Av egen erfarenhet i ABC-län har jag halkbekämpat åt bussar, dragit upp bussar för backar mm. Tyvärr är flertalet såkallade utländska chaufförer överrepresenterade i skador och olyckor inom busstrafiken.
Ex när jag grusade för bussar på hållplatser för att start o stop som ska underlätta har de såkallade busschaufförerna ingen känsla alls i pedalen. Det är typ plattan i mattan och gruset fullkomligt sprutar bort. Uppsala kommun sandade säkert bort mot 300ton 2-5mm grus enbart på busshållplatser 2019. ledbussar i sig är mkt svåra köra, än mer svår i vinterväglag. Ledbussar driver på bakre hjulen ibland på mittre. Så fällknivsverkan uppstår lätt om chauffören inte sköter gaspedalen med känsla.
Jag åker aldrig buss i ABC län pga de nya utländska chaufförer är överrepresenterade. längre ut i landet är det bättre och inhemsk urinvånare med känsla hantera fordon vinter som sommar.
Uppsala bussolyckan orsakades av en kvinnligt ny chaufför från ett icke skidåkande land.
https://www.expressen.se/nyheter/chauffor-frikand-fran-bussolyckan-i-rasbo/
Idag ges lastbilskort och busskort ut för lätt. En gång i tiden fanns det yrkesstolthet inom branschen!! Idag nedpressade priser och dålig lön och = uruslet dåliga chaufförer som absolut inte kan handha ett stort fordon.