Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-11-22, 22:40
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
https://www.expressen.se/nyheter/man-dod-gick-igenom-isen-i-umea/

"Larmet kom in klockan 13.21 på måndagen. Då fick polisen information om att en man hade gått igenom isen vid Stöcksjön, strax söder om Umeå.

Under eftermiddagen och kvällen söktes mannen av såväl räddningstjänst som polis och dykare. När mannen senare hittades var han död."

När ska folk lära sig?
Hur är det möjligt att folk fortfarande inte begriper bättre än att ge sig ut på isen?

Detta kommer förstås följas av det gamla vanliga med folk som kör på isen med snöskoter

Först till sommaren har vi facit hur många som drunknande - den här gången.

Så här såg det ut i februari:

Åtta döda – på tre dygn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nAmAAm/experten-om-dodsveckan-pa-isarna-vad-ar-det-folk-inte-forstar
Citera
2021-11-22, 22:45
Medlem
Softers avatar
Helt obegripligt att folk går på isen nu, men men... Vila i frid och var försiktiga nu..!
Citera
2021-11-22, 22:56
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Jag kan tycka att bilden en Stockholmare har av rediga lantisbor blir lite trasig när man läser sånt där, ni vet skogsfolk som levt i samklang med naturen i generationer, som kan skilja på svamp, hugga ved med bara händerna osv

Och så går dom om och om och om igen igenom isen och drunknar.

Det är ju inte somalier vi pratar om som aldrig sett en is eller hur?
Citera
2021-11-22, 23:03
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Jag kan tycka att bilden en Stockholmare har av rediga lantisbor blir lite trasig när man läser sånt där, ni vet skogsfolk som levt i samklang med naturen i generationer, som kan skilja på svamp, hugga ved med bara händerna osv

Folk i Umeå är inte mycket mer i samklang med naturen än Stockholmare.
Citera
2021-11-22, 23:08
Bannlyst
Om jag hoppar ner i en vulkan med lava så hoppas jag att jag också får sympatier och att folk är ledsna över den tragiska olyckan. Fast egentligen så hoppas jag att man istället tycker att man är lika jävla dum i huvudet som någon som går på isen vid den här tiden på året och får skylla sig själv.
Citera
2021-11-22, 23:11
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:

Har man gått på samma sjöis sedan vintern -57 och klarat sig, så är risken stor att man tror att det alltid ska funka. (Inte samma is, det blir ju ny varje år.. men du vet vad jag menar, haha)
Citera
2021-11-23, 01:00
Medlem
Någon som vet lite mer om fallet? Vem var det som dog? Hur väl förberedd var personen? Hade han vana att vista på is?
Hur gick det till när vittnet varnade? Några bybor som gjorde räddningsförsök?

Det sägs att det inte varit så hemskt kallt än i Umetrakten men isen har lagt sig på de flesta mindre och halvstora sjöar.
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2021-11-23 kl. 01:03.
Citera
2021-11-23, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Någon som vet lite mer om fallet? Vem var det som dog? Hur väl förberedd var personen? Hade han vana att vista på is?
Hur gick det till när vittnet varnade? Några bybor som gjorde räddningsförsök?

Det sägs att det inte varit så hemskt kallt än i Umetrakten men isen har lagt sig på de flesta mindre och halvstora sjöar.

Jag tror att skridskofrämjandet (eller vad dom nu heter) har varit ut och kollat isarna på några sjöar i trakten redan, jag vet dock inte vad dom har fått för resultat, eller om dom har kollat just den sjön där olyckan inträffade.

Jag vet att dom brukar kolla Tavelsjön, där det varje år hålls uppe ett långt skridskospår, då folk brukar vara ivriga att få ge sig ut på isen innan det har kommit snö så att dom kan åka fritt och inte bara det plogade spåret.

Det kan ju ha varit något liknande på den här sjön, skridskoåkare som velat åka blankis utan snö, för det började snöa först lite senare idag, i alla fall inne i stan, men stöcksjön ligger ju bara en mil söder om stan, man ser den från E4 om man åker till/från Umeå
Senast redigerad av Lurkarn 2021-11-23 kl. 02:11.
Citera
2021-11-23, 02:17
Medlem
Citat:

När ska folk lära sig?
Hur är det möjligt att folk fortfarande inte begriper bättre än att ge sig ut på isen?

Detta kommer förstås följas av det gamla vanliga med folk som kör på isen med snöskoter

Först till sommaren har vi facit hur många som drunknande - den här gången.

Sjöarna i Umeåområdet brukar ha väldigt bra isar, det är inga problem att åka skridskor, snöskoter eller ens bil på dom på vintern, man kör en stor tung traktor och plogar Tavelsjön på vintrarna så att det ska gå att åka skridskor.

Man plogar andra sjöar för att köra biltävlingar, man brukar till och med ploga i en havsvik söder om Umeå för att köra biltävlingar och körskolornas halkbana på isen.

Felet här är att han var för tidigt ute.

Februari i fjol (som du hänvisar till) kunde man köra bil på isarna runt Umeå
Citera
2021-11-23, 06:14
Avstängd
Skridskoåkare har vanligen ispik och utrustning för att ta sig upp, det är de som går på isen som är mera utsatta
Citera
2021-11-23, 06:27
Medlem
Vad är det som säger att personen inte var somalier,det finns invandrare i umeå också.
Citera
2021-11-23, 07:08
Ofta är det Egon 71 år som ska ut och pimpla eller gå över sjön till grannen gammErkki. Han har minsann gått där på isen i 43 år och han vet minsann när den håller eller inte. Så inga jdra meteorologer ska säga att det är svaga isar. För Egon vet : när Talgoxarna samlas mer än 3 och norrskenet synts 2 gånger med 4 dar emellan..då jädra håller isarna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in