Citat:
Ursprungligen postat av
Split-ed
Har inte följt detta alls, inte sett UG eller ens läst om det.
Men nu släpper Rättegångspodden 3 avsnitt om fallet, har hittills lyssnat på avsnitt 1, och tycker det känns förfärligt. Ett uttryck jag hörde en kvinna säga var att systern inte hade en aning om vad hon gav sig in på, att hon aldrig skulle fixa att ta hand om brodern på egen hand.
Var det det som var hennes intention från hela början? Att ta hand om honom själv? Jag lägger ingen värdering ännu, men assistenter som arbetar med sånt här är väl ändå bra på sitt jobb och får vila emellanåt till skillnad från en anhörig?
Jag fick uppfattningen att det rann över för systern när kommunen beslutade om att dra ner på/ta bort stöd i form av assistans, så att systern med sambo skulle få ta hand om Robin helt själva.
Systern tog sig uppenbarligen vatten över huvudet, och det lät på anhöriga som att hon innan flytten/övertagandet av vården inte hade tillräcklig kunskap om hur mycket vård brodern faktiskt behövde.
Kanske ville hon ta hand om honom för att vara snäll, kanske trodde hon att hon kunde tjäna pengar som assistent, det låter ju ibland i Rättegångspodden som att det är lite ont blod mellan parterna i stjärnfamiljen.
Dråp är ju fel och så men jag kan ändå i viss mån förstå att man inte orkar mer när man måste vara heltidsassistent till en stark & våldsam person som inte verkar begripa särskilt mycket och egentligen aldrig kommer att bli fungerande.