• 2
  • 3
2025-01-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Var någon som sade till mig på jobbet idag att jag skall ha havredryck till min havregrynsgröt istället för vanlig komjölk. Jag har aldrig smakat havredryck och undrar hur det smakar och om det är godare än vanlig komjölk? Sedan är havredryck dyrare än komjölk va?

Är det något man bör prova att använda havredryck till gröten och sedan toppa med blåbär sade en kollega att då har jag en väldigt nyttig start på dagen .

Så ni som testat ge mig feedback eller det kanske är jätteäckligt?

Berätta gärna vad du köper för mat i stället, när du uppenbarligen har sådan matneofobi att du inte ens vågar köpa ett paket havremjölk!
Citera
2025-01-19, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Havremjölk i min mening är ungefär som utspädd hemmagjord välling!

Hemgjord välling
2 liter

1 liter vatten
1 liter havremjölk
1 dl bovetemjöl

Då saknar du smaksinne. Havremjölk tillverkas med enzymet amylas som bryter ned stärkelse till kortare söta kolhydrater
Citera
2025-04-08, 10:26
Medlem
Ajogens avatar
Havredryck är typ läsk, skulle undvika. Men du dricker vad du vill.

https://www.nutrisense.io/blog/does-...ke-blood-sugar

How Does Oat Milk Affect Blood Sugar?
someone checking blood sugar
Now that we’ve identified a few benefits and potential drawbacks of oat milk, how does this drink affect blood sugar levels? Well, the answer is that a few factors may influence your glucose response.

Oat milk contains a type of sugar called maltose, which has a glycemic index of 105, which is even higher than pure glucose.

When oats are processed to create oat milk, enzymes are added to help break down the oat starch, causing these complex carbs to be broken down into quickly digestible simple carbs.

Even when unsweetened, oat milk contains natural sugars that may not be ideal for anyone looking to prevent blood sugar spikes. It’s important to note that not everyone will have the same reaction to certain foods and ingredients.
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Var någon som sade till mig på jobbet idag att jag skall ha havredryck till min havregrynsgröt istället för vanlig komjölk. Jag har aldrig smakat havredryck och undrar hur det smakar och om det är godare än vanlig komjölk? Sedan är havredryck dyrare än komjölk va?

Är det något man bör prova att använda havredryck till gröten och sedan toppa med blåbär sade en kollega att då har jag en väldigt nyttig start på dagen .

Så ni som testat ge mig feedback eller det kanske är jätteäckligt?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in