Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-22, 20:08
Medlem
Disco.Destroyers avatar
Vi är snart inne i december och jag behöver besikta min mc eftersom jag fortfarande kör och kommer att göra det troligtvis under hela december. Men hittar inga tider någonstans.

Har jag missat något? Jag har aldrig behövt besikta så sent på året.
Citera
2021-11-22, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av Disco.Destroyer
Vi är snart inne i december och jag behöver besikta min mc eftersom jag fortfarande kör och kommer att göra det troligtvis under hela december. Men hittar inga tider någonstans.

Har jag missat något? Jag har aldrig behövt besikta så sent på året.

Det verkar som vissa besiktningsfirmor avsätter speciella tider för MC medan man på andra kan boka in valfritt fordonsslag på en ledig tid.

Vet inte om detta kan vara till någon hjälp.
Citera
2021-11-22, 23:01
Medlem
elektronikfreaks avatar
Hittar du inga besiktningstider nu när vi har ett flertal besiktningsföretag? Jag tycker det finns fler lediga tider än bokade åtminstone där jag bor. Kolla in DROP IN tider som de allra flesta erbjuder, dessutom till kraftigt reducerade priser.
Citera
2021-11-23, 11:27
Medlem
killawifes avatar
Många besiktningsföretag besiktigar inte MC på vinterhalvåret för att det kan vara halt, kallt och snöigt. Du kan nog säkert ordna detta om du ringer upp besiktningsföretaget och pratar med dom. De MÅSTE ju inte köra nån längre sträcka.
Citera
2021-11-23, 15:49
Medlem
Disco.Destroyers avatar
Jag måste ha varit blind, Carspect har massa tider. Tror en till hade men bara imorgon, de andra hade noll.
Tack alla, nu är det bokat! :-)
Citera
2021-11-25, 17:28
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Många besiktningsföretag besiktigar inte MC på vinterhalvåret för att det kan vara halt, kallt och snöigt. Du kan nog säkert ordna detta om du ringer upp besiktningsföretaget och pratar med dom. De MÅSTE ju inte köra nån längre sträcka.

Dom får inte längre besiktiga om inte dom kan provköra så det är väl iaf beroende av att dom kan köra ett varv runt stationen
Citera
2021-11-26, 04:52
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom får inte längre besiktiga om inte dom kan provköra så det är väl iaf beroende av att dom kan köra ett varv runt stationen

Nä jag vet. Jag besiktade i februari en gång och det var snöslask ute så killen körde bara lite på innergården och gjorde bromstest väldigt försiktigt och sen var det bra.
Citera
2022-01-20, 14:30
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nä jag vet. Jag besiktade i februari en gång och det var snöslask ute så killen körde bara lite på innergården och gjorde bromstest väldigt försiktigt och sen var det bra.

Låter ju helt vansinnigt att dom besiktade i februari. Bromsprov "lite försiktigt". Man får ju inte ut något speciellt om man bara ska fisa lite för. Man är rädd att köra omkull.

Då kan man lika gärna låta bli det och bara göra högtrycksprov samt leta efter läckage och eventuella fel.
Citera
2022-01-20, 21:24
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Låter ju helt vansinnigt att dom besiktade i februari. Bromsprov "lite försiktigt". Man får ju inte ut något speciellt om man bara ska fisa lite för. Man är rädd att köra omkull.

Då kan man lika gärna låta bli det och bara göra högtrycksprov samt leta efter läckage och eventuella fel.

Jo det kan man tycka men bilprovningen har aldrig varit kända för sina logiska beslut precis. Jag fick en gång underkänt på en MC-besiktning för att kedjan inte var tillräckligt spänd då man kunde trycka den upp och ner typ 3-4 cm. När jag förklarade att kedjan är slak pga den långa fjädringsvägen(offroad) och det inte är så man kollar en kedjas slitage utan den är precis perfekt spänd så blev killen sur och jag fick mitt papper i handen. Så jag fick åka direkt till en annan besiktningsstation, betala 200:- och sen var den godkänd.
Citera
2022-01-24, 14:56
Medlem
SuperSolids avatar
Förra året så kom de tidigaste MC tiderna för besiktning ut runt slutet på mars månad, därefter fanns det gott om tider att välja på.

Skulle tro att det är så länge du får vänta om du inte besiktigade din MC "i tid".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in