2021-11-16, 18:12
Medlem
Jag har ganska nyligen börjat med benzo. Först Oxasscand och sedan bytt till Stesolid 10 mg. Jag märker ingen skillnad. Det känns som sockerpiller, dvs verkningslösa. Varför då? Med andra ord: Det kan INTE handla om tolerans då det alltid har varit så här.

Vad tänker ni om det hela?

Jag har bett min VC läkare om Xnor, men det skriver han aldrig ut till någon, enligt honom själv.
Citera
2021-11-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25181
Jag har ganska nyligen börjat med benzo. Först Oxasscand och sedan bytt till Stesolid 10 mg. Jag märker ingen skillnad. Det känns som sockerpiller, dvs verkningslösa. Varför då? Med andra ord: Det kan INTE handla om tolerans då det alltid har varit så här.

Jag har bett min VC läkare om Xnor, men det skriver han aldrig ut till någon, enligt honom själv.

Det krävs ju något bakomliggande för att dom ska vara verkningsfulla, är du säker på att du lider av ångest och inte något annat? Det måste finnas något att dämpa.
Citera
2021-11-16, 18:25
Medlem
DonLaddAfSpeeds avatar
Citat:

Vad hade du förväntat dig för effekt? Har du tagit mer än en åt gången? Vad är det för "typ" av ångest och i vilket samband?
Lorazepam finns också, exempelvis temesta, tycker de är betydligt starkare än stesolid.
Citera
2021-11-16, 18:28
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2021-11-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det krävs ju något bakomliggande för att dom ska vara verkningsfulla, är du säker på att du lider av ångest och inte något annat? Det måste finnas något att dämpa.

Vilket otroligt korkat svar! Jag har den värsta tänkbara ångesten!
Citera
2021-11-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLaddAfSpeed
Vad hade du förväntat dig för effekt? Har du tagit mer än en åt gången? Vad är det för "typ" av ångest och i vilket samband?
Lorazepam finns också, exempelvis temesta, tycker de är betydligt starkare än stesolid.

Vad fan tror du? Ångestlindring såklart!

Jag tar enligt ordination!

Jag har alla former av ångest. Bokstavligen och konstant. Extremt svåra.

Varför är läkare så emot xanor? Är det den starkaste?
Citera
2021-11-16, 18:44
Medlem
link71s avatar
Citat:

Sluta trolla.
Du vill ju bara då flum på benzon låter det som i mina öron.
Citera
2021-11-16, 18:45
Medlem
Citat:

Vilka former av ångest finns det?
Citera
2021-11-16, 18:46
Medlem
Citat:
Vilket otroligt korkat svar! Jag har den värsta tänkbara ångesten!

Då har du alltså panikångest 24/7, för det finns ingen värre form.
Citera
2021-11-16, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vilka former av ångest finns det?

Jag vill inte gå in närmare på det då jag inte vill outa mig. Dessutom ska fokus ligga på varför jag inte känner ångestlindring av medicinen.
Citera
2021-11-16, 18:51
Medlem
DonLaddAfSpeeds avatar
Inte så stimulerande att försöka hjälpa någon som är otrevlig.
Citat:

10mg är inte så stor dos. Speciellt inte om du provat flera olika preparat som du hävdar. Läkemedel är bara ett komplement och något som ska vara tillfälligt, ångesten består tills man bearbetat den. Du kanske skulle få tillgång till andra preparat om du samtidigt startar upp någon form av terapiprocess som du kan redogöra för din läkare.
Citera
2021-11-16, 18:52
Medlem
neuron-drones avatar
Jag hade ingen ångestlindring av stess och Sobril. Däremot får det av Xanor, Temesta och klonazepam. De två senaste har för mig biverkningar så gillar inte dem så bra, men de funkar. Så det kan vara så för dig med, att du har fel medicin. Men ska tala om att det inte är så vanligt att man funkar så. Funkar benso så har man nytta av alla, iallafall till viss del.

Jag kan förstå att man inte har nytta av Sobril, det finns ett litet gäng som den funkar bra på, men många hinner bli jävlig groggy innan man ens får ångestlindring. Stesolid brukar dock funka. Den anses den viktigaste benson. Så det är väl lite skumt att den inte funkar alls.

Du kan vara en konstig människa som jag, och en annan benso funkar. Men troligen att du är en vanlig människa och benso kanske inte är det rätta för dig. Tyvärr vet du ju inte det om du inte provar t ex klonazepam. Det är synd att man måste prova sig fram.

Lite så här är det med benso jämfört med opioider med. Opioider kan ge en ångestlindring, och kan ha en känsla som är varm och trygg. Är man van med detta så kanske inte benso är imponerande. Visst, de ska minska ångest, men de har ingen värme i sig. De har en kall ångestlindring. Opersonlig. Vet inte om jag förklarar så det är vettigt. Men det är så jag hört folk förklara och tycker det var vettigt.

Sedan om du tagit z-sömnmedel kan dessa ha påverkat din tolerans. De brukar vara snäll mot toleransen men som sagt individuellt det med. Själv måste jag vara superförsiktig med zolpidem, för den är den enda medicin som faktiskt har ökat min bensotolerans. Vet det är konstigt, men det kan hända. Jag har iofs ganska lätt plockat ner den toleransen. Sedan kan man medfött vara tolerant mot benso. Det kan men måste inte hänga ihop med alkoholtolerans. Jag är född med hög tolerans mot båda, så fick starta på en hyfsat hög dos Xanor. När jag var ung och testade alkohol kunde jag supa vem som helst under bordet. Utan att knappt testat alkohol innan. Vissa människor funkar tyvärr så. Ska säga att jag ogärna dricker, av olika orsaker.

Nu tycker jag inte man ska leka med mediciner själv, men om du har testat att ta mer stess än du ska, händer det något då?

Sedan kan det vara så att man har så mycket ångest att medicinen inte klarar av sin uppgift. Förr i dessa fall slängde man in något mer som är lugnande och såg om det hjälpte. Antingen satte man tillfälligt in mer benso, och när ångesten minskade så funkade det sedan med att man drog ner dosen. Eller också komboade man det med t ex Lergigan, och sedan tog bort den när ångesten var lägre så att benso funkade på egen hand. Numera vet jag inte hur man gör, för man gör rätt olika mot när jag var fresh patient.

Det känns lite som att din läkare borde sätta sig ner och förklara detta. Men vi kanske inte lever i den tiden läkare har tid med sådant.

Om du inte vet hur du ska starta en diskussion så kanske skriv ut svaren du fått här och säg att andra säger så här. Fråga om han anser att det är bra info. Inget fel att fact checka med sin läkare. De vet ju att man kommer gå ut på nätet och fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in