Citat:
Ursprungligen postat av
Stryp-Enok
Blir intressant helt klart.
Hamilton har dock rätt tur på ett sätt. Vanligt kval har skett. Hade det varit en normal racehelg så hade han started p20 i loppet på Söndag. Nu placeras istället straffet i sprint racet där han har chans att klättra lite placeringar innan loppet.
Tippar på hamilton p12 efter sprinten. Vilket skulle innebära p17 på Söndag.
Extremt känslig fråga troligtvis för FIA.. Hade de varit vilken annan förare som helst förutom Verstappen och Hamilton hade beslutet kommit snabbt men i detta fall tror jag det tog tid för man ville inte avgöra VM genom en bestraffning. Finns inget jag hellre vill än att se Hamilton ramla ner från tronen men vill se det på banan. Helst sista loppet i Abu Dhabi och detta vill troligen FIA med, för oavsett vem man håller på så har det varit det ett av de bästa F1 säsongerna på länge och det beror både på Verstappen o Hamilton. Hade Verstappen vart överlägsen från början hade det varit lika tråkigt som förgående år.
Samtidigt så har ju Mercedes gjort ett regel brott och ska straffas vilket är helt rätt men tycker det är tråkigt som sagt att VM kanske avgörs i regelboken.
Förövrigt kan jag tänka mig att FIA har letat och letat sätt att bestraffa Verstappen någorlunda likvärdigt som Hamilton för att få en mer spännande söndag..