Ekelunds brev är lite intressant:
Citat:
Problemet vetter mot andra av mästarens mindre stora sidor: raseriet, kverulansen, oförmågan att tåla andra gudar jämte sig. Den ibland katastrofala omdömeslösheten kan illustreras med valet av ofta nog så betänkliga existenser till vänner och umgänge. Ur fördomarna och affekterna spirade groteska värderingar. Nobelpris eller annat erkännande diskvalificerade en författare helt och hållet. Barn och badvatten slogs ut med en otålig gest. Å andra sidan ett tålamod med uselheter som är fullständigt ofattbart.
http://www.delblancsallskapet.se/ekelundSamtal.pdf

Påminner lite om Stolpes:
Citat:
Den döde hade en osläcklig hunger efter erkännande, beröm. Han skrev till redaktörerna för våra uppslagsverk och klagade över att han inte fått utrymme nog, han skällde ut våra litteraturhistoriker för att de inte hyllat honom tillräckligt i sina översiktsverk, han rasade när hans jämnåriga behandlades i stora monografier, han skummade av vrede, om någon kollega blivit inbjuden till en kongress, där han inte var med: han infann sig då objuden, gnatade och skällde, lamenterade och förbannade, tills han av den uttröttade kongressledningen fick gratis hotellrum och inbjudan till alla banketter…
Citera
2021-11-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Erik Lindegren?
Nej, han dig i maj 1968 och faller på snön i Stolpes text. Dessutom var han allt annat än förbisedd eller tvungen att gå och tjata till sig deltagande på middagar osv.

"Jag själv blev mitt eget byte / jag flydde med alla spåren / skaren bär kransar av snö" (Snöflöjt, i Vinteroffer)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in