• 1
  • 2
2021-11-16, 01:58
Medlem
I Estland är det nu möjligt att själv välja vad man vill göra med sin intjänade pension.
Är det något ni skulle vilja ha i Sverige?

https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/e...er-unik-reform
Citera
2021-11-16, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
I Estland är det nu möjligt att själv välja vad man vill göra med sin intjänade pension.
Är det något ni skulle vilja ha i Sverige?

https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/e...er-unik-reform

Perfekt! Nu kan spelmissbrukare spela bort sin pension också, missbrukare supa och knarka bort sin pension och sen leva på kommunens socbidrag när de blir äldre, jättebra för landets kommuner (som största delen (oftast hela delen) av er skatt går till) Vet inte hur det funkar i estland men.
Citera
2021-11-16, 02:23
Bannlyst
helt rätt.

kommer ihåg i början på 2k talet så ringde jag banken och ville få ut mina pengar som de stolt visade att de stulit från mig. de skrattade faktiskt inte ens emot mig.
Citera
2021-11-16, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Perfekt! Nu kan spelmissbrukare spela bort sin pension också, missbrukare supa och knarka bort sin pension och sen leva på kommunens socbidrag när de blir äldre, jättebra för landets kommuner (som största delen (oftast hela delen) av er skatt går till)

Visst finns det flera nackdelar men samtidigt får man större valfrihet och får ta eget ansvar. En blandning mellan dagens system och Estlands skulle åtminstone jag vilja ha.

Säg max 10% i cash.
Eller ett låst ISK-konto, med möjlighet att plocka ut avkastningen. Säg att du får in 100K på kontot och att du går plus 20K, då kan du plocka ut max 20K.
Det skulle självklart gå åt helvete för dem som "investerar" i skit som Parans, så en begränsning på 25% uttag till ISK-kontot, 35% för dem som struntar i att plocka ut cash.

1.
Vad skulle ni investera i om ni fick möjlighet att plocka ut pension i förtid?

2.
Hur stor andel av pensionen skulle ni vilja ha möjlighet att plocka ut?

3.
Skulle ni vilja plocka ut pension i cash eller investera dem?
Citera
2021-11-16, 06:23
Medlem
cacas avatar
Utmärkt idé! Gissar 99% av dem som plockar ut sina pengar så kommer de precis som Estländska medborgarna att bränna dessa på konsumtion.

Blir fantastiskt för många i framtiden då de inser att de kan inte gå i pension för de har inga pensionspengar att leva på. Kvällspressen kommer göra stora reportage om stackars Ulla 83 som fortfarande får arbeta trotts krämpor då hon inte begrepp att hon brände sin pension när nya bilen köptes, barnens körkort, semester med familjen etc.

För det är det man spelar med, inga pengar = ingen pension = bara arbeta om någon arbetsgivare vill ha en vill säga. Det som återstår annars är att förlita sig på att familjen tar hand om en eller svält och hemlöshet.
Citera
2021-11-16, 07:17
Medlem
CarlXIIs avatar
Tycker det är lagom här, man kan ju ta ut tjänstepension när man fyłlt 55.
Citera
2021-11-16, 08:04
Medlem
KuReLuBs avatar
Nä frihet under eget ansvar är inget för svensken. Inga krav, snyfthistorier och bidrag däremot. Ja tack.
Citera
2021-11-16, 08:22
Medlem
Har du fått reda på att du har cancer o noll chans att överleva e det väl inte mer än rätt man skall få ta ut den o få leva upp pengarna. Kanske göra en sista resa med sina barn eller göra det man alltid drömt om.
Citera
2021-11-16, 08:29
Fick man ta ut allt i klumpsumma tidigt så skulle antagligen detta hända. 40-50 åringar höjer bopriserna härhemma. Samt det blir en del boköp utomlands. För de som redan har tjänat in mycket. En hel del skulle nog spekuleras på börsen. På nåt sätt tror jag klassklyftor skulle öka. De som har lite pension skulle nog låta den vara kvar. Ingen regering skulle våga hinta om nån slags försämring, låsning av pensionerna för risk av bankrun. Tror därför det skulle finnas en halvårsspärr eller nåt för att få ut dem. I Sverige är vi alla slavar. Personlig frihet nej.
Citera
2021-11-16, 08:38
Medlem
Personligen hade jag velat ha in pensionen på Avanza för egen administration. Eller bara in på ett bankkonto så kan jag själv föra över pengarna till aktieportföljen. Det hade påtagligt kortat ner tiden för att nå 10-15 miljoner vilket jag anser att jag behöver för att tryggt kunna leva på utdelningar. Eftersom jag inte spenderar hela min lön idag ser jag inte att jag hade spenderat pensionspengarna om jag fått de i handen heller.

Men jag tror att ett sådant system kommer innebära total katastrof för väldigt många. Om man går utanför ett ekonomiforum som detta verkar folk i allmänhet ha dålig koll på privatekonomi och svag förmåga att planera inför framtiden.

”Man ska ju leva här och nuuuu” har man fått höra ett par gånger.
Citera
2021-11-16, 10:18
Medlem
Precis som någon skrev ovan kan man plocka ut sin tjänstepension redan från 55. Man kan plocka ut den under minst fem år. Rätt najs tycker jag!

Att plocka ut hela pensionen i förtid tror jag inte så mycket på, vem ska då betala ditt uppehälle när du inte längre kan försörja dig? Så det finns en vits med pension. Men ja, visst tycker jag också att man i mycket högre utsträckning ska få bestämma över sina pengar själv. Typ skattefinansierad statlig fattigpension som är exakt samma för alla, och sedan kan folk få göra vad de vill med lön etc. som de tjänar under sitt yrkesverksamma liv. Skulle vara intressant att veta hur mycket det skulle innebära i skattesänkning.
Citera
2021-11-16, 20:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto