• 1
  • 2
2021-11-09, 21:49
Medlem
Microsoft når peak woke under sin presentation av Microsoft Ignite. Bland annat så presenterar sig deltagarna med vilka pronomen de föredrar, vilken "ras" de tillhör och så vidare. Presentationen börjar med att bekräfta minoriteter som bott på landsplätten där föredraget hålls genom att nämna ett tiotal minoritetsgrupper.

Det börjar 5 minuter in i filmen och pågår från och till rakt igenom.
https://youtu.be/PraEcNDGSqY?t=300

Hur utbrett är detta egentligen inom stora företag? Är detta bara en fasad för att man tror att man kan profitera på wokeness, eller är rötan värre än jag trott?

Ps.
Osäker på om jag placerat tråden rätt, admin får gärna flytta.
Senast redigerad av Motherofgod 2021-11-09 kl. 22:03.
Citera
2021-11-09, 21:57
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Microsoft når peak woke under sin presentation av Microsoft Ignite.

https://youtu.be/PraEcNDGSqY?t=300

Hur utbrett är detta egentligen inom stora företag? Är detta bara en fasad för att man tror att man kan profitera på wokeness, eller är rötan värre än jag trott?

Ps.
Osäker på om jag placerat tråden rätt, admin får gärna flytta.
Över tre timmar lång video.
Vad är det exakt man ska titta på och vid vilket tid?

Det är klart att du postat fel. Hur du tror att diskussioner om företaget Microsofts fabläs för WOKE ska ligga under programvara är fascinerande.
Citera
2021-11-09, 21:58
Medlem
GoUoDs avatar
Precis som inget företag "egentligen" bryr sig om att miljökompensera, så har detta samma effekt. Man förväntar sig att det uppskattas, således görs det.
Citera
2021-11-09, 22:03
Medlem
EastAreaPapists avatar
Att ange det pronomen man föredrar när man presenterar sig är inget konstigt i Silicon Valley. Det tummas naturligtvis på när man har interna möten, men det sticker inte ut det minsta i större eller mer offentliga sammanhang. Det kan man ju tycka vad man vill om (själv har jag inga starka åsikter åt endera hållet) men det är knappast specifikt för Microsoft.

Ett Acknowledgement of Country är standard i Australien, till den grad att det vore anmärkningsvärt om det utelämnades. Det kanske är något jänkarna har börjat plocka upp också.
Citera
2021-11-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Att ange det pronomen man föredrar när man presenterar sig är inget konstigt i Silicon Valley. Det tummas naturligtvis på när man har interna möten, men det sticker inte ut det minsta i större eller mer offentliga sammanhang. Det kan man ju tycka vad man vill om (själv har jag inga starka åsikter åt endera hållet) men det är knappast specifikt för Microsoft.

Ett Acknowledgement of Country är standard i Australien, till den grad att det vore anmärkningsvärt om det utelämnades. Det kanske är något jänkarna har börjat plocka upp också.

Intressant. Även att man är en "White caucasian female with brown hair"?
Citera
2021-11-09, 22:08
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Intressant. Även att man är en "White caucasian female with brown hair"?
Jag ska erkänna att jag inte orkade kolla på videon. Nej, det brukar bara vara något i stil med "jag föredrar att kallas han/honom". Ok, de kanske var lite extra woke då i alla fall.
Citera
2021-11-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Jag ska erkänna att jag inte orkade kolla på videon. Nej, det brukar bara vara något i stil med "jag föredrar att kallas han/honom". Ok, de kanske var lite extra woke då i alla fall.

Fast varför? De ska ju inte prata med någon som inte är där, så varför slösa deras tid med att presentera det för tittarna? De säger förövrigt vad de har på sig "Im a latino wearing kaki pants" eller vad det nu var. Är rätt hysteriskt, rekommenderar att du tittar på klippet i 2 minuter från tidsstämpeln jag länkat.
Citera
2021-11-09, 22:20
Medlem
Haha, jag orkar inte

Woke-aktivismen är absurd och skvatt galen!
Citera
2021-11-09, 22:39
Medlem
Kollade från 5:00
Citat:
"We want to acknowledge that the land where the MS camp is situatuated was traditionally occupied by[lista på ett gäng indian-stammar].
...

My name is __ I'm a senior program manager in our developer tools devision, I'm an asian and white female with darkbrown hair wearing a red sleevleess top.

And I'm ___ program manager of the AI platform group, I'm a tall hispanic male wearing a blue shirt and khaki pants. Today we kick off 2 days of learning more about the latest solutions."

Fast sen när de började presentera innehållet så sa de ju bara typ att de bjuder oå
Citat:
A keynote from Satay Nadella and sessions from Scott Guthrie and Jared Spatare
utan att överdrivet presentera dom via utseende.
Så det va ju inte som ALLA presenterades med kön, ras och utseende - åtminstone inte till en början.

-----

Jag störde mig inte så mycket på att man pratade om indian-stammar, det kändes som en inte helt ovanlig del i ett lite "överflödigt intro" som många bolag gillar att göra.

Men det kändes ju rejält fånigt att announcers skulle presentera sig med ras och kön. (och kläder? den va ny)

Personligen tycker jag det känns som rörelsen gått bakåt.
För 10 år sen kändes det som alla vettiga människor va med på tåget med "man ska inte döma nån efter kön eller ras".
Det måste ju också varit ursprungsmålet.
Men nu har nått gått snett när man istället fäster jättemycket vikt vid kön och ras.

Men jag kan ju föreställa mig varför.
Det måste ha skett att någon i teamet är transgender eller bara väldigt androgyn ofta får frågan "är du man eller kvinna?" som då börjat förtydliga det i sin presentation.
Men då har andra känts sig olustiga över att just den personen sticker ut och måste prata om kön.
Då har resten av teamet i ett försök till empati tänkt att de kan hjälpa till med att få den situationen att verka mindre udda genom att ALLA nu presenterar sig själva så.

Det är väl välmenat. Men även en woke-kämpe måste ju medge att det nu låter som man fäster MER vikt vid ras och kön än tidigare.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-11-09 kl. 23:20.
Citera
2021-11-09, 22:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hur utbrett är detta egentligen inom stora företag?
Det är stort i Silicon Valley och Seattle där MS kommer ifrån.
Citera
2021-11-09, 22:43
Medlem
Så otroligt bisarrt, jag finner simulationsteorin troligare för varje dag som går.
Citera
2021-11-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Kollade från 5:00

Fast sen när de började presentera innehållet så sa de ju bara typ att de bjuder oå

utan att överdrivet presentera dom via utseende.
Så det va ju inte som ALLA presenterades med kön, ras och utseende - åtminstone inte till en början.

-----

Jag störde mig inte så mycket på att man pratade om indian-stammar, det kändes som en inte helt ovanlig del i ett lite "överflödigt intro" som många bolag gillar att göra.

Men det kändes ju rejält fånigt att announcers skulle presentera sig med ras och kön. (och kläder? den va ny)

Personligen tycker jag det känns som rörelsen gått bakåt.
För 10 år sen kändes det som alla vettiga människor va med på tåget med "man ska inte döma nån efter kön eller ras".
Det måste ju också varit ursprungsmålet.
Men nu har nått gått snett när man istället fäster jättemycket vikt vid kön och ras.

Men jag kan ju föreställa mig varför.
Det måste ha skett att någon i teamet är transgender eller bara väldigt androgyn ofta får frågan "är du man eller kvinna?" som då börjat förtydliga det i sin presentation.
Men då har andra känts sig olustiga över att just den personen sticker ut och måste prata om kön.
Då har resten av teamet i ett försök till empati tänkt att de kan hjälpa till med att få den situationen att verka mindre udda genom att ALLA nu presenterar sig själva så.

Det är väl välmenat. Men även en woke-kämpe måste ju medge att det nu låter som man fäster MER vikt vid ras och kön än tidigare.

Ja, din analys av det hela känns rätt logisk. Jag har inte hängt med i denna typ av miljö märker jag, hänger mest på mindre forum när det kommer till utveckling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in