Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-15, 00:38
  #1
Medlem
adolfitlers avatar
Säg att jag har ett lånelöfte på 3MSEK men under budgivningen sticker bostaden till 3,3 Kan jag skjuta till de där extra 0,3 utöver kontantinsatsen från egen ficka eller kommer banken säga nej?
Citera
2021-11-15, 00:41
  #2
Medlem
Deckard-Cains avatar
Banken har ju tagit ditt kapital i åtanke vid sin värdering av din ekonomi. Så om dessa inte synts tidigare så är det väll bara att köra.

Har de funnits på ett konto sedan tidigare. Så har banken räknat med detta. Och no go!
Citera
2021-11-15, 00:53
  #3
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Lånelöftet säger hur mycket banken säger att de kan tänka sig att låna dig. Alla pengar utöver det får du göra precis som du vill med.
Citera
2021-11-15, 01:12
  #4
Medlem
Ja det kan du.

Tro det eller ej, men har man inkomst för det så kan banken gå med på att göra högre bolån än vad summan är på lånelöftet är.

Summan på löftet är väl vad man har själv sökt. Man har säkert kunna söka för högre summa många gånger.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2021-11-15 kl. 01:17.
Citera
2021-11-15, 08:56
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om nu banken har räknat med att du har 300 000 kr över i din budget för att vilja låna ut 3 miljoner så är det inte säkert att de är villiga att låna ut om dessa pengar sen är borta.
För att vara på säkra sidan så skulle jag kontakta banken.

Mycket av detta kan också bero på vilken typ av bostad du tittar på och i vilket skick bostaden är i. Är allt helrenoverat så behövs kanske en mindre buffert än om du köper ett renoveringsobjekt.
Citera
2021-11-15, 09:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ja det kan du.

Tro det eller ej, men har man inkomst för det så kan banken gå med på att göra högre bolån än vad summan är på lånelöftet är.

Summan på löftet är väl vad man har själv sökt. Man har säkert kunna söka för högre summa många gånger.

Detta, case closed!
Citera
2021-11-15, 09:20
  #7
Medlem
lone stars avatar
Hade själv fått lånelöfte med kontantinsats 1.5 miljoner. Var inga problem med bank köpa för 0.5 mer Max när jag sa vi kunde lägga 2 miljoner. Blev ändå tvungen göra en ny ansökan då vi hade lånelöfte för villa men köpte br.
Citera
2021-11-15, 10:14
  #8
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Kolla med banken för att vara på den säkra. Om pengarna är från egen ficka och inte privatlån bör det ju vara ok, men kan vara bra att stämma av så det inte blir tjafs senare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback