2021-11-06, 16:51
Medlem
Nihennas avatar
Köper jag ett gäng tomater och kokar ihop i en kastrull blir såsen snarare något åt det, eh, vitrödrosa hållet, vilket ju är rätt logiskt då tomater inte är knallröda utan mer åt det vitrödrosa hållet.

Köper jag ett paket krossade tomater så kommer en knallröd sås ut. Betydligt rödare än vad jag får den hemma.

Vad är det de gör i fabriken för att få den så röd? Någon form av e-ämne?
Citera
2021-11-06, 17:21
Bannlyst
gjort egna krossade tomater av de (inte så) röda och billiga man hittar i affären och det blev som du säger rätt mycket åt det gula hållet. Men vet att jag fick det rött enkelt. hade bla i sån där tomat pasta som finns i tub och det var inte mycket som behövdes som jag kommer ihåg det. sen kanske färgen ändrades pga lång kok?
Citera
2021-11-06, 17:31
Medlem
neuron-drones avatar
Krossade tomater görs nog av mognare tomater. De man köper färska i affären plockas ju gröna så de har inte så mycket rött i sig.
Citera
2021-11-06, 17:35
Medlem
Är det inte bara röd livsmedelsfärg?
Citera
2021-11-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Köper jag ett gäng tomater och kokar ihop i en kastrull blir såsen snarare något åt det, eh, vitrödrosa hållet, vilket ju är rätt logiskt då tomater inte är knallröda utan mer åt det vitrödrosa hållet.

Köper jag ett paket krossade tomater så kommer en knallröd sås ut. Betydligt rödare än vad jag får den hemma.

Själva konserveringen gör väl att det mörknar i färgen, tänker jag. Gröna bönor på burk har ju inte samma gröna nyans som färska eller frysta t. ex.
Citera
2021-11-06, 17:38
Medlem
Melange5738s avatar
Industritomater är en speciell sort som växer ute på fält i fullt solljus tills de är helröda. Tomater som säljs i Sverige brukar främst vara salladstomater som odlas inomhus eller i växthus under skuggnät.

Du borde få helröd färg om du använder heirloom-cherrytomater i stil med "rama" eller något i den stilen som plockas ganska sent.
Citera
2021-11-06, 19:23
Medlem
Kanske tillsatt kadmium
Citera
2021-11-06, 19:46
Medlem
klart tillsatt färg, jobbade kort tid i ett företag som tillverkar färska pasta, gul, grön färg blandas i alltid.
Citera
2021-11-06, 20:36
Medlem
Konserveringsmedel och färg
Citera
2021-11-07, 03:15
Medlem
JerryCottons avatar
Alltid dessa killgissningar. Några färgämnen hittar du inte i vanliga krossade tomater. Största skälet till den bleka färgen är att när du mixar tomaterna så piskar du in massor av luft som ger en blekare färg. Om du låter "krosset" vara några dagar så blir den rödare p.g.a. att luftbubblorna lämnar krosset, ju längre desto rödare. Inte konstigare än så.
Citera
2021-11-07, 04:42
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Tomater man köper tyvärr plockade för tidigt och har inte fått mognat till eller fått rätt smak ännu, tänk en tugga från en solmogen tomat då det nästan svider i mun efter mot butikens rätt smaklösa tomat.

Så använder du ordentligt mogna tomater, helst odlade utomhus, reducerar ner dessa dvs kokar bort onödigt vatten så får du både kraftigare smak samt färg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in