2021-11-17, 11:11
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Om jag då säger att din tankegång är degenererad så får du inte längre uttrycka dig? För det är ju det som är din åsikt. Eller är du en hycklare? Kanske ville du egentligen säga att du tycker att folk som inte tycker som du inte ska få lov uttrycka sig? För hur definierar man annars vad som är en degenererad åsikt?

Jag är inte anarkist så varför skulle jag ha något problem med att man inte får våldföra sig på folk?

Pedofili (eller vurmandet för det) är ett exempel på en degenererad åsikt och yttring som man inte bör upplåts plattformar för att praktisera eller yttra. Att göra sig lustig över mördade barn är en annan.

Varför är det fel för någon att våldföra sig på dig? Det finns ju inget som objektivt rätt eller fel enligt dig.
Citera
2021-11-17, 11:16
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Pedofili (eller vurmandet för det) är ett exempel på en degenererad åsikt och yttring som man inte bör upplåts plattformar för att praktisera eller yttra. Att göra sig lustig över mördade barn är en annan.

Varför är det fel för någon att våldföra sig på dig? Det finns ju inget som objektivt rätt eller fel enligt dig.

Tycker man måste skilja på att utföra våld och att ha en åsikt och föra en diskussion om att utföras våld. Du blandar ihop korten rätt bra här. Du har rätt att tycka man inte ska upplåta plattform för vissa typer av åsiktsyttringar, men tänk på att det finns de där ute som kanske tycker just din rätt att yttra dig ska begränsas. Då är det kanske inte lika kul längre.

Kan man inte försvara andras rätt till yttrandefrihet, oavsett vad man själv tycker, så äventyrar man i förlängningen också sin egen.
Citera
2021-11-17, 11:23
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Tycker man måste skilja på att utföra våld och att ha en åsikt och föra en diskussion om att utföras våld. Du blandar ihop korten rätt bra här. Du har rätt att tycka man inte ska upplåta plattform för vissa typer av åsiktsyttringar, men tänk på att det finns de där ute som kanske tycker just din rätt att yttra dig ska begränsas. Då är det kanske inte lika kul längre.

Kan man inte försvara andras rätt till yttrandefrihet, oavsett vad man själv tycker, så äventyrar man i förlängningen också sin egen.

Att skämta om döda barn är ingen åsiktsyttring. Det är det inte heller att ropa att det brinner på en teater eller att hota någon. Yttrandefriheten har gränser, både legala och moraliska. Vill man riva ner dem är det troligtvis för att man är degenererad och vill få acceptans för sina pervesioner.

Är man av sund karaktär försöker man istället upprätthålla dem genom att säga nej tack du får inte sprida dina perversioner på dessa plattformar.
Citera
2021-11-17, 11:25
Avslutad
Citat:
Att skämta om döda barn är ingen åsiktsyttring. Det är det inte heller att ropa att det brinner på en teater eller att hota någon. Yttrandefriheten har gränser, både legala och moraliska. Vill man riva ner dem är det troligtvis för att man är degenererad och vill få acceptans för sina pervesioner.

Är man av sund karaktär försöker man istället upprätthålla dem genom att säga nej tack du får inte sprida dina perversioner på dessa plattformar.

och vem ska bestämma vad som är pervesioner? tycker själv att könsbyte på barn och klä småpojkar i klänningar är perverst, blev det förbjudet nu? eller var det ” fel ” förbud ?
Citera
2021-11-17, 11:30
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Kan man tänka sig en 18-årsgräns på de här riktigt grova skämten? Eller 15 åtminstone? Så att de som är barn blir fridlysta.
Citera
2021-11-17, 11:31
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

Vems karaktär som är sund och inte är inte en objektiv fråga. Den dagen någon ifrågasätter just din karaktär och din frihet att yttra dig så tror jag du kommer med glädje ta hjälp av de som försvarar dig såväl som de "osunda". Något att ha med sig även om det just idag inte känns som du någonsin kommer bli ifrågasatt.
Citera
2021-11-17, 11:31
Medlem
Enitys avatar
Citat:

Du svarade inte på frågan hur man definierar degenererad åsikt. Du säger bara att pedofili och att göra sig lustig över mördade barn är det, men jag ser inte att du presenterar några bevis för att det är så. Jag misstänker att det är för att du inte kan bevisa det, eftersom subjektivitet och objektivitet står i motsatsförhållande till varandra. Uppenbart är det ju att saker inte blev degenererade bara för att man säger att de är det, för om så vore fallet skulle du ju varit tyst nu som jag hävdade att din åsikt är degenererad.

Enligt mig är det fel för att jag tycker det, mer motivering än så behövs inte, för jag hävdar att det är min uppfattning. Detta innebär att jag inte hävdar att det på något sätt skulle vara en objektiv sanning bara för att jag tycker det.
Citera
2021-11-17, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Kan man tänka sig en 18-årsgräns på de här riktigt grova skämten? Eller 15 åtminstone? Så att de som är barn blir fridlysta.

sen är det någon som kräver att man inte får skämta om ” kvinnorna också ” efter det ” inte skämt om religösa ” sen ” inte utländska människor ” etc etc etc
Citera
2021-11-17, 11:33
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Homosexualitet tycker jag är degenererade perversioner.

Kan vi förbjuda homosexualitet ?
Citera
2021-11-17, 11:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
sen är det någon som kräver att man inte får skämta om ” kvinnorna också ” efter det ” inte skämt om religösa ” sen ” inte utländska människor ” etc etc etc

Ja jag förstår hur du menar, men skit i det och säg vad du tycker om att fridlysa barnen? Bara den lilla biten och inget annat?
Citera
Avslutad
TS har ofrivilligt öppnat en tråd om yttrandefrihet.

Jag tycker TS och ni som inte vill ha skämt om dessa negrer ska fråga er själva, är det värt att begränsa yttrandefriheten i det här, och ska det då lagstadgas?

Kommer samhället bli bättre av att dessa yttringar förbjuds?

Och vem ska bestämma om vad man får skämta om rent juridiskt?

Ps Jag tycker inte man ska skämta om dessa barn. Men den begränsade rätt vi har i Sverige att yttra oss är viktig att bevara och jag tror inte att det skulle bli bättre med ännu mer begränsningar.
Senast redigerad av priz 2021-11-17 kl. 11:46.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja jag förstår hur du menar, men skit i det och säg vad du tycker om att fridlysa barnen? Bara den lilla biten och inget annat?

som sagt

man ska kunna skämta/kritisera/ifrågasätta (om) allt och alla.
Senast redigerad av Captinhero 2021-11-17 kl. 11:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in