• 1
  • 2
2021-11-15, 09:40
Medlem
Vilka personer har störst risk att drabbas av existentiell ångest? Är det deprimerade i allmänhet eller är det ett tecken på autism?
Är relativt hög intelligens vanligt bland personer med existentiell ångest?
Citera
2021-11-15, 09:54
Medlem
Ångest över att leva? Inte många promille som drabbas av det, det flesta älskar livet.
Citera
2021-11-15, 09:55
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Vilka personer har störst risk att drabbas av existentiell ångest? Är det deprimerade i allmänhet eller är det ett tecken på autism?

Studenter som är lite över 20 år gamla och som inte vet vad vad de ska göra av sitt liv. Jag har mött en och annan som varit sån.
Citera
2021-11-15, 09:55
Medlem
Att man inte är så bra att nå sina mål.
Pga olika fula drag tex
Att man är dålig på det man tycker är kul.
Gör ju att ingen ändå vill se dig spela fotboll eller göra mega spel som programmerare på masken nivå. Typ så
Man är oduglig på allt man ger sig på .
Med hög IQ att skylla på

Sen är det också otur hur man hamnar i livet.

Jag tror iaf att det är rätt ovanligt att vara så intelligent att man inte kan anpassa sig i lägre nivå.
Senast redigerad av troligengud 2021-11-15 kl. 10:07.
Citera
2021-11-15, 10:02
Medlem
Bland djuptänkande människor.

Det har inget med autism att göra. Intelligens kan säkert vara genomsnittlig.
Citera
2021-11-15, 10:12
Medlem
GeleZachas avatar
Jag har existentiell ångest sen jag rökte för mycket marijuana en gång i våras. Började tänka på varför vi egentligen existerar under ruset och ovissheten skrämde mig. Sedan har de tankarna fortsatt sedan dess, fast inte lika intensivt
Citera
2021-11-15, 12:35
Medlem
Don-Dallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Jag har existentiell ångest sen jag rökte för mycket marijuana en gång i våras. Började tänka på varför vi egentligen existerar under ruset och ovissheten skrämde mig. Sedan har de tankarna fortsatt sedan dess, fast inte lika intensivt

De flesta lever sina liv totalt omedvetna över hur jävla bisarr själva existensen faktiskt är. Det är jävligt skrämmande när man inser det. För mig är det en drivkraft till att leva ett bättre liv. Jag vill utan ånger stå redo för döden med vetskapen om att jag inte har något att frukta vad som än händer sen.
Citera
2021-11-15, 14:09
Medlem
Strykninmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison

Jag tror att högre medvetenhet och större förmåga till abstrakt tänkande kan ge större risk för existentiella grubblerier.
Citera
2021-11-15, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don-Dallas
De flesta lever sina liv totalt omedvetna över hur jävla bisarr själva existensen faktiskt är. Det är jävligt skrämmande när man inser det.
..den som är bäst på att lura sig själv vinner.
Citera
2021-11-15, 20:09
Medlem
Skulle gissat på intelligenta personer.
Citera
2021-11-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ångest över att leva? Inte många promille som drabbas av det, det flesta älskar livet.

I denna värld som så enkelt kan uppfattas som genomrutten är det bra att påminna sig själv (och andra) om att det är en minoritet som är deprimerad.
Kanske bara en minoritet inom minoriteten som får existensiell ångest.

Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Studenter som är lite över 20 år gamla och som inte vet vad vad de ska göra av sitt liv. Jag har mött en och annan som varit sån.
Kanske stämmer att unga som inte vet vad de ska göra med livet lättare grubblar mer än andra. Men även inom denna grupp måste det ju finnas många som inte låter grubblerier leda till ångest eller depression.

Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Att man inte är så bra att nå sina mål.
Pga olika fula drag tex
Att man är dålig på det man tycker är kul.
Gör ju att ingen ändå vill se dig spela fotboll eller göra mega spel som programmerare på masken nivå. Typ så
Man är oduglig på allt man ger sig på .
Med hög IQ att skylla på

Sen är det också otur hur man hamnar i livet.

Jag tror iaf att det är rätt ovanligt att vara så intelligent att man inte kan anpassa sig i lägre nivå.
Så om man är underkvalificerad på det man gör ökar risken för att man grubbla. Men inte alla som är underkvalificerad grubblar väl på meningen med livet. En del lyckas väl skola om sig eller finna annan mening i livet?

Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Bland djuptänkande människor.

Det har inget med autism att göra. Intelligens kan säkert vara genomsnittlig.
Är det inte lite motsägelsefullt? Krävs det inte lite högre intelligens för att vara djuptänkande?

Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Hönan eller ägget. Fastnade du för droger för att du är en grubblare eller är du en grubblare pga drogerna?

Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Skulle gissat på intelligenta personer.
Varför?

Jag vet inte om existensiell ångest/depression bara är ett sätt för mig att kanalisera ångest som uppkommer av något annat eller om jag verkligen blir deppig av att tänka på livets meningslöshet
Citera
2021-11-16, 19:50
Medlem
Mrallknowings avatar
Introvert/djuptänkare:
- Jätte kraftig ångest när jag börjar grubbla över frågor vi omöjligt kan få svar på.

Rymden, döden younameit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in