2021-11-11, 16:55
Medlem
Hej gott folk!

Har kommit över Stackers som innehåller Efedrin, har dock ett ganska känsligt jobb samt att jag är extremt rädd om mitt körkort.

Jag vill absolut INTE riskera mitt körkort för om jag ex skulle torska på ett pisseprov, har sökt som en idiot men kommer inte riktigt fram till om det är narkotikaklassat eller inte, får bara fram det här:

Efedrin har förekommit i styrketräningssammanhang för dess fettförbrännande och uppiggande egenskaper. Även i missbrukarkretsar kan efedrin förekomma. Efedrin är sedan 1/9 2005 läkemedelsklassat i Sverige vilket innebär att det är olagligt att sälja kosttillskott som innehåller efedrin. Efedrin får alltså endast finnas i registrerade läkemedel.

Det är olagligt att sälja, läkemedelsklassat - men vad innebär det? är det narkotikaklassat?
Citera
2021-11-11, 17:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDream89
Hej gott folk!

Har kommit över Stackers som innehåller Efedrin, har dock ett ganska känsligt jobb samt att jag är extremt rädd om mitt körkort.

Jag vill absolut INTE riskera mitt körkort för om jag ex skulle torska på ett pisseprov, har sökt som en idiot men kommer inte riktigt fram till om det är narkotikaklassat eller inte, får bara fram det här:

Efedrin har förekommit i styrketräningssammanhang för dess fettförbrännande och uppiggande egenskaper. Även i missbrukarkretsar kan efedrin förekomma. Efedrin är sedan 1/9 2005 läkemedelsklassat i Sverige vilket innebär att det är olagligt att sälja kosttillskott som innehåller efedrin. Efedrin får alltså endast finnas i registrerade läkemedel.

Det är olagligt att sälja, läkemedelsklassat - men vad innebär det? är det narkotikaklassat?

Det är läkemedelsklassat, precis som du skriver. D.v.s inte narkotikaklassat. Anledningen till det är att EU anser att det är en prekursor (till meth) och det kan därför inte narkotikaklassas: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...otikaklassning
Citera
2021-11-11, 17:06
Medlem
Så om jag tolkar det rätt kan jag alltså bli stoppad av polisen med preparatet i kroppen utan att dom kan göra något?

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är läkemedelsklassat, precis som du skriver. D.v.s inte narkotikaklassat. Anledningen till det är att EU anser att det är en prekursor (till meth) och det kan därför inte narkotikaklassas: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...otikaklassning
Citera
2021-11-12, 20:19
Medlem
st33rs avatar
Kan inte egedrin ge utslag för metamfetamin i drogtester?
Citera
2021-11-12, 21:20
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Ja, det kan det.
https://www.ferle.se/korsreaktion/
Citat:
Efedrin
Kan ge positivt utslag på metamfetamin-testet
Substans: Efedrin
Citera
2021-11-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r

Jo men vid en närmre analys kommer dom väl kunna se att det är just efedrin jag har intagit

Kommer man att klara sig då eller åker man dit på något?
Citera
2021-11-13, 09:17
Medlem
Läkemedelsklassat bara.

Nej inget händer vid pissprov alls. Däremot har alla Sporter det som föbjydet ämne för tävlande, vilket innebär att tävlar su på toppnivå åker du även dit på random pissprov under träningssäsongen också inte bara själva tävlingen.

Är du inte en tävlande idrottare finns inget att bry sig om.
Citera
2021-11-13, 09:18
Medlem
Citat:
Så om jag tolkar det rätt kan jag alltså bli stoppad av polisen med preparatet i kroppen utan att dom kan göra något?

Ja
Citera
2021-11-13, 19:54
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Jo men vid en närmre analys kommer dom väl kunna se att det är just efedrin jag har intagit

Kommer man att klara sig då eller åker man dit på något?

Nej inte hos polisen tror jag

Sen beror väl på lite hur känsligt jobb du har.

Är testet beställt av arbetsgivare kanske det inte landar bra att du tar ett illegalt preparat som ger utslag på metamfetamin. Även om det inte är narkotika .

Fast det kanske mest skulle vara ett problem om du jobbade med högt säkerhetsklassade saker
Citera
2021-11-18, 00:32
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Hur är det med att dricka Mollipect? Hur mycket Efedrin innehåller det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in