Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-23, 09:55
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shankey
Sen ser jag busschauffören som satt fastklämt i bussen av skadorna. Han var vid medvetandet men väldigt chockad. Han sa "jag förstår inte vad som hände, jag måste ha somnat till".

Eeeeh jag har läst inlägg i utländska forum där diskussionen gått om hur vaccinerade ändrat beteende efter vaccineringen, och då är det här, temporär medvetandeförlust utan att personen ifråga märker det, en vanlig observation, liksom mycket sämre förmåga att framföra ett fordon plus mycket annat som pekar på hjärnskador. Första gången jag ser det nämnas, om än indirekt, i Sverige. Det finns en teknisk förklaring till detta, och behandling, men officiellt så finns inte dessa biverkningar så doktorn kommer bara att vifta bort det som inbillning.
Citera
2021-11-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Första gången jag ser det nämnas, om än indirekt, i Sverige. Det finns en teknisk förklaring till detta, och behandling, men officiellt så finns inte dessa biverkningar så doktorn kommer bara att vifta bort det som inbillning.

Hur i helvete får du det här till att nämna påhittade vaccinbiverkningar?

Chauffören sa att han kände sig trött och måste ha somnat bakom ratten, det gjorde folk för 100 år sedan också, 100 år innan Covidvaccin fanns.

Gå och trolla i någon annan tråd din jävla tomte
Citera
2021-11-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Att bussen kör nära mittlinjen är iofs inget konstigt, det måste du göra med en buss på den vägen om du även ska ha högersidans hjul på vägen då den är så smal.

Din uppfattning att det inte var så halt på platsen som media bl.a radio Sthlms reporter och polis påstår håller jag med om. Jag körde exakt den sträckan och riktning en timme innan olyckan med buss, dock inte SL-buss utan en turistbuss, och upplevde det inte speciellt halt. Körde den igen som en av de första fordonen när de öppnade upp på em riktning Stavsnäs. Då var det osaltat, jag möte saltbilen på tillbakavägen mot stan, men upplevde det inte speciellt halt då heller.

Självklart håller sig större/tyngre fordon närmare mittlinjen. Men i detta fall var däcken nästan på mittlinjen när jag reagerade. Alltså stack bussens speglar ut över mittlinjen. Och vid mötet kommer bussen sakta ut på min fil.

Jag är van att köra sträckan vardagligen då jag jobbar mycket ut mot stavsnäs/Djurö hållet. Är van att möta lastbilar och bussar flera gånger per dag/kväll på denna sträcka.
Ofta är det tight att mötas men aldrig så tight att stora fordon behöver köra över mittlinjen.
Citera
2021-11-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Att bussen kör nära mittlinjen är iofs inget konstigt, det måste du göra med en buss på den vägen om du även ska ha högersidans hjul på vägen då den är så smal.

Din uppfattning att det inte var så halt på platsen som media bl.a radio Sthlms reporter och polis påstår håller jag med om. Jag körde exakt den sträckan och riktning en timme innan olyckan med buss, dock inte SL-buss utan en turistbuss, och upplevde det inte speciellt halt. Körde den igen som en av de första fordonen när de öppnade upp på em riktning Stavsnäs. Då var det osaltat, jag möte saltbilen på tillbakavägen mot stan, men upplevde det inte speciellt halt då heller.

Du diskuterar med folk som inte vet om att långa och stora fordon tar plats. Det är liksom inte speciellt kontroversiellt att ligga nära mittlinjen eller till och med över den i vissa kurvor.

Sedan kan det ju ha frusit på under den timmen efter du körde där. Men komma hur krocken har utformats, du ser att de har smällt på insidan av varandra, dvs vänstertrafik. Frågan är vilken axel som gav vika först om bussen hade halkat.
Citera
2021-11-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shankey

Jag är van att köra sträckan vardagligen då jag jobbar mycket ut mot stavsnäs/Djurö hållet. Är van att möta lastbilar och bussar flera gånger per dag/kväll på denna sträcka.
Ofta är det tight att mötas men aldrig så tight att stora fordon behöver köra över mittlinjen.

Hur mycket du behöver hålla ut är ofta beroende på vinkeln in i kurvan. Du vet inte vad framförvarande bilar har hittat på när de mötte bussen, så bussen kan ju redan sekunderna innan ha väjt för någon genande fåne och sedan parerat för att inte få baken att hamna i diket på insidan.
Citera
2021-11-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du diskuterar med folk som inte vet om att långa och stora fordon tar plats. Det är liksom inte speciellt kontroversiellt att ligga nära mittlinjen eller till och med över den i vissa kurvor.

Sedan kan det ju ha frusit på under den timmen efter du körde där. Men komma hur krocken har utformats, du ser att de har smällt på insidan av varandra, dvs vänstertrafik. Frågan är vilken axel som gav vika först om bussen hade halkat.

Det är jävligt kontroversiellt att ligga över mittlinjen när man får möten, det FÅR man inte göra.

Måste bussen stjäla mötande trafiks körfält för att ta sig genom en kurva får dom göra det när det inte finns mötande trafik helt enkelt.

Men nu har vi ju vittnen på att chauffören trodde han hade somnat bakom ratten, så det är ju rätt klarlagt att han inte styrde bussen.
Citera
2021-11-23, 11:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är inte klarlagt att det rådde svår halka. Sluta dravla om det.

Tvärtom så citeras ett vittne i media som säger att bussföraren sa att han somnade.
Citera
2021-11-23, 12:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Varning kommer att utfärdas för inlägg som handlar om däcksegenskaper och liknande utan anknytning till just denna olycka.

Samma sak gäller inlägg av typen ”…en gång när jag körde och det var halt…”

Vänligen håll er till ämnet.

/Moderator
Citera
2021-11-23, 12:58
Har chaufförerna så pressade scheman att de tvingas köra när de är sömniga? Låter ju helt idiotiskt.
Citera
2021-11-23, 13:20
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Så orsaken till olyckan var en fullständigt oseriös fordonsdesign?
Orsaken till olyckan står att läsa i tråden.
Citera
2021-11-23, 13:23
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Har chaufförerna så pressade scheman att de tvingas köra när de är sömniga? Låter ju helt idiotiskt.
På Stockholmsbussar har jag sett chaufförer som spelar hög musik och diggar , använt mobiltelefoner , babblat med kompis som sitter längst fram samt fortkörning. Kanske inte samtidigt utan enskilda händelser. Allt detta menar jag tar fokus från chauffören och gör mig som betalande resenär obekväm. Jag har meddelat SL när jag har känt mig otrygg. Får jag svar ?? Näe.
Citera
2021-11-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Skulle säga det är ganska vanligt. Focus för säkerheten ligger här. En orsak för pressade scheman är det spar pengar åt bolagen. Det är det ända de kan spara på i dessa anbudstider. Körtider är anpassade efter turer utan passagerare. I rusningstrafik så är mer regel än undantag att man är så sen, så ”bensträckare” raster försvinner. Så inte ovanligt med +4 h körning utan rast. Lägg till en starttid på runt 04:30 med uppstigning innan 03:00. Det är inte ovanligt med ramtider på 13 h. Gör detta några dagar i rad så tror jag de flesta förare är trötta. Jag är det, har inte somnat än, men ögonlocken har blivit tunga mer än en gång! Det här en fråga som behöver belysas än mer av regioner/politiker som styr upphandlingar. Facket står ju med skägget i brevlådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in