• 1
  • 2
2021-11-21, 13:57
Medlem
Jag hade en livlig diskussion med två fulla män på krogen igår. Jag hävdade att när Twitter stängde av den folkvalda Presidenten Donald Trump visar man på att big-tech nu har mer makt över det fria ordet än världens tidigare mäktigaste man. Jag argumenterade för att det inte är rimligt att företag med i stort sätt monopol på informationsplattformarna censurerar och stänger av folkvalda politiker. De två männen hävdade i sin tur att det är rätt att stänga av politiker när de ljuger och beter sig illa på deras egna plattformar, passar det inte så kan han starta en egen plattform att ljuga på hävdade man. De delade heller inte min känsla av att internet på det stora hela med Google, YouTube, Twitter och andra plattformar censurerar och tar sig friheten att bestämma vad som är rätt fakta och vad som är fel fakta, vilka åsikter som är "common sense" och vilka som inte är det. Bara för 10 år sedan kunde man lägga upp och dela konspirationsteorier på YouTube hur dumma de än var, idag går inte det.

Om man inte kan filma sig själv när man pratar om galna och ibland sanningsenliga konspirationer på YouTube vart ska man då göra det? Var inte hela idén med YouTube att alla med en kamera skulle kunna skapa innehåll om det man själv ville? Det är oroväckande när icke folkvalda personer på Big-tech anser sig sitta på de rätta svaren. Demokrati och yttrandefrihet råder inte längre på internet. Vad anser ni?
Senast redigerad av KjeppkineseN 2021-11-21 kl. 14:10.
Citera
2021-11-21, 13:59
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Om man inte kan filma sig själv när man pratar om galna och ibland sanningsenliga konspirationer på YouTube vart ska man då göra det? Var inte hela idén med YouTube att alla med en kamera skulle kunna skapa innehåll om det man själv ville? Det är oroväckande när icke folkvalda personer på Big-tech anser sig sitta på de rätta svaren. Demokrati och yttrandefrihet råder inte längre på internet. Vad anser ni?

https://odysee.com/
Citera
2021-11-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
https://odysee.com/

Tackar för tipset. Men man vill ju helst klippen man skapar tittas på. Den där sajten vet antagligen inte 5% av det svenska folket vad det är för något.
Citera
2021-11-21, 14:03
Medlem
Citat:
Jag hade en livlig diskussion med två fulla män på krogen igår. Jag hävdade att när Twitter stängde av den folkvalda Presidenten Donald Trump visar man på att big-tech nu har mer makt över det fria ordet än världens tidigare mäktigaste man. Jag argumenterade för att det inte är rimligt att företag med i stort sätt monopol på informationsplattformarna censurerar och stänger av folkvalda politiker. De två männen hävdade i sin tur att det är rätt att stänga av politiker när de ljuger och beter sig illa på deras egna plattformar, passar det inte så kan han starta en egen plattform att ljuga på hävdade man. De delade heller inte min känsla av att internet på det stora hela med Google, YouTube, Twitter och andra plattformar censurerar och tar sig friheten att bestämma vad som är rätt fakta och vad som är fel fakta. Bara för 10 år sedan kunde man lägga upp och dela konspirationsteorier på YouTube hur dumma de än var, idag går inte det.

Du har helt rätt, yttrandefriheten är död ☹️
Citera
2021-11-21, 14:08
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Tackar för tipset. Men man vill ju helst klippen man skapar tittas på. Den där sajten vet antagligen inte 5% av det svenska folket vad det är för något.
Alla företag (med ytterst få undantag) har en begränsad livstid. Google har skyndat på Youtube's död i flera år nu. Ett bevis för de är hur de nu har två reklamklipp på varenda video, och att de spammar en med reklam för deras betaltjänst. Det är mycket bra om alternativ växer fram, jag tror inte att det är någon idé att försöka ändra Youtube.
Citera
2021-11-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Alla företag (med ytterst få undantag) har en begränsad livstid. Google har skyndat på Youtube's död i flera år nu. Ett bevis för de är hur de nu har två reklamklipp på varenda video, och att de spammar en med reklam för deras betaltjänst. Det är mycket bra om alternativ växer fram, jag tror inte att det är någon idé att försöka ändra Youtube.

Jag förstår vad du menar.
Citera
2021-11-21, 14:18
Medlem
Citat:
För att dessa två herrar jag pratade med var vänsterpartister och att det mest är högern som skriker om censureringen.

Det gläder mig att höra att det finns vänsterfolk kvar som slåss för det fria ordet.

Ja det är så sjukt viktigt, jag tycker att alla har rätt till sin åsikt och skall få uttrycka den, även om jag inte delar den.

Censur och inskränkningar i yttrandefriheten är det värsta jag vet, även om det är lögner, hat, förtal eller vad det än är, så är det viktigt att ALLA får säga vad de vill.

Lika viktigt som att alla skall få vara precis som de vill, homo, hetero, judar, kristna, nazister, kommunister, vaxxare, eller antivaxxare.
Citera
2021-11-21, 14:23
Medlem
Citat:
För att dessa två herrar jag pratade med var vänsterpartister och att det mest är högern som skriker om censureringen.

Det gläder mig att höra att det finns vänsterfolk kvar som slåss för det fria ordet.

Jag kan säga att när jag hörde om att Trump stängdes av och censurerades, så funderade jag ordentligt på varför? Det måste ligga något i vad han säger som får media att reagera så, och vilka i helvete är media att bestämma vad som är rätt/fel, sant/falsk.

Det gjorde mig inte till en Trumpsupporter men jag kommer alltid tänka en extra vända så fort media vinklar och/eller censurerar, vad som egentligen ligger bakom.
Citera
2021-11-21, 14:29
Medlem
revodnebs avatar
Är rätten att hävda att jorden är platt yttrandefrihet? Det är ju en ren lögn, vilket också verkar kunna förleda en och annan idiot! Det var väl inte det som var tanken med yttrandefriheten?
Citera
2021-11-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är rätten att hävda att jorden är platt yttrandefrihet? Det är ju en ren lögn, vilket också verkar kunna förleda en och annan idiot! Det var väl inte det som var tanken med yttrandefriheten?

Det är väl exakt det som är yttrandefrihet. Att man ska ha rätt att yttra sig trots att man har fel.
Citera
2021-11-21, 14:32
Medlem
Citat:
Det är väl exakt det som är yttrandefrihet. Att man ska ha rätt att yttra sig trots att man har fel.

Precis, jag tror också att det är en poäng kanske flera som hävdar just att jorden är platt vill få fram.
Citera
2021-11-21, 14:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Så det är ok att ISIS och liknande sprider sina lögner om Islams förträfflighet, kalifatets storhet och att det är ok att skära halsen av otrogna hundar mm? I mina ögon är det terrorpropaganda. Jag kan se din tanke, samtidigt kan jag tycka att yttrandefriheten då missbrukas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in