Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Människooffer, ofta i samband med gravläggning av någon högt uppsatt person är väl belagt, såväl genom gravfynd som i skrift. Men knappast var det någon av de högsta ministrarna eller drottningen själv som fick sätta livet till, utan snarare någon av lägre rang (möjligen lockad av löften om ett ljuvligt liv hinsides i samma mån som hotad av skambeläggelse om hen vägrade, som haremsflickan i Kiplings kusligt suggestiva dikt The Last Suttee)!
Jag vet inte om man blev lockad av löften om ett efterliv i sus och dus precis - även om det inte är en omöjlighet såklart.
Själv tänker jag kanske mer på möjligheten att få leva som gödkalv i detta här och nu, i förberedelsefasen inför det slutliga offret.
Som jag beskrev så var det sällan så att "vem som helst" ville ställa upp, utan det verkade vara sådana som kanske kände att de inte hade så mycket mer att förlora ändå.
Fast samtidigt så kan det ju också vara en senare tids nya moraluppfattning som spökar där, och att det inte alls upplevdes lika skamligt i tidigare perioder.
Vissa kan ju dessutom ha, mer eller mindre, fötts upp för att just offras.
Sådana som var Heliga redan innan födseln, och som under sina korta liv skulle leva mer eller mindre som "Gudakungar och -drottningar." Som ett gudomligt syskonpar, födda i incest, med syftet att föra vidare denna incestuösa arvslinje.
Detta under bronsåldern, med genetiska bevis som avslöjar det hela för oss.
Huruvida de var kungar på det sättet vi tänker oss att kungar ska vara är ju en annan fråga.
Heliga och med mycket makt, om än inskränkt förmodar jag, kan man nog ändå tänka sig.
De blev offrade och kanske uppätna också.
Vi kan även gå tillbaka hela vägen till trattbägarkulturens megalitiska dödstempel/-kammare.
Påfallande många inlagda av för ung ålder.
Om de blev offrade är omöjligt att säga säkert, eftersom det hade kunnat handla om strypning eller dränkning som inte lämnade spår.
Men rimligtvis borde det ju ha varit fler döingar med hög ålder om deras död varit fullt naturligt.
Deras kroppar, halvt om halvt förtorkade, var fortfarande så pass heliga att man brukade böra fram dem vid tillfällen för att kånka omkring på liken.
Ibland tappade man någon tå eller något finger, ute på rundturen. Men sen stoppades de iaf tillbaka in i kammaren igen, för att tas fram igen nästa gång det var dags att - kanske - välsigna markerna.
Det var den tidens yttersta elit som ansvarade för de strukturerna, precis som Farao och hans Pyramider, femhundra till tusen år senare.
Samtidigt som dessa byggdes, iaf här i Sverige, inträffade dessutom tvenne solförmörkelser inom en 40-årsperiod. Det kunde helt säkert ha skrämt upp dem, som de soldyrkare de förmodligen var.
Alltså - bäst att offra i förbyggande syfte.
Hellre för mycket än för litet.