2021-11-16, 16:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CptAxel
Kung 👑

Läs föregående inlägg, så kanske du kan förstå.
Om de erbjuder rehab, så ta det omgående. Du behöver inte droger för att leva
Citera
2021-11-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrallknowing
Pratar om en vanlig sticka i ditt urin på jobbet.
Sedan tror jag ingen här inne kan ge dig ett hundra svar. Jag vet jobb där stickor används. Faktist aldrig hört om analyser.
Tydligen fanns de analyser på jobb med.

Men har svårt att tro om chefen bestämmer för att anmäla dig för han fått analys besked på ditt urin och väljer att anmäla det så skulle de räcka för att döma dig för ringa. Nej aldrig.. köper inte det.

De går liksom inte ringa polisen hej hej jag bifogar med lite bevis till er här.

Det går absolut att göra så. Vad får dig att tro att man inte skulle kunna skicka bevis på brott till polisen? Det får även användas i domstol.
Om det räcker för fällande dom däremot är en annan sak.
Citera
2021-11-16, 17:10
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det går absolut att göra så. Vad får dig att tro att man inte skulle kunna skicka bevis på brott till polisen? Det får även användas i domstol.
Om det räcker för fällande dom däremot är en annan sak.

Vart står det något om att arbetsgivare kan skicka in ett urinprov till polisen och få en människa dömd på grund av det urinprovet. Jag hittar inget om det iallafall.

Hur mycket hinner man inte manipulera innan tror du?
(Ovasett brott). Bevis ska tas av polis/sjukvård etc.
Citera
2021-11-16, 18:22
Medlem
Citat:
Vart står det något om att arbetsgivare kan skicka in ett urinprov till polisen och få en människa dömd på grund av det urinprovet. Jag hittar inget om det iallafall.

Försvarsmakten polisanmäler positiva drogtester
Senast redigerad av t0maten 2021-11-16 kl. 18:22. Anledning: Stavfel
Citera
2021-11-16, 18:26
Medlem
Angående körkortet: ”Om polisen omhändertagit dig för berusning vid ett antal tillfällen eller det finns andra uppgifter om bruk av narkotika och/eller alkohol eller andra berusningsmedel, kan vi återkalla ditt körkort om vi bedömer att du är opålitlig i nykterhetshänseende.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv...rt/aterkallat/

Svårt att se att kortet skulle bli återkallat efter bara en anmälan… men man vet ju aldrig
Citera
2021-11-16, 18:26
Medlem
Citat:

Det är inte så lagen fungerar, finns inget förbud är det lagligt. Det står alltså ingenstans i lagen att en arbetsgivare får göra så, det står inte heller någonstans att en arbetsgivare inte får göra så. Det innebär att en arbetsgivare alltså får göra så.
Sedan kan det finnas avtal mellan AG och arbetstagare samt fackavtal som reglerar frågan men olagligt är det inte.
Sen skall det också påpekas att även om en arbetsgivare inte skulle få göra så skulle provet ändå få användas som bevis.

Att det kan vara manipulerat är sådant som polis och åklagare får ta ställning till tidigare om man vill gå vidare och försvaret får argumentera för om det går till åtal.
Hur beviset sedan värderas är upp till domstolen att avgöra.

Bevis får alltså användas oavsett vem som hittar bevisen. Man får även använda bevis som framkommit via brott(ej brottsprovokation).
Senast redigerad av Aramir2 2021-11-16 kl. 18:38.
Citera
2021-11-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Givetvis hade jag gnällt om alkohol blev olagligt, trots att jag bara dricker två, tre gånger om året, men jag hade ju inte börjat smyga runt bland ljusskygga typer för att köpa svindyr smuggelsprit och sen rättfärdigat eventuella negativa konsekvenser med att "lagen är faktiskt korkad". Jag håller med dig om att lagen är löjlig när det gäller cannabis. Men det är skillnad på att tycka att en lag är korkad och att bryta mot den lagen och därigenom riskera att få sitt liv förstört, bli stämplad som missbrukare, ses som kriminell, bli av med körkort, svårt att få jobb osv osv Det är det som är skillnaden på vanligt folk och missbrukare, vanligt folk inser att det inte är värt den risken för lite rusmedel, möjligen semestrar de i ett land där sånt är lagligt istället lite då och då.

Håller med på vissa delar men att kalla folk för missbrukare bara för att dom röker lite då och då är fel. Det är ungefär som att kalla alla som dricker alkohol för alkolister.
Missbruk är en sjukdom...
Jag känner flera personer som röker dagligen som är fullt funktionella och flera som tar ett glas vin/öl på kvällen framför tv'n.

Sveriges misslyckade narkotikapolitik och skrämselpropaganda borde ses över och folk med erfarenhet måste få göra sig hörda utan att bli anklagade för att vara missbrukare.

Vart lite OT.
Åter till tråden
Citera
2021-11-16, 19:23
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är inte så lagen fungerar, finns inget förbud är det lagligt. Det står alltså ingenstans i lagen att en arbetsgivare får göra så, det står inte heller någonstans att en arbetsgivare inte får göra så. Det innebär att en arbetsgivare alltså får göra så.
Sedan kan det finnas avtal mellan AG och arbetstagare samt fackavtal som reglerar frågan men olagligt är det inte.
Sen skall det också påpekas att även om en arbetsgivare inte skulle få göra så skulle provet ändå få användas som bevis.

Att det kan vara manipulerat är sådant som polis och åklagare får ta ställning till tidigare om man vill gå vidare och försvaret får argumentera för om det går till åtal.
Hur beviset sedan värderas är upp till domstolen att avgöra.

Bevis får alltså användas oavsett vem som hittar bevisen. Man får även använda bevis som framkommit via brott(ej brottsprovokation).

Intressant. Tack för utförligt svar.
Mvh
Citera
2021-11-16, 20:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Du talar nog om bevisvärdering nu. Det kan man göra, men det är i svensk rätt (vad man sett på amrekanska deckarshower betyder intet) frågan om fri bevisprövning. Det betyder i korthet att precis vad som helst kan åberopas som bevisning, och sedan får den anklagade (eller oftare, hans advokat) snacka ner beviset i stället.

Så om arbetsgivaren har en sticka att visa upp efter att ha testat sin anställde finns ingenting som hindrar att man tar upp detta som bevisning i rätten.

Däremot blir bevisvärdet inte så stort, om ens något.
Citera
2021-11-16, 20:06
Medlem
Kajahs avatar
Suck, vilken fittig jävla arbetsgivare.
Citera
2021-11-16, 20:23
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du talar nog om bevisvärdering nu. Det kan man göra, men det är i svensk rätt (vad man sett på amrekanska deckarshower betyder intet) frågan om fri bevisprövning. Det betyder i korthet att precis vad som helst kan åberopas som bevisning, och sedan får den anklagade (eller oftare, hans advokat) snacka ner beviset i stället.

Så om arbetsgivaren har en sticka att visa upp efter att ha testat sin anställde finns ingenting som hindrar att man tar upp detta som bevisning i rätten.

Däremot blir bevisvärdet inte så stort, om ens något.

Exakt.

Tänkte saker som om jag var tjej tex.
Jag blir våldtagen, löser sperma och går in med sperman till polisen och säger jag blivit våldtagen.
Det skulle ALDRIG hålla i rätten.

Tar sjukvården proven i underlivet så finns det en chans att dom faller.

Jag var mer inne på att det finns inte en chans att deras analys på TS jobb skulle hålla för att fälla honom för ringa narkotikabrott.

Tack för ditt utförliga svar, intressant fråga.
Citera
2021-11-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Om de erbjuder rehab, så ta det omgående. Du behöver inte droger för att leva

Uppskattar att du bryr dig 💛 men…
Jag är 4 veckor ren nu hahah behöver ingen rehab hjälp för cannabis, abow
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto