• 1
  • 2
2021-11-07, 10:16
Bannlyst
Det går ju att spåra bitcoins för polisen.

Men om X för över btc till mitt offlinekonto som inte är bundet till någon och sen för jag över.till mitt vanliga konto på tex coinbase är det 100% ospårbart då?
Citera
2021-11-07, 10:20
Medlem
Nej det hjälper inte att du mellanlandar dina btc på ett annat konto. Det är fortfarande helt transparent. Coinbase kan knyta dom till dig och hela kedjan är spårbar bakåt.
Växla till XMR eller använde en tumbler tjänst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency_tumbler
Citera
2021-11-07, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boynk
Nej det hjälper inte att du mellanlandar dina btc på ett annat konto. Det är fortfarande helt transparent. Coinbase kan knyta dom till dig och hela kedjan är spårbar bakåt.
Växla till XMR eller använde en tumbler tjänst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency_tumbler

Hur kan det knytas till mig när offlinekontot inte är kopplad till någon?
Citera
2021-11-07, 11:08
Medlem
Det har ju bara mellanlandat på ett offlinekonto. Du flyttar dom från det du vill dölja till ett offlinekonto. Sedan flytta du från offlinekontot till ditt Coinbase konto. Hur menar du att mellanlagringen på ett offline konto på något sätt skulle bryta kedjan och anonymisera ursprunget ? Hela kedjan är ju spårbar och kommer att vara i all evighet.
Citera
2021-11-07, 11:19
Medlem
Monero är bra
Citera
2021-11-07, 11:21
Medlem
Leastons avatar
Själva transaktionen till offline kontot går att spåra, men vem som äger kontot är omöjligt att spåra.
Citera
2021-11-07, 11:23
Bannlyst
Citat:
Det har ju bara mellanlandat på ett offlinekonto. Du flyttar dom från det du vill dölja till ett offlinekonto. Sedan flytta du från offlinekontot till ditt Coinbase konto. Hur menar du att mellanlagringen på ett offline konto på något sätt skulle bryta kedjan och anonymisera ursprunget ? Hela kedjan är ju spårbar och kommer att vara i all evighet.

Nej för om dom spårar till ett offlinekonto så tar det stopp. Dom kan inte se vem som är ägare till kontot och därför blir det svårt att ha någon misstänkt. Bara för att X för över till offline konto som sen skickat till Y så kan dom ändå inte veta vem som är ägare till offlinekontot. Sen kanske dom kan se att x pengar hamnade tillslut på y konto.

Men det spelar ju ingen roll.
Citera
2021-11-07, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Själva transaktionen till offline kontot går att spåra, men vem som äger kontot är omöjligt att spåra.

Ja precis. Och man kan likaväl ha sålt något till ägaren av offlinekontot.
Citera
2021-11-07, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Nej för om dom spårar till ett offlinekonto så tar det stopp. Dom kan inte se vem som är ägare till kontot och därför blir det svårt att ha någon misstänkt. Bara för att X för över till offline konto som sen skickat till Y så kan dom ändå inte veta vem som är ägare till offlinekontot. Sen kanske dom kan se att x pengar hamnade tillslut på y konto.

Men det spelar ju ingen roll.

Citat:
Ja precis. Och man kan likaväl ha sålt något till ägaren av offlinekontot.

Ja nu är du inne på juridik. Om du tror att det räcker att göra så, kul för dig.
Låt oss göra en jämförelse. Allt detta filmas av en drönare: Någon man vet säljer knark tar 1000kr och lägger i ett hål i ett träd. 2 personer går till detta träd och tar 500kr var, varav du är den ena.
Skulle du känna dig trygg med att polisen låter dig vara ifred ?

Lyssna på ett gott råd och växla till Monero (XMR).
Citera
2021-11-07, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ja nu är du inne på juridik. Om du tror att det räcker att göra så, kul för dig.
Låt oss göra en jämförelse. Allt detta filmas av en drönare: Någon man vet säljer knark tar 1000kr och lägger i ett hål i ett träd. 2 personer går till detta träd och tar 500kr var, varav du är den ena.
Skulle du känna dig trygg med att polisen låter dig vara ifred ?

Lyssna på ett gott råd och växla till Monero (XMR).

Nej för där har dom ett ansikte att gå på.

Offlinekonto har dom inte ett skit. Så om personen köper monero för över till offlinekontot och sen för jag över därifrån till mig så är det säkrare?
Citera
2021-11-07, 12:42
Medlem
Citat:
Hur kan det knytas till mig när offlinekontot inte är kopplad till någon?

För det första, det finns inget som heter "offline". Alla nycklar (wallets) som genereras finns inte på blockkedjan innan dessa fått en transaktion skickad till sig. Så om det inte skett en transaktion så finns dom tekniskt sett inte än.

Så fort du skickar dina coins från "offlinekontot" till Coinbase som är kopplat till dig så kan man knyta coinsen till dig. Coinbase kan gå till ditt "offlinekonto" och sedan kolla upp var dessa coins kom från ursprungligen. Allt är synligt.
Citera
2021-11-07, 13:30
Medlem
Citat:
Nej för där har dom ett ansikte att gå på.

Offlinekonto har dom inte ett skit. Så om personen köper monero för över till offlinekontot och sen för jag över därifrån till mig så är det säkrare?

Ledsen, du verkar inte förstå tekniken och då är det inte lönt att försöka förklara skillnaden mellan Monero och Bitcoin.

Din ursprungliga fråga var om transaktionen du skulle göra gjorde det ospårbart och svaret är nej.
Vill du ta emot pengar vars ursprung du inte på något sätt vill få sammankopplat med dig via ditt coinbasekonto är det Monero som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in