2021-11-20, 15:57
Medlem
Jag har ett Volvokort. Idag skulle jag tanka, och hade inte jättemycket kvar till kreditgränsen då jag betalt en dyr reparation på bilen och brukar sätta in pengar när jag får lön 25e. Tankade och trodde i min dumhet att pumpen skulle stanna när jag uppnådde gränsen. Det gjorde den inte, så nu är saldot några hundralappar under kreditgränsen.

Gjorde en överföring från kontot direkt nu när jag kom hem, men det dras ju inte från kontot förrens på måndag och kommer in på typ tisdag kväll. Riskerar jag åtskilliga hundralappar i övertrasseringsavgift nu, eller hur funkar det här?
Citera
2021-11-20, 16:02
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Jag har ett Volvokort. Idag skulle jag tanka, och hade inte jättemycket kvar till kreditgränsen då jag betalt en dyr reparation på bilen och brukar sätta in pengar när jag får lön 25e. Tankade och trodde i min dumhet att pumpen skulle stanna när jag uppnådde gränsen. Det gjorde den inte, så nu är saldot några hundralappar under kreditgränsen.

Gjorde en överföring från kontot direkt nu när jag kom hem, men det dras ju inte från kontot förrens på måndag och kommer in på typ tisdag kväll. Riskerar jag åtskilliga hundralappar i övertrasseringsavgift nu, eller hur funkar det här?

Det blir en rejäl bot ja. Hur mycket står i det finstilta avtalet du har med kreditkortsbolaget, den biten som nästan ingen läser. En googling på villkoren för ditt kreditkort borde skingra osäkerheten
Citera
2021-11-20, 16:17
Medlem
Citat:

Du är deras bästa kund. Gör nån liten övertrassering då och då. Blir påförd lite avgifter ibland. Dom tjänar bra pengar på dig.
Citera
2021-11-20, 16:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
På alla banker och kreditinstitut i Sverige så ringer nu klockor, sirener tjuter och röda blixtlampor blinkar. Polisens insatsstyrka har fått ett meddelande och förbereder sig.

Nä du får väl en övertrasseringsavgift på 50-100 spänn kanske. Kolla villkoren. Omöjligt för oss att veta vad som står i avtalet om vilka avgifter de tar ut.
Citera
2021-11-20, 16:49
Medlem
I avtalet står det att avgiften är 100 kr, men det framgår inte om det är en engångsavgift eller avser per dygn. Aja, i värsta fall blir det några hundralappar och så har man lärt sig hur man inte ska göra.
Citera
2021-11-20, 16:58
Medlem
Citat:
I avtalet står det att avgiften är 100 kr, men det framgår inte om det är en engångsavgift eller avser per dygn. Aja, i värsta fall blir det några hundralappar och så har man lärt sig hur man inte ska göra.

Då är den 100:- plus en annan typ av ränta från dagen för övertrassering.
Citera
2021-11-20, 17:32
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då är den 100:- plus en annan typ av ränta från dagen för övertrassering.

Detta är sannolikt helt korrekt.

Sedan så brukar de flesta moderna system gör en kontroll på hur mycket pengar du har på kontot så att du inte kan tanka över det beloppet. En del äldre system har bara en övre tankgräns så du hittade nog ett sådant system tyvärr.

Edit: den högre räntan gäller sannolik bara till dess att ditt konto är i balans (under kreditgränsen) igen. Så se till att reglera skulden eller åtminstone hamna under kreditgränsen snarast.
Senast redigerad av skogsmaran 2021-11-20 kl. 17:38.
Citera
2021-11-20, 18:01
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Har du reglerat skulden så snabbt som du säger händer högst troligt ingenting. Om du ändå åker på en övertrasseringsavgift har den tagits ut per automatik och tas bort med ett enkelt samtal där du förklarar läget. Är självklart skillnad om du regelbundet övertrasserar kontot och är sen med inbetalningar.
Citera
2021-11-20, 20:56
Medlem
Räkna med att det kommer att kosta dig 100 -110 kr. Inte så mycket att lägga ner sin energi på men det är ju alltid trist att åka på helt onödiga kostnader.

Tips, man kan sätta in pengar i förväg på kreditkortet så om man har många stora kostnader som är på gång så kan man betala in i förväg. Bra sätt om du vill slippa denna situation igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in