2021-11-23, 16:50
Medlem
geek12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Vad får man ens för en stulen klocka, utan vare sig box eller certifikat och med ett stekhett serienummer som förmodligen får slipas bort? Får man ens 10 000 för en klocka på svarta marknaden som ny kostade 50 000?

Så futtiga värden för rånarna i slutändan känns det som.

Man får rätt mycket inom den kriminella världen. Men sen är det ju väldigt mycket heder också. Råna rika svenskar så blir du ju nästan helgonförklarad i orten.
Citera
2021-11-23, 16:56
Medlem
gorillaglues avatar
Detta talar mest om att de inte har råd med klockor. Om man nu är kriminell och tjänar massa pengar så kan man väl köpa en, eller varför inte 3 rolex. Snacka om fattiga riddare från dyngstacken. De är helt enkelt totalt odugliga, odriftiga, fattiga wannabi gangster som fortfarande bor hos mamma.
Citera
2021-11-23, 16:57
Bannlyst
På ett sätt kan jag tycka det ganska roligt faktiskt

Nu får överklassen igen precis allting. Och jag älskar att de drabbar fina Stockholm med politiskt korrekta invånare. Faktiskt lite grann så att man njuter av det - skit ska skit ha.

Samtidigt tänker jag på alla dem stackare som inte har valt det här som också drabbas.

Men en vacker dag stöter gängen på fel person, det kan vara en annan svensk som tillhör någon annan kriminell organisation.

När jag är hemma i Sverige har jag alltid min Glock på mig i fickan, var jag än går.
Och jag skulle faktiskt nästan njuta av tanken för att det kommer somalisk eller afghansk ligan.

Jag tar gärna straffet när jag tömmer mitt Magasin med 39b ammunition i ansiktet på dessa.

Jag kan gärna sitta av tiden med ett stort leende på läpparna.
Det är bara så att jag hoppas att fler svenskar än jag ska börja tänka lite likadant.

Eller som min polare brukar säga i klubben " Jag vägrar bli ett offer- Därför har jag också mitt vapen på mig".
Senast redigerad av Iwentback3 2021-11-23 kl. 17:00.
Citera
2021-11-23, 16:58
Medlem
Citat:
Vad får man ens för en stulen klocka, utan vare sig box eller certifikat och med ett stekhett serienummer som förmodligen får slipas bort? Får man ens 10 000 för en klocka på svarta marknaden som ny kostade 50 000?

Som jag skrev här används klockor av kriminella för att tvätta pengar, utöver själva värdet i de fall då klockorna säljs vidare:
(FB) 8 gripna, avvärjt kidnappningsförsök och klockrån, bl a Karlavägen Sthlm 2021-11-19

Men visst, för normalt funtade människor kan det tyckas vara futtiga summor att begå rån för, samtidigt som personrån begås hela tiden på mobiltelefoner, halskedjor, jackor, kepsar, med mera, värda betydligt mindre än en klocka.

Jag vet inte vad den aktuella Rolex-klockan var värd, men summorna är inte alltid futtiga. I det uppmärksammade fallet där åtta personer greps på Östermalm nyligen ska det tilltänkta offret ha flera värdefulla klockor, varav åtminstone en Richard Mille RM030 i roséguld som bara den värderas från ca 2,5 miljoner och uppåt.
Citera
2021-11-23, 17:03
Medlem
Skullheads avatar
Citat:

Du får 30% av dagsvärdet, i princip på allt stöldgods, om det är tjuvar och inte pundare som säljer
Citera
2021-11-23, 17:20
Medlem
nobbenss avatar
De ska snacka klockrån nu på TV4 efter reklamen 17:24 med Jens L - Fel av mig det blev en reporter från Expressen Tilde snackade med - Jens kommer senare

75 anmälda klockrån - hörde inte under hur lång tid - kanske under detta år
Senast redigerad av nobbens 2021-11-23 kl. 17:34.
Citera
2021-11-23, 17:23
Medlem
isislisasfisas avatar
Svensson har inget lagstöd att skydda sin klocka.
Så Mohammid och Abdi de nya adelsherrarna kan enkelt plocka av Svensson hans rikedomar.
"Vandrande bankomater" kallar man Svenskarna, jag skojar inte det är sant.
Citera
2021-11-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag vet inte vad den aktuella Rolex-klockan var värd, men summorna är inte alltid futtiga. I det uppmärksammade fallet där åtta personer greps på Östermalm nyligen ska det tilltänkta offret ha flera värdefulla klockor, varav åtminstone en Richard Mille RM030 i roséguld som bara den värderas från ca 2,5 miljoner och uppåt.

Den långa väg en sådan dyr klocka ska vandra kommer generera så mkt. mindre än du tror. En dyl. dyrgrip kommer typ vandra hela vägen till Spanien, Serbien alt. MÖ eller sydost-Asien. Det slutgiltiga priset kommer inte ens vara hälften av inköpspriset. Av alla dessa händer på vägen får rånaren minst!

OnT. Att tjäla från rika svenskar! Dessa sopor är det bästa somalierna kan leverera i den vägen. jmf. med rånarna som låg till grund för Guillous bok "Tjuvarnas marknad". IQ-skillnad?
Citera
2021-11-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwentback3
På ett sätt kan jag tycka det ganska roligt faktiskt

Nu får överklassen igen precis allting. Och jag älskar att de drabbar fina Stockholm med politiskt korrekta invånare. Faktiskt lite grann så att man njuter av det - skit ska skit ha.

Samtidigt tänker jag på alla dem stackare som inte har valt det här som också drabbas.

Men en vacker dag stöter gängen på fel person, det kan vara en annan svensk som tillhör någon annan kriminell organisation.

När jag är hemma i Sverige har jag alltid min Glock på mig i fickan, var jag än går.
Och jag skulle faktiskt nästan njuta av tanken för att det kommer somalisk eller afghansk ligan.

Jag tar gärna straffet när jag tömmer mitt Magasin med 39b ammunition i ansiktet på dessa.

Jag kan gärna sitta av tiden med ett stort leende på läpparna.
Det är bara så att jag hoppas att fler svenskar än jag ska börja tänka lite likadant.

Eller som min polare brukar säga i klubben " Jag vägrar bli ett offer- Därför har jag också mitt vapen på mig".

Jag bor på östermalm, jag hatar alla problem i sverige och har lidit med alla svenskar sen det började.

Ingen förtjänar det, möjligtvis dem som röstar M, riktigt skit parti
Citera
2021-11-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Den långa väg en sådan dyr klocka ska vandra kommer generera så mkt. mindre än du tror. En dyl. dyrgrip kommer typ vandra hela vägen till Spanien, Serbien alt. MÖ eller sydost-Asien. Det slutgiltiga priset kommer inte ens vara hälften av inköpspriset. Av alla dessa händer på vägen får rånaren minst!

OnT. Att tjäla från rika svenskar! Dessa sopor är det bästa somalierna kan leverera i den vägen. jmf. med rånarna som låg till grund för Guillous bok "Tjuvarnas marknad". IQ-skillnad?

Du vet att en del klockor säljs utan kvitto och papper?

Snarare mer än du tror.

Speciellt när det inte finns ett öppet stole register.

Läs på lite istället för att komma med korkade och outbildade resonemang.
Citera
2021-11-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Snarare mer än du tror.

Klockor säljs utan cert och låda ja, men serienummret kan du inte frånkomma. Väldigt svårt att sälja vidare den för att få tag i ”vita pengar” men inom kriminell kretsen så får du nog cash utan problem. Gissar däremot på att man ej betalar full pris.

En stulen klocka kommer du aldrig att kunna serva heller. En rolex ska servas var 10e år.
Citera
2021-11-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Snarare mer än du tror.

Berätta för mig vem i Sverige som vill bära en klocka för 2,5 mille som är stulet från ett superrikt as på Östermalm?
Senast redigerad av Ddagen 2021-11-23 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in