Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
Trist? Vi har småbarn, knappast så att man kan göra massa kul om dagarna ändå

Och prylar eller likande har jag redan allt jag behöver.
Utöver det sparar vi såpass mycket att vi har buffert med mera gemensamt också för att göra det vi vill göra.
Man får dessutom tjänstepension även utan att löneväxla, så jag växlar 5 000 kr per månad. Gör det för att kunna gå i pension tidigare. Investerade pengar idag blir värda typ fyra gånger så mycket när jag väl går i pension tack vare avkastningen över tid, så netto innebär varje månads löneväxlade ungefär att min pension flyttas en månad närmare.
Men dela gärna med dig av vad du hade gjort med pengarna istället, alltid intressant med konstruktiva diskussioner.
Ok, makes sense. Men jämför du då med att bränna pengarna eller att sätta dem på börsen? Hur mycket i tid motsvarar löneväxlingen om du bara räknar på skatteeffekten? Om du kommer på om 5-10 år att du tex vill köpa ett hus i Spanien så hade det varit bättre att ha tillgång till pengarna.
Jag gör inte heller av med så mycket pengar men vet att jag kommer vilja bo större, köpa en andra bostad, bil etc. så jag vill inte låsa in pengarna under min prime time.
Men å andra sidan är det alltid bra att diversifiera. Och 5000 gör ju ingen jättestor skillnad om man har en OK lön.
Ska tänka på detta