• 9
  • 10
2021-11-23, 13:14
Medlem
34 år.

43796 kr i allmän pension.
0 kr i tjänstepension.
Citera
2021-11-23, 14:22
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Trist? Vi har småbarn, knappast så att man kan göra massa kul om dagarna ändå Och prylar eller likande har jag redan allt jag behöver.
Utöver det sparar vi såpass mycket att vi har buffert med mera gemensamt också för att göra det vi vill göra.

Man får dessutom tjänstepension även utan att löneväxla, så jag växlar 5 000 kr per månad. Gör det för att kunna gå i pension tidigare. Investerade pengar idag blir värda typ fyra gånger så mycket när jag väl går i pension tack vare avkastningen över tid, så netto innebär varje månads löneväxlade ungefär att min pension flyttas en månad närmare.

Men dela gärna med dig av vad du hade gjort med pengarna istället, alltid intressant med konstruktiva diskussioner.

Ok, makes sense. Men jämför du då med att bränna pengarna eller att sätta dem på börsen? Hur mycket i tid motsvarar löneväxlingen om du bara räknar på skatteeffekten? Om du kommer på om 5-10 år att du tex vill köpa ett hus i Spanien så hade det varit bättre att ha tillgång till pengarna.

Jag gör inte heller av med så mycket pengar men vet att jag kommer vilja bo större, köpa en andra bostad, bil etc. så jag vill inte låsa in pengarna under min prime time.

Men å andra sidan är det alltid bra att diversifiera. Och 5000 gör ju ingen jättestor skillnad om man har en OK lön.

Ska tänka på detta
Citera
2021-11-23, 14:23
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Ja det är en prioritering man får göra och det varierar ju från person till person vad som är viktigt och när.

Att spara och investera tidigt innebär en extremt mycket mindre ansträngning för att få stort kapital på sikt men å andra sidan kan man kanske uppleva att ens tid är mer värdefull när man är ung. Inte helt lätt att balansera eller veta på förhand hur man borde ha gjort.

Ja precis, och man kanske vill göra andra investeringar som tex större bostad, sommarhus, lgh till barnen etc.
Citera
2021-11-23, 14:24
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
34 år.

43796 kr i allmän pension.
0 kr i tjänstepension.

Wut? Hur lyckas man med det? Har du sparat privat på börsen eller liknande istället?
Citera
2021-11-23, 14:41
Medlem
26 år.

418 220 fördelat enligt nedan.
Enligt minpension är prognosen bättre än 91% av referensgruppen privatanställd tjänsteman (26-35).

Inkomstpension 246 064 :-
Premiepension 62 931 :-
Tjänstepension 56 225 :-
Privat pension (ISK där jag matchar TJP) 56 000 :-
Citera
2021-11-23, 14:58
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laboremuspropatria
Jag är snart 40 och har 120 000 fördelat på fyra olika pensionsförvaltare, vanlig arbetare med ganska dålig lön.

Finns det någon statistik på vad som är vanligt att ha vid olika åldrar?

Snart 50, ca 2,5 mkr. Jobbat en del utomlands och säkrat hög TJP då jag inte litar på att "utländerna" faktiskt kommer betala något när det väl är dags. Litar inte helt på Sverige heller om jag skall vara ärlig...
Citera
2021-11-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Ingen vacker syn. Är snart 31 och har ca 50k från tjänstepensionen

Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Samma här men värre, har 40k just nu. Är 30.

Citat:
Ursprungligen postat av H9X7
26 år.

418 220 fördelat enligt nedan.
Enligt minpension är prognosen bättre än 91% av referensgruppen privatanställd tjänsteman (26-35).

Inkomstpension 246 064 :-
Premiepension 62 931 :-
Tjänstepension 56 225 :-
Privat pension (ISK där jag matchar TJP) 56 000 :-

Lite som jag misstänkte att det skulle vara med prognoser i den här stilen. Jag, och MachineHead gissar jag, har en prognos att få mindre pension än 97 %. H9X7 har lagt till en privat pension på 56k och brädas då plötsligt bara av nio procent.

Blir ju en rätt meningslös räknesnurra om det räcker med att skjuta till ett par tio tusen så är man topp tio.
Citera
2021-11-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Lite som jag misstänkte att det skulle vara med prognoser i den här stilen. Jag, och MachineHead gissar jag, har en prognos att få mindre pension än 97 %. H9X7 har lagt till en privat pension på 56k och brädas då plötsligt bara av nio procent.

Blir ju en rätt meningslös räknesnurra om det räcker med att skjuta till ett par tio tusen så är man topp tio.

Ja det är väl relativt, eftersom att jag är precis i början av intervallet för referensgruppen 26-35 är det ganska logiskt.

Kollar jag min egna prognos baserat på vad som tricklar in i TJP räknar jag med att vid 30 och 35 ligga runt 500 000 :- respektive 1 000 000 :- på tjänstepensionskontot. Något som vid slutet av intervallet borde motsvara iallafall en top 5%, förmodligen top 1%, med privata kontot på samma summa inräknat.
Citera
2021-11-24, 13:47
Medlem
50 år
Strax över miljonen intjänad på tjänstepension

Gått sakta på grund av rätt låg lön i många år.

850k ca i IPS. (Där fylls det så klart inte på något kapital, men jag är aktiv i att förvalta det)

Målet för mig är att pensionen de första 10 åren ska vara ungefär samma som min slutlön.
Citera
2021-11-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Du målar upp ett ganska konstigt scenario. Du hittar först på en medelavlönad person, sen räknar du på hur denne skulle lagt upp sitt pensionssparande enligt något oidentifierat scenario som du också hittat på för att nå en miljon i tjänstepension. Sen säger du att den typen av person "verkligen haft tur med livet".

Det jag ville ha sagt var väl att för medelsvensson så är det tämligen ovanligt att efter bara 15 års yrkesverksamhet ha över miljonen i tjänstepensionskapital, därav att de som lyckats med detta och bättre (de flesta i tråden vad det verkar) rent objektivt då måste ha haft "tur med livet" då de uppenbarligen har mer än majoriteten.

"tur" kan ju såklart vara flit också (alltså att man tjänat betydligt mer än medel alternativt gjort sjukt bra fond/aktieplaceringar). Men det är ändå ett privilegium.
Citera
2022-02-23, 15:34
Medlem
Jag är 36 år och har 2,7M i pension (2,1M är tjänstepension). Började jobba när jag var 25 år, men jag har jobbat 6 år utomlands (pension som jag har tjänat utomlands har jag inte inkluderat ovan)
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in