Citat:
Ursprungligen postat av
knappnal69
Tja fb, har för ett par veckor sedan blivit diangoiserad med bipolär. Då undrar jag, utav er som är bipolär, kan ni leva eller tänka er att ni lever i en normalt fungerande relation? Och ni som inte har diagnosen, hade ni kunnat leva i en relation med bipolär? Är bipolär typ 2.
Jag tror att få i efterhand hade valt en relation med en bipolär, det är alldeles för mycket himmel och helvete. Faktiskt ganska lite himmel också. Jag inbillar mig dock att partnern (om det är en kvinna) blir mer fäst vid den sjuke och vill hjälpa till mer.
Såklart fungerar en vanlig relation men det ställer krav på sjukdomsinsikt och kommunikation. Att tala med en person som är i hypomani om ens farhågor och att den måste söka hjälp är lite som att försöka ta spriten från en alkis.
Bipolära har ofta många partners och bryter gärna förhållandena i förtid. Där är det svårt för en partner att bli lämnad.
Jag tror att det är viktigt för partnern att ställa krav på att det finns överenskommelser om vad som händer när det går snett, låter tråkigt, men en handlingsplan för olika scenarier. Bra kontakt med psykvården är ett måste.
Jag är rädd för att det kan bli ett maktförhållande där partnern ger för mycket i rädsla för att den sjuke ska ta livet av sig.
Detta är ju heller inget man hasplar ur sig på första tinderdejten heller, det krävs ju ett fungerande förhållande från början.