Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukerian
Man går inte från klarvaken till att "slumra till" utan att man satt sig rejält trött bakom ratten redan från start. Alternativt kört väldigt länge, typ utlandsresa men så var ju inte fallet här.

Hamnar man i den situationen får man ta sitt förnuft till fånga och avstå arbete. Särskilt när man ansvarar för andra människors liv. Om det nu var att chauffören somnade pga trötthet, vilket vi inte vet säkert.
Om man kör den där vägen några gånger så vet man hur tröttsam den faktiskt är. Jag är visserligen ingen busschafför, men jag har kört där flertalet gånger och känt hur det är svårt att hålla fokus. Man blir enkelt less efter en arbetsdag och sedan köer/bilar som kör 20km/h under hastighetsgränsen.

Skit händer, och det var väl bara en tidsfråga i och med vägen/trafiken. Förhoppningsvis så har några lärt sig att använda bälte och vi får vara tacksamma över att ingen dog.
Citera
2021-11-22, 20:06
Medlem
Om man har insikt i hur arbetsförhållandena är för bussförare blir man inte förvånad över att det händer olyckor. Jag har själv suttit och kört buss och varit farligt trött. Att gå upp kl 02.15, börja jobba 03.30 och köra i kanske 9 timmar -hur pigg skulle du vara? Man kan dessutom inte sjukskriva sig för att man är trött. Visst, gå och lägga sig i tid är viktigt. Men hur lätt är det att somna när man lägger sig kl 19? Jag hade alltid en burk coffein i väskan och en mugg kaffe. Och godis. Blev det för jävligt stannade jag och gick ett varv runt bussen. Men det är inte enkelt. Visst, man ska inte köra när man är trött. Men hur undviker man det?? Dessutom rekryteras bussförare som kanske inte är så vana vid vårt väglag, och utbildningen ger inte alltid så bra praktik på halt underlag. Finns mycket att förbättra, men det ska ju vara så billigt som möjligt -bussbolagen ska ju tjäna pengar. Och det mesta tjänar man på bussförarnas arbetstider och -miljö...
Citera
2021-11-22, 21:18
Medlem
Av egen erfarenhet i ABC-län har jag halkbekämpat åt bussar, dragit upp bussar för backar mm. Tyvärr är flertalet såkallade utländska chaufförer överrepresenterade i skador och olyckor inom busstrafiken.
Ex när jag grusade för bussar på hållplatser för att start o stop som ska underlätta har de såkallade busschaufförerna ingen känsla alls i pedalen. Det är typ plattan i mattan och gruset fullkomligt sprutar bort. Uppsala kommun sandade säkert bort mot 300ton 2-5mm grus enbart på busshållplatser 2019. ledbussar i sig är mkt svåra köra, än mer svår i vinterväglag. Ledbussar driver på bakre hjulen ibland på mittre. Så fällknivsverkan uppstår lätt om chauffören inte sköter gaspedalen med känsla.

Jag åker aldrig buss i ABC län pga de nya utländska chaufförer är överrepresenterade. längre ut i landet är det bättre och inhemsk urinvånare med känsla hantera fordon vinter som sommar.
Uppsala bussolyckan orsakades av en kvinnligt ny chaufför från ett icke skidåkande land. https://www.expressen.se/nyheter/chauffor-frikand-fran-bussolyckan-i-rasbo/

Idag ges lastbilskort och busskort ut för lätt. En gång i tiden fanns det yrkesstolthet inom branschen!! Idag nedpressade priser och dålig lön och = uruslet dåliga chaufförer som absolut inte kan handha ett stort fordon.
Citera
2021-11-22, 21:26
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacotacotaco
Förvånad att sånt inte händer oftare. Varje gång jag tvingas köra på Stavsnäsvägen sitter jag med vita knogar och dubbelt blodtryck. Möta en buss i kurvorna där gör man gärna inte.
Ja det skall gudarna veta, speciellt om man ser till hur en del av busschaufförer på den sträckan kör!! Visst.. Dom har en tidtabell att passa så att folket som skall med båtar från Stavsnäs eller från Sollenkroka inte skall bli tvungna att vänta en timme eller två på nästa båt, men att köra "Rally" som många av dessa busschaffisar gör är mer än dumt!! Är som som dig förvånad över att detta inte har hänt tidigare!!

Är som dig extra uppmärksam när jag kör Stavsnäsvägen! Det måste man vara! Skulle inte bli mycket förvånad om Stavsnäsvägen kommer att gå om Nynäshamnsvägen i ligan "Sveriges farligaste väg" där!
Senast redigerad av Andersdamaan 2021-11-22 kl. 21:38.
Citera
2021-11-22, 21:58
Medlem
Var nog bara en tidsfråga innan det här skedde. Mängden utländska förare på Värmdö har gått explosionsartat, och de kan varken köra eller ta ansvar för andra människor tyvärr. Det är inte en gång man blivit tvungen att tuta, köra med helljus eller till och med säga till de.
Så förhoppningsvis får SL och kommunen upp ögonen för detta problem och börjar ta tag i det på riktigt.
Citera
2021-11-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tunga fordon har "vinterdäck" året runt. Ja, de slits mer men åkerierna behöver inte byta hjul på en hel flotta två gånger per år.

Är det förresten bara jag som tycker att det ser ut som att fordonen har krockat "i vänstertrafik"? Bussen är smälld på vänster sida av hytten och lastbilen är smälld på högra sidan om hytten. Har de mött varandra och sedan försökt parera om varandra på insidan?

Jag känner till det där med vinterdäck med 5mm mönsterdjup som körs året om på lokaltrafiken. Här uppe kör vi med dubb.
Men dom filas ju ner på en säsong.

Att komma över på fel sida och försöka köra som i England är ju i och för sig inte ett tecken på dåliga däck utan något annat.
Kan nog bli vårdslöshet om du tappar huvudet i knäet.
Citera
2021-11-23, 02:42
Medlem
Citat:
Tunga fordon har "vinterdäck" året runt. Ja, de slits mer men åkerierna behöver inte byta hjul på en hel flotta två gånger per år.

Är det förresten bara jag som tycker att det ser ut som att fordonen har krockat "i vänstertrafik"? Bussen är smälld på vänster sida av hytten och lastbilen är smälld på högra sidan om hytten. Har de mött varandra och sedan försökt parera om varandra på insidan?

Mja, man brukar låta M+S däcken sitta kvar över sommaren när dom är så dåliga att man ändå ska lägga på nya nästa vinter.

Man kör SAS slut på dom sista sommaren.

Det är dock en chansning då dom har så pass mycket mjukare gummiblandning att dom överhettar på sommaren.
Citera
2021-11-23, 05:46
Medlem
Citat:

Skitsnack, det kan du inte påstå som en sanning, visst finns sådana åkerier, men de är definitivt en minoritet.
Citera
2021-11-23, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shankey
Det var jag som körde bilen/skåpbilen (Citroen Jumpy). Alltså ingen personbil.

Redan innan mötet med bussen uppmärksammar jag att bussen kör nära mittlinjen. Precis vid mötet börjar bussen komma över på mitt körfält. Jag hinner väja lätt åt höger men ändå tar backspegeln i och flyger iväg som en vante.

Sekunden efter tittar jag i andra backspegeln och ser att bussen ligger tvärs över vägen. Tänkte direkt att den hade kört ner i diket eller in i ett träd.
När jag väl vänder om och kommer tillbaka till olycksplatsen ser jag att den har frontalkrockat med bärgningsbilen!!!!...

Personer kommer chockade, gråtandes och skrikandes ut från bussen, vissa med näsblod. Jag försöker kolla omkring vem som är i mest behov av vård. Chauffören till bärgningsbilen hade fått en rejäl smäll i huvudet men gick själv ut ur bilen och satt sig i dikeskanten. Han var vid medvetandet men hade ont i huvudet sa han. Sen ser jag busschauffören som satt fastklämt i bussen av skadorna. Han var vid medvetandet men väldigt chockad. Han sa "jag förstår inte vad som hände, jag måste ha somnat till".
Jag kände mig otroligt maktlös när man inte kan hjälpa en person i den sitsen, det var bara att vänta in brandkår/ambulans för att få loss honom.

Det var ej svår halka som polisen och media uttrycker sig. Nu har jag dock dubbdäck på min bil.
Det kanske var minimalt med halka vid olycksplatsen men ej svår halka.

I detta fall är jag säker på att halkan ej har orsakat denna olycka då bussen sakta kört över i motsatt färdriktning. Allt tyder på att busschauffören slumrat till av någon anledning.

Att bussen kör nära mittlinjen är iofs inget konstigt, det måste du göra med en buss på den vägen om du även ska ha högersidans hjul på vägen då den är så smal.

Din uppfattning att det inte var så halt på platsen som media bl.a radio Sthlms reporter och polis påstår håller jag med om. Jag körde exakt den sträckan och riktning en timme innan olyckan med buss, dock inte SL-buss utan en turistbuss, och upplevde det inte speciellt halt. Körde den igen som en av de första fordonen när de öppnade upp på em riktning Stavsnäs. Då var det osaltat, jag möte saltbilen på tillbakavägen mot stan, men upplevde det inte speciellt halt då heller.
Citera
2021-11-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Jag kan säga att bussarna absolut körs med vinterdäck, däremot kanske vissa går med vinterdäck året om.... Åtminstone har jag sett bussar med vinterdäck mitt i sommaren.
Säger dock inget om att just Keolis skulle göra så.

Busstypen ifråga är hemsk i halka, motorn står på vänster sida i princip mellan fram- och mittaxeln. Så viktfördelningen hjälper inte till. Den driver på mittaxeln och styr på bakersta axeln.
Så orsaken till olyckan var en fullständigt oseriös fordonsdesign?
Citera
2021-11-23, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Var nog bara en tidsfråga innan det här skedde. Mängden utländska förare på Värmdö har gått explosionsartat, och de kan varken köra eller ta ansvar för andra människor tyvärr. Det är inte en gång man blivit tvungen att tuta, köra med helljus eller till och med säga till de.
Så förhoppningsvis får SL och kommunen upp ögonen för detta problem och börjar ta tag i det på riktigt.

Du ska bara se hur många svennar som kör som idioter. Jag kör bil över hela Stockholm.
Citera
2021-11-23, 08:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Skulle inte bli mycket förvånad om Stavsnäsvägen kommer att gå om Nynäshamnsvägen i ligan "Sveriges farligaste väg" där!

"Nynäshamnsvägen" är sedan länge ombyggd till motorväg och inte alls farlig längre. Men den var hemsk förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in