2021-11-09, 08:46
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ks-ligga-bakom

Citat:
Jag som jobbat med barn undrar ju hur utsatt en pojke i den här åldern är när han misstänks för ett så pass grovt brott, säger en granne som vill vara anonym.

Citat:
Maria Fälth (KD) är socialnämndens ordförande i Upplands Väsby. Hon anser att vuxensamhället har misslyckats.

Citat:
Civilsamhället, och då menar jag föräldrar, vuxna, skola och socialtjänst har alla ett stort ansvar i det här. Att det kan gå så här långt för en pojke i den här åldern. Vi inom socialtjänsten måste också få hintar av skolan så vi har möjlighet att agera i tid, säger hon.

Vissa personer verkar ha en kompass där nålen börjar toksnurra så fort (misstänkta) gärningspersoner visar sig vara minderåriga.

Varför är det så?

Och varför gräver inte journalister mer eller släpper fram personer med eller utan namn som vågar beskriva verkligheten såsom den faktiskt ser ut?

Hur i helvete kan en misstänkt mordförsökande person bli så okritiskt bemött och beskriven i en artikel?
Citera
2021-11-09, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ks-ligga-bakom

Vissa personer verkar ha en kompass där nålen börjar toksnurra så fort (misstänkta) gärningspersoner visar sig vara minderåriga.

Varför är det så?

Och varför gräver inte journalister mer eller släpper fram personer med eller utan namn som vågar beskriva verkligheten såsom den faktiskt ser ut?

Hur i helvete kan en misstänkt mordförsökande person bli så okritiskt bemött och beskriven i en artikel?

Vilken kritik skulle riktas, menar du?
Citera
2021-11-09, 08:59
Medlem
Värt att kan vara att artikelförfattaren heter Jens Nilsson (SVT).

När jag googlar hans namn får jag bland annat fram en artikel i Expressen från 2014 som handlar om SVTs beskrivning av Kader Bincherif, en brottsling från Afrika som suttit i svenskt fängelse och förvar, mm.

Se
https://www.expressen.se/ledare/blog...-svts-nyheter/

Citat:
Känslosvammel i SVT:s nyheter

Citat:
Allt det här berättar SVT:s Jens Larsson om, med en röst som bågnar av känslosamhet.

Citat:
Vi inbjuds att tycka synd om Bincherif – eller Kader, som han kallas – för han vill ju bara leva ett normalt liv och betala skatt i stället för att kosta skattebetalarna en massa pengar.

Citat:
Och jag undrar framför allt varför Jens Larsson inte säger att det handlar om sexualbrott. Han säger bara ”allvarlig brottslighet”

Verkar vara ett mönster hos Jens Larsson att trycka på känsloknapparna...
Senast redigerad av PooSausage 2021-11-09 kl. 09:03.
Citera
2021-11-09, 09:16
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:

Jag ser en 13åring som ett barn och instämmer i att det är vuxenvärlden som måste ta ansvar.
Citera
2021-11-09, 09:18
Medlem
Finisterres avatar
Du borde ställa några frågor till dig själv istället.

Har du kontrollerat att Nilsson är Larsson?

Varför har du undgått grundläggande kunskap om mänsklig natur och västerländsk kultur, har du kanske levt under en sten de senaste 60 åren?

Vilken kritik menar du statsmedia borde rikta mot en 13-årig invandrad brottsling? Att han har valt fel genetik och samhälle?
Citera
2021-11-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag ser en 13åring som ett barn och instämmer i att det är vuxenvärlden som måste ta ansvar.

Jag är enig med dig. Problemet är dock att sedan några årtionden har ” vuxenvärlden” fråntagits sin auktoritet. Ungdomarna har bara rättigheter och inga skyldigheter, om jag tillåts överdriva lite. Ve den lärare som säger ifrån. Eller vilken vuxen som helst som reagerar när unga beter sig illa. Ja inte ens polisen får agera eller ens har den auktoritet och respekt som de borde ha.
Det är därför inte konstigt om den så kallade vuxenvärlden ger upp och duckar inför alla dessa problem. Det finns några eldsjälar som orkar, men det är inte tillräckligt. Vi har alltför många områden med misslyckade generationer orsakat av PK-flum.
Citera
2021-11-09, 10:31
Medlem
Stämmer. Journalisten heter Jens Larsson och inte Nilsson. Ursäkta felskrivningen.
Citera
2021-11-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Du borde ställa några frågor till dig själv istället.

Har du kontrollerat att Nilsson är Larsson?

Varför har du undgått grundläggande kunskap om mänsklig natur och västerländsk kultur, har du kanske levt under en sten de senaste 60 åren?

Vilken kritik menar du statsmedia borde rikta mot en 13-årig invandrad brottsling? Att han har valt fel genetik och samhälle?
Någon som begår ett brott är i första hand en brottsling och ej ett offer. Sedan är det ju uppenbart att de som begår brott också kan vara offer eller kan ha varit offer i ett annat sammanhang. En bra journalist använder inga känsloargument utan beskriver verkligheten som den är, dvs komplex, i vissa fall väldigt ful och otäck med individer som pga. genetiska och miljömässigs orsaker begår fasansfulla brott. I andra fall tack och lov det motsatta.
I detta fall bör Jens ha släppt fram fler kritiska röster och de med tuffare attityder mot personer, inklusive minderåriga, som begår allvarliga våldsbrott. I stället så beskrivs den misstänkte i detts fall som ett stackars utsatt offer i första hand vilket känns helt uppåt väggarna och totalt kontraproduktivt men också väldigt ideologiskt vänsterextremt och världsfrånvänt.
Senast redigerad av PooSausage 2021-11-09 kl. 10:45.
Citera
2021-11-09, 11:44
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
tuffare attityder mot personer, inklusive minderåriga,

"tuff atittyd" är någonting som dumma moderater och sverigedemokrater brukar efterlysa. Att i det här fallet "släppa fram" någon dum M/SD-politiker och kritisera en individuell 13-åring hade inte hjälpt någonting i verkligheten.

Försök lära dig lite grundläggande fakta om ditt samhälle:
SVERIGE ÄR EN FEMINISTISK STAT, det är anledningen till att alla i nyhetsartikeln talar feministiskt språk. Feminismen är också en av faktorerna i det komplexa samhällsproblem som orsakar själva brottet.

Ifall du ändrar texten eller tvingar journalisten att skriva tufft istället för feministiskt så har du inte förändrat någonting väsentligt. Den politiska verkligheten kommer ändå fortsätta i samma spår.

Sverige kommer fortsätta vara feministiskt. Förvandlingen kommer obönhörligen fortsätta där Sverige mer och mer liknar Detroit, Chicago eller en brinnande soptipp i en brasiliansk favela.
Senast redigerad av Finisterre 2021-11-09 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in