Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-23, 07:23
Medlem
elimes avatar
I helgen som var såg jag ett antal personer ute på en annan sjö i umeåtrakten, och har hört om de som börjat åka långfärds, så helt orimligt beteende är det nog inte att ge sig ut på isarna nu. Sedan måste man givetvis kontrollera den is man ger sig ut på. Personligen undviker jag isar så långt det går.

Mest troligt handlar detta om någon farbror som bor runt sjön och tycker sig kunna när isen håller och inte. Rip.
Citera
2021-11-23, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
För Egon vet : när Talgoxarna samlas mer än 3 och norrskenet synts 2 gånger med 4 dar emellan..då jädra håller isarna!

Egon vet att norrskenet syns även på sommaren, och att aktiviten styrs av utbrott på solen, så kallade Coronal Mass Ejections (CME) och inte utav temperaturen, men jag förstår vad du försöker säga.

Egon har stenkoll på temperaturen, han för skriver slaviskt in den i sin kalender dagligen.
Det har varit under noll i 18 dagar i sträck och det har varit nedemot -10 flera nätter.

Vad egon inte tänker på är att det har blåst som satan flera gånger, och alltså har isen inte kunnat lägga sig, och den is som lade sig bröts upp av vågor.

Egon känner till sjön så väl, han har till och med sin egen fiskegrynna som ingen annan känner till (tror han i alla fall)där han brukar meta vid på sommaren och på vinterns pimpeltävling.
Egon kanske var på väg ut till grynnan för att provfiska och tänkte inte på att isen alltid är som svagast ovanför grynnor, vid sjöars in och utlopp och vid rör som släpper ut avlopp/dagvatten i sjön.

Jag spekulerar lite här, har kollat google maps och försöker dra slutsatser.
Det verkar inte finnas varken ut eller inlopp till sjön där mannen gick genom isen, inga företag som kan tänkas ta in eller släppa ut kylvatten i sjön och inte ens en dagvattenavrinning (ladugårds avlopp som mynnar i sjön är väl förbjudet sedan länge så det kan vi nog utesluta)
Citera
2021-11-23, 10:30
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Jag kan tycka att bilden en Stockholmare har av rediga lantisbor blir lite trasig när man läser sånt där, ni vet skogsfolk som levt i samklang med naturen i generationer, som kan skilja på svamp, hugga ved med bara händerna osv

Och så går dom om och om och om igen igenom isen och drunknar.

Det är ju inte somalier vi pratar om som aldrig sett en is eller hur?
Fullständig okunskap är skitfarligt. Kan du inte alls simma kommer du ju garanterat drunkna om du är på det djupa.

Efter det är det arrogans och hemmablindhet inför sin okunskap som är skitfarligt. Man vet hur det går till, man har i alla år gjort såhär och det har gått bra och man har en plan B om det går åt skogen som man kom på för 20 år sedan så då vet man att d-PLUMS död.
Citera
2021-11-23, 12:31
Medlem
Vila i frid Åke! Mina tankar går till den sörjande familjen. Sonen hade skrivit ett väldigt rörande inlägg på FB…
Citera
2021-11-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Fullständig okunskap är skitfarligt. Kan du inte alls simma kommer du ju garanterat drunkna om du är på det djupa.

Efter det är det arrogans och hemmablindhet inför sin okunskap som är skitfarligt. Man vet hur det går till, man har i alla år gjort såhär och det har gått bra och man har en plan B om det går åt skogen som man kom på för 20 år sedan så då vet man att d-PLUMS död.

Simkunnighet är inte speciellt viktig om man går genom isen, vart ska du simma?
Runt runt i det lilla hålet?
Det är MAX ett simtag åt något håll för att nå kanten på vaken.

Däremot måste man veta hur man tar sig upp ur en vak, det visste alla män som hade gjort lumpen förut, då det var en favoritövning alla befäl att utsätta sina värnpliktiga för.
Vi hade inte ens isdubbar utan fick sparka oss upp på kanten manuellt.
En morakniv (som man förut fick ha i bältet) är en jäkligt bra hjälp, men isdubbar är absolut bäst.

Isdubbar fick vi (i Norrland åtminstonde) tillverka på skolan, vi hade även isvaksträning på skolan och såg åtskilliga gryniga VHS filmer om hur man ska göra om man går igenom isen.
Citera
2021-11-23, 13:25
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
? Hade han vana att vista på is?
Han hade en väldigt dålig ovana att gå på is vilket till slut straffade honom.
Citera
2021-11-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
Om jag hoppar ner i en vulkan med lava så hoppas jag att jag också får sympatier och att folk är ledsna över den tragiska olyckan. Fast egentligen så hoppas jag att man istället tycker att man är lika jävla dum i huvudet som någon som går på isen vid den här tiden på året och får skylla sig själv.

Är det dålig is i Umeå just nu? När är den säker?

Tack på förhand!
Citera
2021-11-23, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Är det dålig is i Umeå just nu? När är den säker?

Tack på förhand!
I alla städer så är isen dålig idag. Detta måste du inse genom att utgå från att resten av landet har det ungefär lika skit/bra som du. Om du hör ordet av att det är farligt att gå på isen, stanna då hemma istället för att utmana något så farligt och där du inte har någon chans utan bara erbjuder sorg och arbete i massor, helt i onödan så alla bara blir förbannade.

Det är säkert att gå på isen när det snöat så in i helvete och att is - oavsett om den är på asfalten eller i sjön inte har smält under någon timme på dygnet, om så har varit fallet så kan du känna dig säker på sjöns isar efter 6-7 dagar. Läs tidningen varje dag och ta väderrapporten på Aftonbladet varje morgon när larmet går, det tack 1 jävla minut.
Citera
2021-11-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
I alla städer så är isen dålig idag. Detta måste du inse genom att utgå från att resten av landet har det ungefär lika skit/bra som du. Om du hör ordet av att det är farligt att gå på isen, stanna då hemma istället för att utmana något så farligt och där du inte har någon chans utan bara erbjuder sorg och arbete i massor, helt i onödan så alla bara blir förbannade.

Det är säkert att gå på isen när det snöat så in i helvete och att is - oavsett om den är på asfalten eller i sjön inte har smält under någon timme på dygnet, om så har varit fallet så kan du känna dig säker på sjöns isar efter 6-7 dagar. Läs tidningen varje dag och ta väderrapporten på Aftonbladet varje morgon när larmet går, det tack 1 jävla minut.

Du, det är inte bra för isen med snö, om man vill ha starkare alltså, och aftonbladet ser jag som terror och stödjer ej

Du bör aldrig gå på is utan en guide, är mitt tips till dig, inte i dagsläget. Men bra att du har respekt. Kom bara ihåg att snö inte hjälper någon is bli bättre!!!

(jag frågade mest då jag insåg att du måste ha någon kunskapslucka när du pratade om tid på året, det är sådant som isen inte bryr sig om)

Mvh
Citera
2021-11-23, 14:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag tror att skridskofrämjandet (eller vad dom nu heter) har varit ut och kollat isarna på några sjöar i trakten redan, jag vet dock inte vad dom har fått för resultat, eller om dom har kollat just den sjön där olyckan inträffade.

Jag vet att dom brukar kolla Tavelsjön, där det varje år hålls uppe ett långt skridskospår, då folk brukar vara ivriga att få ge sig ut på isen innan det har kommit snö så att dom kan åka fritt och inte bara det plogade spåret.

Det kan ju ha varit något liknande på den här sjön, skridskoåkare som velat åka blankis utan snö, för det började snöa först lite senare idag, i alla fall inne i stan, men stöcksjön ligger ju bara en mil söder om stan, man ser den från E4 om man åker till/från Umeå

Skridskoåkarna brukar ha koll. Sker rätt få olyckor bland dem (även om det händer men då är det oftast nån kaxig jävel som gett sig ut ensam).
Citera
2021-11-23, 14:31
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Jag vill tillägga att min trådstart inte specifikt är ett angrepp mot den avlidne utan mer generellt prat om dårskapen med att så många år efter år går igenom isen, något som man kan tycka i större utsträckning borde kunna förutsees och förhindras att så sker.
Man vet ju inte alla detaljer, och det kan ju variera från fall till fall.
Men man blir ju bestört över att något som kan tyckas så onödigt ändå är så återkommande.
Citera
2021-11-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Jag vill tillägga att min trådstart inte specifikt är ett angrepp mot den avlidne utan mer generellt prat om dårskapen med att så många år efter år går igenom isen, något som man kan tycka i större utsträckning borde kunna förutsees och förhindras att så sker.
Man vet ju inte alla detaljer, och det kan ju variera från fall till fall.
Men man blir ju bestört över att något som kan tyckas så onödigt ändå är så återkommande.

Särskilt onödigt när det handlar om någon som borde ha sett när isen lade sig och hur kallt det har varit efter att hela sjön var istäckt. Då borde han ha förstått att det inte kan ha varit tjockt och då ska man inte ge sig ut eller testa sig fram och kolla tjocklek. Inte vara ensam och ha beredskap att kunna ta sig upp är också ett måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in