Citat:
Ursprungligen postat av
suppruckare
Hur kan ett citat som säger att historien bara hade varit en samling dumheter utan den vara en dumförklaring av den?
Läs citatet en gång till, du missförstår uppenbarligen.
” Human history would be nothing but a record of stupidity save for the cunning contributions of the weak. ”
Nietzsche förutsäger här konsekvenserna av den normativa utveckling han beskriver i samma textstycke, en utveckling där normerna genomsyras av
den svages rätt.
Hela boken finns länkad i inlägget, klicka på länken och gör ett försök att förstå innan du inbillar dig redan ha förstått.
Citat:
Nej, virusinfektioner är inte en abstraktion av interkationer mellan dumma celler. Virusinfektionen hade inte funnits om inte viruset hade infekterat cellerna utifrån, oavsett hur dumma cellerna var från början.
Det var Du som tidigare i tråden liknade administrativa regler vid virus samt beskrev en juridisk evolutionsteori i termer av reproduktion, släktskap och annat trams,- inte jag. Jag hävdade att dessa liknelser var träffande, det hade ingenting med tidigare påståenden i mitt inlägg att göra.
Citat:
På samma sätt som en cell och dess egna gener inte tjänar på att viruset använder den till att tillverka nya virus, tjänar en idiot och idiotens gener inte på att de administrativa reglerna stämplar idioten som det den själv tror sig bekämpa, att "revolutionen äter sina egna barn". Medan viruset eller reglerna tjänar på det rent reproduktivt.
Nu gör du det igen..

Finns likheter eller inte? Bestäm dig.
Min rekommendation är att du besvarar dina egna frågor själv först efter att ha läst på om slavmoralismen i t.ex
On the Genealogy of Morals (länkad i tidigare inlägg) och Gad Saads bok
The Parasitic Mind: How Infectious Ideas Are Killing Common Sense (nämnd i tidigare inlägg).