• 1
  • 2
2021-11-19, 19:08
Medlem
Jag är snart 40 och har 120 000 fördelat på fyra olika pensionsförvaltare, vanlig arbetare med ganska dålig lön.

Finns det någon statistik på vad som är vanligt att ha vid olika åldrar?
Citera
2021-11-19, 19:14
Medlem
Jag tror du frågar i fel forum. Här på flashback är det säkerligen ingen som har under 10 miljoner vid 30...
Men tillbaka till topic.
Jag har ca 1100 000 sparat i tjp. (Ca 40 år) Ok lön men inget speciellt. Känns inte som jag har mest eller minst.
Citera
2021-11-19, 19:17
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Jag är också 40 år och har 850k i intjänad tjänstepension delat på tre stycken förvaltare, AMF, Alecta och Nordea.
Citera
2021-11-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laboremuspropatria
Jag är snart 40 och har 120 000 fördelat på fyra olika pensionsförvaltare, vanlig arbetare med ganska dålig lön.

Vet faktiskt inte hur det fungerar med tjänstepensionen så sätt. Har jobbat inom kommun&landsting i 10 år och har 300 000. Men jag flyttade pensionen och har hand om den själv med fondval och kollar ofta. Är i tidiga 30. Samtidigt har en annan kollega som jobbat på samma ställe i 25 år i kommun&landsting 100 000 i tjänstepension, så förstår inte heller faktiskt helt
Citera
2021-11-19, 19:22
Medlem
Är 44 år och har 735k samlat i tjänstepension.
Citera
2021-11-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Är 44 år och har 735k samlat i tjänstepension.

Du har relativt hög lön förstår jag? 40k plus?
Citera
2021-11-19, 19:27
Medlem
Citat:

Jag tror inte du har någon bra statistik tillgänglig för det. Jag skulle säga att du ligger i det lägre spannet så det är nog bra att du funderar på det i alla fall.

På minpension.se finns det en funktion där du kan få en uppfattning var du ligger på pensionsskalan. Den bryter inte ner pensionen i allmän, tjänste, privat etc. utan ger bara en bild av hur mycket andra beräknas få ut vid pension.
Citera
2021-11-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giganthemulen
Jag tror du frågar i fel forum. Här på flashback är det säkerligen ingen som har under 10 miljoner vid 30...
Men tillbaka till topic.
Jag har ca 1100 000 sparat i tjp. (Ca 40 år) Ok lön men inget speciellt. Känns inte som jag har mest eller minst.

Det är otroligt! Hur mycket sätter din arbetsgivare av till dig om du vet?
Citera
2021-11-19, 19:28
Medlem
Jag är 41 har 1.5 miljoner insparat. Var anställd fram till 2015 med ganska dåligt avtal även fats arbetsgivaren sade det var asbra. Dragit in 80 procent av dessa på senaste 6 åren som egen. Plus avkastning. Tyvärr låg pengarna på riktig dåliga fonder pga ointresse. Men nu flyttat till bättre fonder och då ser man ju vikten av att aktivt förvalta sin pension

Lägger 20k i månaden just nu. Men lagt lite olika, lagt 10, 15, 20 för att gå till 15 för att nu ökat till 20 igen. Beror lite på omsättning och utdelning osv.
Citera
2021-11-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Jag tror inte du har någon bra statistik tillgänglig för det. Jag skulle säga att du ligger i det lägre spannet så det är nog bra att du funderar på det i alla fall.

På minpension.se finns det en funktion där du kan få en uppfattning var du ligger på pensionsskalan. Den bryter inte ner pensionen i allmän, tjänste, privat etc. utan ger bara en bild av hur mycket andra beräknas få ut vid pension.

Tack det var där jag upptäckte hur illa jag ligger till.
Citera
2021-11-19, 19:42
Medlem
Citat:
Tack det var där jag upptäckte hur illa jag ligger till.
Jag förstår.

Det är svårt att ge råd. Det låter som att du har haft usla avtal. Nu vet jag ju inte vad du jobbar med men det kan ju vara värt att titta runt lite. Det kan ju ibland vara värt att gå ner lite i lön för ett bättre avtal. Generellt sett så har offentliga sektor bättre avtal än privat osv.
Citera
2021-11-19, 19:48
Medlem
Citat:
Det är otroligt! Hur mycket sätter din arbetsgivare av till dig om du vet?

Kollade precis, ca 5600 i månaden. Men var nog mindre innan. Kan tillägga att jag är tjänsteman utan kollektivavtal -> individuell förhandling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in