2021-11-19, 17:04
Medlem
Megalits avatar
Har en Packard Bell EasyNote TE med Windows 8, som legat orört ca. 4 år. Plockade fram datorn och startade upp. Det hela börjar som sig bör, datorn frågar efter mitt lösenord. Jag mindes detta inte men jag hade det uppskrivet. Fyllde i lösenordet men datorn svarar att är offline och att lösenordet är felaktigt. Stängde av och startade om datorn 2-3 ggr. och jippii! Jag kom in och anslöt till nätet. Allt frid och fröjd trodde jag. stängde av datorn. Men när jag skulle starta den nästa gång så var det samma visa. Fyller i rätt lösenord och datorn påstår att lösenordet är fel!

Samma sak igen, efter några omstarter osv. så kom jag in som av nåder. Tänkte att nu när jag är inne så byter jag lösenordet. Det går inte! Man ska ju fylla i det nuvarande lösenordet med icke, trots att jag var inloggad. Så nu har jag burken igång hela tiden. Lyckades dock ändra på inställningen så att datan frågar ej efter lösenord när man väcker den från dvalan.

Nämnas kan att jag misstänker att batteriet är slut, kaputt. Så fort man kopplar av laddaren så dör datorn. Frågan är ifall det är det troligen döda batteriet som ställer till det eller vad?
Tacksam vör kommentarer.
Citera
2021-11-19, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Har en Packard Bell EasyNote TE med Windows 8, som legat orört ca. 4 år. Plockade fram datorn och startade upp. Det hela börjar som sig bör, datorn frågar efter mitt lösenord. Jag mindes detta inte men jag hade det uppskrivet. Fyllde i lösenordet men datorn svarar att är offline och att lösenordet är felaktigt. Stängde av och startade om datorn 2-3 ggr. och jippii! Jag kom in och anslöt till nätet. Allt frid och fröjd trodde jag. stängde av datorn. Men när jag skulle starta den nästa gång så var det samma visa. Fyller i rätt lösenord och datorn påstår att lösenordet är fel!

Samma sak igen, efter några omstarter osv. så kom jag in som av nåder. Tänkte att nu när jag är inne så byter jag lösenordet. Det går inte! Man ska ju fylla i det nuvarande lösenordet med icke, trots att jag var inloggad. Så nu har jag burken igång hela tiden. Lyckades dock ändra på inställningen så att datan frågar ej efter lösenord när man väcker den från dvalan.

Nämnas kan att jag misstänker att batteriet är slut, kaputt. Så fort man kopplar av laddaren så dör datorn. Frågan är ifall det är det troligen döda batteriet som ställer till det eller vad?
Tacksam vör kommentarer.

Kan ju röra sig om tangentbordet slår om och uppsättningen blir nära men inte helt korrekt vilket gör att när man gör specialtecken eller liknande så blir det fel och du märker inte av det för du ser inte när lösenordet skrivs in.
Gissar bara utifrån sånt som kan ställa till det.
Windows 8 kan jag inget om för jag har aldrig haft de själv, men de är väl ändå skit?
Minns jag lite rätt så kopplar de gärna windows ihop de med ett live-konto och kan vara så du behöver de lösenordet, fråga mig inte varför allt är så krångligt.
Citera
2021-11-19, 18:02
Medlem
sommarlovs avatar
Fel språk, caps lock eller num lock aktiverat?
Skriv någonstans för att se vad du skriver...
Citera
2021-11-19, 19:02
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nejdå, det är rätt språk och när jag klickar på "visa lösenordet" så är det helt korrekt. Funderar ifall det förmodligen döda batteriet ställer till det?
Citera
2021-11-19, 19:29
Medlem
Jag hade ungefär samma problem, men det var på en Chromebook, en ca fem år gammal dator vid tillfället. Om datorn hade stått påslagen ett antal timmar utan att användas, mer än en dag för det mesta, och befunnit sig i låst läge (välkomstskärmen) så kunde den ibland påstå att lösenordet var felaktigt när jag försökte logga in. Vilket det definitivt inte var. Jag fick hålla in strömknappen och starta om datorn, låta aktuell session dö alltså, sen när jag startade den på nytt så funkade lösenordet perfekt.
Språk/tangentbordslayout var inställt på svenska, något Caps Lock fanns inte ens på datorn, bara Shift. Jag kollade såna enkla förklaringar.

Den aktuella sessionen i datorn lagras ju i RAM-minnet och jag vill minnas att lösenord till inloggad profil finns lagrat i RAM-minnet också av någon anledning, det går ju att "spara ner" RAM-minnet med olika metoder, t.ex. i forensiskt syfte (polisen), typ att man fryser ner det och extraherar lösenordet. Jag funderade därför på om någonting i RAM-minnet kunde ha blivit korrumperat på min dator, kanske att den stod igång så många timmar på raken utan att användas orsakade någon felaktighet i minnet. Problemet att den vägrade godta lösenordet uppstod bara när den stått påslagen länge, aldrig annars. Det hände ett antal gånger på raken, så ingen enstaka händelse. Jag har därefter bytt dator, och det har inte hänt på den nya datorn. Så det kändes inte som något mjukvarufel i Chrome OS låg bakom utan snarare som något specifikt till just den gamla datorn, dvs hårdvaran. Det enda i hårdvaran som på ett väldigt tydligt sätt ändras mellan omstarter är väl RAM-minnet.
Kan detta vara en förklaring? Finns ju några paralleller till din historia iaf.
Citera
2021-11-19, 21:08
Medlem
Testa skapa nytt windowskonto med valfritt lösenord och se om samma sker där, känns som att något blivit fel i nuvarande kontot
Citera
2021-11-20, 04:19
Medlem
Citat:

Tacksam vör kommentarer.

Som jag alltid frågar vilket säkerhetspaket har du?
Citera
2021-11-20, 05:58
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Min trådstart här är skriven med just den aktuella datorn dvs. Packard Bell. Det konstiga är att jak kan logga in ibland, efter många försök och flera omstart. Hur som helst så måste jag skaffa ett nytt batteri och kolla ifall det gör skillnad, det gamla batteriet är död som en dront. Därefter så tror jag att jag ska rensa hårddisken genom att formattera och sedan ladda ner W10.

Undrar ifall det sitter ett litet backupbatteri, typ en kanppcell som håller vissa saker i datorns minne även när datorn är avstängd? Skulle möjligen detta orsaka inloggningsproblemet ?
Citera
2021-11-20, 06:09
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Som jag alltid frågar vilket säkerhetspaket har du?
Antivirus minns inte vilket, kanske McAfee eller liknande. Sedan har väl W8 en Windows defender.
Det var väl det jag har.
Grejen är bara det att nä jag ställde undan datorn för ca. 4 år sedan så var det inga problem med den då. Problemet uppenbarade sig nu, när jag skulle starta den efter dessa år.
Har dessutom skannat datorn nyligen, inga virus eller andra problem hittades.
Kan det vara så hatt det finns något korrupt/skadad fil på hårddisken?
Citera
2021-11-20, 09:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Min trådstart här är skriven med just den aktuella datorn dvs. Packard Bell. Det konstiga är att jak kan logga in ibland, efter många försök och flera omstart. Hur som helst så måste jag skaffa ett nytt batteri och kolla ifall det gör skillnad, det gamla batteriet är död som en dront. Därefter så tror jag att jag ska rensa hårddisken genom att formattera och sedan ladda ner W10.

Undrar ifall det sitter ett litet backupbatteri, typ en kanppcell som håller vissa saker i datorns minne även när datorn är avstängd? Skulle möjligen detta orsaka inloggningsproblemet ?
Det enda BIOS-batteriet gör, är att komma ihåg dina inställningar, och driva klockan när datorn är avstängd.
Citera
2021-11-20, 13:37
Moderator
memymos avatar
Hårdvara: PC --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem