Frågan lyder som rubriken. Jag är 30 år gammal och tänkte ta tag i pensionen, det har varit för drygt att ta i tills nu. Hur tänker ni kring er tjänstepension? Då jag planerar att leva några år till vill jag omsätta mina hårt skattade kronor för att kanske få avkastning, så det lutar således åt att jag ska placera mina pengar i fondförsäkring. Nu behöver jag göra research och undrar vad ni har för tankar om de olika pensionsfonderna.
Citat:
Vill du välja placering för dina pengar själv, kan du välja mellan två placeringsformer, traditionell försäkring eller fondförsäkring. Den traditionella försäkringen innebär lägre risk och innehåller garantier. Fondförsäkring innebär högre risk och innehåller ingen garanti, men kan potentiellt ge större avkastning.
Tjänstepension bör placeras i en fondförsäkring.
Är det ITP eller något du har?
Tack! Vad bra att det är precis vad jag tänkt göra
Arbetar i Region, så har de avtalen, inte mycket att hurra över när det gäller valfriheten. Hade helst placerat mina pengar i Avanza eller Nordnet där jag skulle ha mer daglig översikt men det går tydligen inte. Går det med ITP?
By the way kollar just nu på villkor i de olika fondförsäkringarna. Exempelvis Swedbank fondförsäkring:
Citat:
"Entréfonden är speciellt framtagen för pensionssparande. Den anpassar automatiskt risknivån utifrån ålder, både inför och under pensionen. Enkel och trygg, inga fler val!"
Funderar tex om man ska ta entréfonden eller plocka ihop sin egen portfölj.
Citat:
Entréfondens genomsnittliga avkastning de senaste fem åren 15,22 %
Fast årlig avgift 65 kr
Årlig avgift för entréfonden i procent av kapitalet 0,30 %
Livslängdsantagande för en 65-åring 23,10 år
Prognosränta 1,5 %
65 kr verkar vara standardavgiften per år, men såg att prognosräntan tex på SPP är 0,75 %. Detta jämfört med Swedbanks 1,5 % känns högt, men allt måste väl ställas i förhållande till varandra och framförallt till tidigare avkastning i respektive fondförsäkring.
Prognosränta:
Prognosränta, även kallad fördelningsränta, är ett antagande om framtida avkastning på dina pensionspengar. Den prognosränta som tillämpas styr hur dina pengar kommer att fördelas under utbetalningstiden.
Hur stor är prognosräntan?
Hur stor prognosräntan är beror på vilken typ av förvaltning du har i din försäkring. Vårt prognosränteantagande är högre för fondförsäkring än för traditionell försäkring med garanterad ränta. Det beror på att vi tror att fondförvaltning långsiktigt kommer kunna generera större avkastning än traditionell försäkring.
För fondförsäkring: 0,75 procent före skatt och avgifter
För traditionell försäkring: 0 procent före skatt och avgifter
För traditionell försäkring fastställer vi eventuellt tilläggsbelopp i samband med att en utbetalning startar och därefter årligen. Det betyder att prognosräntan under året kan vara olika för försäkringar beroende på när utbetalningen startat.
Kan prognosräntan förändras över tid?
Prognosräntan är knuten till den långsiktiga ekonomiska utvecklingen. Vi har valt att göra en försiktig bedömning för att över tid kunna skapa en jämn utbetalningstakt av våra kunders pensionspengar. Prognosräntan omprövas löpande av SPP, till exempel om det sker stora svängningar på finansmarknaden under året.
Tack! Vad bra att det är precis vad jag tänkt göra
Arbetar i Region, så har de avtalen, inte mycket att hurra över när det gäller valfriheten. Hade helst placerat mina pengar i Avanza eller Nordnet där jag skulle ha mer daglig översikt men det går tydligen inte. Går det med ITP?
By the way kollar just nu på villkor i de olika fondförsäkringarna. Exempelvis Swedbank fondförsäkring:
Funderar tex om man ska ta entréfonden eller plocka ihop sin egen portfölj.
65 kr verkar vara standardavgiften per år, men såg att prognosräntan tex på SPP är 0,75 %. Detta jämfört med Swedbanks 1,5 % känns högt, men allt måste väl ställas i förhållande till varandra och framförallt till tidigare avkastning i respektive fondförsäkring.
Prognosränta:
Prognosränta, även kallad fördelningsränta, är ett antagande om framtida avkastning på dina pensionspengar. Den prognosränta som tillämpas styr hur dina pengar kommer att fördelas under utbetalningstiden.
Hur stor är prognosräntan?
Hur stor prognosräntan är beror på vilken typ av förvaltning du har i din försäkring. Vårt prognosränteantagande är högre för fondförsäkring än för traditionell försäkring med garanterad ränta. Det beror på att vi tror att fondförvaltning långsiktigt kommer kunna generera större avkastning än traditionell försäkring.
För fondförsäkring: 0,75 procent före skatt och avgifter
För traditionell försäkring: 0 procent före skatt och avgifter
För traditionell försäkring fastställer vi eventuellt tilläggsbelopp i samband med att en utbetalning startar och därefter årligen. Det betyder att prognosräntan under året kan vara olika för försäkringar beroende på när utbetalningen startat.
Kan prognosräntan förändras över tid?
Prognosräntan är knuten till den långsiktiga ekonomiska utvecklingen. Vi har valt att göra en försiktig bedömning för att över tid kunna skapa en jämn utbetalningstakt av våra kunders pensionspengar. Prognosräntan omprövas löpande av SPP, till exempel om det sker stora svängningar på finansmarknaden under året.
Det finns olika ITP1 och ITP2 och jag är inte så haj på detta. Vilka kan du välja. SPP är inget dåligt val och Entrélösningen är bättre än inget. Annars finns det typ spp global solutions och öhman småbolag 60/40.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!