• 1
  • 2
2021-11-16, 19:12
Medlem
Hej! Jag har en dator på arbetsplatsen och hade tyckt det vart skoj och lärorikt att få administratörs privilegier på den. Jag misstänker att det är amatörer som gjort detta så jag är tror jag ska hitta något, men skulle uppskatta hjälp.
info om möjliga svagheter:
De har blockerat mig från att se t.ex C disken i file explorer--> den här datorn men kan enkelt skriva C:\
i search bar och se dens innehåll i file explorer

På en nätverks disk så verkar all som jobbar härs dokument visas men även Administratörers filer
t.ex \\arbetsplats\home$\Personal\<första bokstaven av namn>\<namn>
men om jag går in på en annan första bokstav så är mappen tom, finns det något sätt att komma runt det här?
Jag svarar på relevanta frågor.
Citera
2021-11-16, 19:56
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Haha du undrar varför du inte kan se innehållet i katalogen och kallar sedan it-administratören för amatörer?
Citera
2021-11-16, 22:05
Medlem
HarryManbacks avatar
Du behöver admins lösen. Kika på arbetsplatsen, vissa har lösen uppskrivna på lappar. Vidare om det inte finns någon policy när det gäller lösen så väljer dom flesta något som har med dom eller sin närhet att göra. Husdjur, barn o.s.v.

Ovan gäller admins som inte har ett starkt säkerhetstänk.

Sen kan du ju prova och skriva in lösen på test. Ibland har du ett antal försök på dig innan kontot låses.

Dock kan allt loggas och du kan få en del frågor.

Mitt tips är att inte försöka få access du inte har rättigheter till.

Att du inte kan se C: sätts antingen i GPO:er för den grupp du tillhör.
Sen har dom säkert AD som styr access.

Om du nu vill ha access som du ej har så är social engineering din bästa chans, tror jag.
Citera
2021-11-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Haha du undrar varför du inte kan se innehållet i katalogen och kallar sedan it-administratören för amatörer?
Självinsikten är inte direkt hög hos TS märker jag.

Till TS: Vad sägs om att göra något annat istället? T.ex. något som inte är illegalt?
Citera
2021-11-16, 22:32
Medlem
Det du TS funderar på är olagligt. Dataintrång. Och är ju väldigt korkat att göra för skojs skull. Ungefär som att testa att sno en iPhone bara för skojs skull.
Citera
2021-11-16, 22:34
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det du TS funderar på är olagligt. Dataintrång. Och är ju väldigt korkat att göra för skojs skull. Ungefär som att testa att sno en iPhone bara för skojs skull.
Oftast så lagrar inte arbetsplatser känslig info på datorerna och är det inte känsligt så är det inte dataintrång
Citera
2021-11-16, 22:36
Medlem
Citat:
Oftast så lagrar inte arbetsplatser känslig info på datorerna och är det inte känsligt så är det inte dataintrång
Fel. Det är dataintrång oavsett vilka uppgifter som finns där. Googla dataintrång.
Citera
2021-11-17, 09:10
Medlem
Zinovjevs avatar
Adminrättigheter "lokalt" ger nog inte så mycket snaskigt som du verkar tro... Domänadmin dock.
Citera
2021-11-17, 11:59
Medlem
Citat:
"Är bilen man snor inte dyr så är det inte bilstöld"

Helvete alltså, standarden på det här forumet.. Klart som fan det är dataintrång om du gör saker som ägaren av datorn inte vill att du ska göra.
Citera
2021-11-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zinovjev
Adminrättigheter "lokalt" ger nog inte så mycket snaskigt som du verkar tro... Domänadmin dock.
Om jag installerar mimikatz så kan jag vänta på att någon med domänadmin loggar in på datorn och sedan sedan så har jag domän admin
Citera
2021-11-17, 19:42
Medlem
Citat:
jag tror att dem snott något datasystem från komunen för flera år sedan som byggdes av folk som kan saker men sedan har amatörerna inte gjort något med det på år
Citera
2021-11-17, 19:44
Medlem
tendensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DangerousSquid3
Hej! Jag har en dator på arbetsplatsen och hade tyckt det vart skoj och lärorikt att få administratörs privilegier på den. Jag misstänker att det är amatörer som gjort detta så jag är tror jag ska hitta något, men skulle uppskatta hjälp.
info om möjliga svagheter:
De har blockerat mig från att se t.ex C disken i file explorer--> den här datorn men kan enkelt skriva C:\
i search bar och se dens innehåll i file explorer

På en nätverks disk så verkar all som jobbar härs dokument visas men även Administratörers filer
t.ex \\arbetsplats\home$\Personal\<första bokstaven av namn>\<namn>
men om jag går in på en annan första bokstav så är mappen tom, finns det något sätt att komma runt det här?
Jag svarar på relevanta frågor.

Vill du ha lokal admin, så måste du vända dig till din Service Desk / IT Personal, som lägger lokal admin på dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in