Kollade från 5:00
Citat:
"We want to acknowledge that the land where the MS camp is situatuated was traditionally occupied by[lista på ett gäng indian-stammar].
...
My name is __ I'm a senior program manager in our developer tools devision, I'm an asian and white female with darkbrown hair wearing a red sleevleess top.
And I'm ___ program manager of the AI platform group, I'm a tall hispanic male wearing a blue shirt and khaki pants. Today we kick off 2 days of learning more about the latest solutions."
Fast sen när de började presentera innehållet så sa de ju bara typ att de bjuder oå
Citat:
A keynote from Satay Nadella and sessions from Scott Guthrie and Jared Spatare
utan att överdrivet presentera dom via utseende.
Så det va ju inte som ALLA presenterades med kön, ras och utseende - åtminstone inte till en början.
-----
Jag störde mig inte så mycket på att man pratade om indian-stammar, det kändes som en inte helt ovanlig del i ett lite "överflödigt intro" som många bolag gillar att göra.
Men det kändes ju rejält fånigt att announcers skulle presentera sig med ras och kön. (och kläder? den va ny)
Personligen tycker jag det känns som rörelsen gått bakåt.
För 10 år sen kändes det som alla vettiga människor va med på tåget med "man ska inte döma nån efter kön eller ras".
Det måste ju också varit ursprungsmålet.
Men nu har nått gått snett när man istället fäster jättemycket vikt vid kön och ras.
Men jag kan ju föreställa mig varför.
Det måste ha skett att någon i teamet är transgender eller bara väldigt androgyn ofta får frågan "är du man eller kvinna?" som då börjat förtydliga det i sin presentation.
Men då har andra känts sig olustiga över att just den personen sticker ut och måste prata om kön.
Då har resten av teamet i ett försök till empati tänkt att de kan hjälpa till med att få den situationen att verka mindre udda genom att ALLA nu presenterar sig själva så.
Det är väl välmenat. Men även en woke-kämpe måste ju medge att det nu låter som man fäster MER vikt vid ras och kön än tidigare.