2021-11-06, 15:27
Bannlyst
mtp att det blir fler kidnappningar. hot om överlämnande av mobil och lösenord. bedrägerier i det också.

banker osv kunde haft en säkerhetsfunktion i detta genom att ett av lösenorden fungerar som alarmsignal. sos meddelande.

så om någon hotar mig och jag lämnar över lösenordet (sos) så blir personen inloggad och det verkar helt normalt och alla funtioner aktiverade. dock med all varningsflaggor på och allt personen gör framöver kommer loggas och övervakas manuellt. samt så är väl polisen bakom hörnet och väntar.

bara en tanke jag fick precis så bäst att skriva ned
Citera
2021-11-06, 15:38
Medlem
Det är inte en dum idé
Citera
2021-11-06, 15:56
Medlem
Bra idé, men för den som exempelvis blir knivrånad är det nog inte så lätt att komma ihåg en kod som annars aldrig används, samtidigt som adrenalinet pumpar och man är fylld av dödsångest :/ Då är det nog svårt att ens komma ihåg sin egen kod.
Citera
2021-11-06, 16:10
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satansfavoriter
mtp att det blir fler kidnappningar. hot om överlämnande av mobil och lösenord. bedrägerier i det också.

banker osv kunde haft en säkerhetsfunktion i detta genom att ett av lösenorden fungerar som alarmsignal. sos meddelande.

så om någon hotar mig och jag lämnar över lösenordet (sos) så blir personen inloggad och det verkar helt normalt och alla funtioner aktiverade. dock med all varningsflaggor på och allt personen gör framöver kommer loggas och övervakas manuellt. samt så är väl polisen bakom hörnet och väntar.

Det var i diskussion/rykte? att införa sen säkerhetsfunktion på bankomaten, att om man slår in bankomatkoden bakvänt, tex 5432 om man har 2345 skulle bankkontot visa falsk summa innestående och uttaget bli limiterat.

Tex du har ett bankkonto med tex 70 000, du slår in den bakvända koden som triggar överfallslarm och "fryser" bankkonton som nu visar 1685kr saldo, vilket är det maximala beloppet som man då kan ta ut.

Nu när många av telefonens funktioner fungerar med fingeravtrycket, tar det nu ingen längre tid innan telefonen stjäls och tummen skärs av...
Citera
2021-11-06, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det var i diskussion/rykte? att införa sen säkerhetsfunktion på bankomaten, att om man slår in bankomatkoden bakvänt, tex 5432 om man har 2345 skulle bankkontot visa falsk summa innestående och uttaget bli limiterat.

Tex du har ett bankkonto med tex 70 000, du slår in den bakvända koden som triggar överfallslarm och "fryser" bankkonton som nu visar 1685kr saldo, vilket är det maximala beloppet som man då kan ta ut.

...
jag tänkte också på falska uppgifter men kom på att ens fiende lär väl tagit reda på . ofta. ungefär hur mycket man bör ha insatt.

Sen brukar väl tjuvar och bedragare komma tillbaka till brottsplatsen likt en hund äter upp sin egen spya. så fördelaktigt om de blir välsignade med ett snabbt straff. tror jag
Senast redigerad av satansfavoriter 2021-11-06 kl. 16:27.
Citera
2021-11-06, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av satansfavoriter

Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx

Nu när många av telefonens funktioner fungerar med fingeravtrycket, tar det nu ingen längre tid innan telefonen stjäls och tummen skärs av...

Bra ideer. Man borde kunna ändra belopp själw. Max uta från bankomat och saldo som wisas. Skulle ställa in 300 kr och 348 kr som wisas.
Citera
2021-11-06, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xtrbg3
Bra idé, men för den som exempelvis blir knivrånad är det nog inte så lätt att komma ihåg en kod som annars aldrig används, samtidigt som adrenalinet pumpar och man är fylld av dödsångest :/ Då är det nog svårt att ens komma ihåg sin egen kod.
ISF kunde man ju haft sos-koden nedskrivet på en lapp i plånboken eller i mobilfodralet.

lite surt dock om ens unge fått för sig "låna" lite dock och hela insatstyrkan stormar en
Citera
2021-11-06, 17:03
Moderator
vhes avatar
Inte direkt nya idéer. Plausible Deniability har varit en grej i kryptering länge, dvs att man har ett alternativt dataset att dekryptera data till som ser oskyldig ut. Det finns även åtminstone proof of concept lösenordshanterare som svarar med falska lösenord om man ger fel master password.

Att automatiskt koppla in polis känns som en klart tveksam idé på konsumentprodukter. Givet hur värdelös gemene man är på att hålla reda på sina lösenord så skulle det leda till tusentals falsklarm dagligen bara i lilla Sverige.
Citera
2021-11-06, 18:13
Bannlyst
såklart bör det vara en och annan kontroll innan polis kallas

ja ett stort problem lär väl vara att om det nu blir en funktion på t-ex swedbanks hemsida t-ex där man kan ändra på saker, eller om de går ut med denna "sos kod" som nyhet - så lär ju många av skurkarna få reda på det också, och i rånögonblicket således - troligen - kräva att vill ha den andra " icke sos - koden" också.

men man kan ju hitta på något själv. verkar inte som Swedbank har någon funktion för att se om en är inloggad i en annan session, eller se inloggnings-historik men det går säkert att efterfråga om. iofs räcker det väl med att stora uttag görs, och så kan en lägga till en liten granskning där.
Senast redigerad av satansfavoriter 2021-11-06 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in