2021-11-20, 13:02
Medlem
Har jobbat för ett företag, med kollektivavtal, med provanställning (heltid) , sedan mitten av juli månad med upphörande av provanställning den 25 oktober. Sedan dess övergått till timanställning som dock varit i princip varje dag.

Mina frågor är nu.
Visst skall jag få utbetalt all komptid jag sparat ihop under provanställningen samt så ska jag senast 25 november, enligt semesterlagen, få utbetalt för intjänade semesterdagar?
Visst har jag tjänat ihop cirka 8 betalda semesterdagar under provanställningen?

Arbetsgivaren har inte nämnt ett ord om detta mer än chefen för cirka 2 månader sedan nämnde att jag inte tjänat ihop några betalda semesterdagar.

Om jag förstått det rätt så har jag enligt kollektivavtal och semesterlagen tjänat ihop 8 betalda semesterdagar (cirka 12.000 kr baserat på min lön) och Skall få dessa utbetalda senast en månad efter att provanställningen upphört. Stämmer detta?

Är det något jag ska behöva kräva och tjata till mig eller bör arbetsgivaren (som haft hundratals anställda genom åren) per automatik betala ut dessa semesterdagar senast 25 november och enligt lag? Vad händer om dom inte gör det nu?

Och en fråga gällande timanställningen som jag nu har hos samma företag (i princip heltid varje dag).
Visst skall jag enligt lagen även få utbetalt för semesterersättning varje månad då jag har timanställning samt att det tydligt skall stå med i lönespecifikationen?

Tacksam för svar
Citera
2021-11-20, 13:05
Medlem
vid timanställning brukar semestern vara inkluderad.

ang provanställningen får du nog se på anställningsavtalet och kollektivavtalet
Citera
2021-11-20, 13:56
Medlem
När det gäller antal semesterdagar som du borde ha rätt till är denna bra att använda: https://semesterkalkylatorn.se/#/

När det gäller semester under timanställning så beror det på avtalet. Det kan vara så att du får semesterersättningen utbetald tillsammans med lönen, eller så fortsätter du tjäna in semesterdagar. Det ska stå i avtalet och om inte annat borde du kunna se det på lönebeskedet.

Intjänad semester brukar normalt bara betalas ut kontant i samband med slutlön om anställning upphör, i ditt fall blir det kanske inte fallet eftersom du ju fortfarande är anställd hos företaget. Är du med i facket? Bäst att prata med dem.
Citera
2021-11-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
Har jobbat för ett företag, med kollektivavtal, med provanställning (heltid) , sedan mitten av juli månad med upphörande av provanställning den 25 oktober. Sedan dess övergått till timanställning som dock varit i princip varje dag.

Mina frågor är nu.
Visst skall jag få utbetalt all komptid jag sparat ihop under provanställningen samt så ska jag senast 25 november, enligt semesterlagen, få utbetalt för intjänade semesterdagar?
Visst har jag tjänat ihop cirka 8 betalda semesterdagar under provanställningen?

Arbetsgivaren har inte nämnt ett ord om detta mer än chefen för cirka 2 månader sedan nämnde att jag inte tjänat ihop några betalda semesterdagar.

Om jag förstått det rätt så har jag enligt kollektivavtal och semesterlagen tjänat ihop 8 betalda semesterdagar (cirka 12.000 kr baserat på min lön) och Skall få dessa utbetalda senast en månad efter att provanställningen upphört. Stämmer detta?

Är det något jag ska behöva kräva och tjata till mig eller bör arbetsgivaren (som haft hundratals anställda genom åren) per automatik betala ut dessa semesterdagar senast 25 november och enligt lag? Vad händer om dom inte gör det nu?

Och en fråga gällande timanställningen som jag nu har hos samma företag (i princip heltid varje dag).
Visst skall jag enligt lagen även få utbetalt för semesterersättning varje månad då jag har timanställning samt att det tydligt skall stå med i lönespecifikationen?

Tacksam för svar

I många fall ingår semesterersättning i lönen när man har en provanställning. När man sedan går över på en tillsvidare anställning så börjar du tjäna in semester.
Citera
2021-11-20, 17:05
Medlem
1335991s avatar
Vad står det i ditt anställningsavtal?
Jag som ofta jobbar som timmis har semester ersättning utöver timlön.
Den kmr varje månad.
Tror ej att du som har provanställning ens kan ha
sparade semesterdagar att ta ut,det kmr i pengar.
Citera
2021-11-20, 18:21
Medlem
Hur såg ditt första anställningsavtal(det med provanställning) ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in