2021-11-05, 06:56
Medlem
Hej! Jag är osäker på om jag har hamnat i rätt fack här men jag gör ett försök och ber moderatorer att flytta tråden om det är felaktigt.

Jag ska skriva ett stort paper och behöver göra modeller för statistik. Någon som vet hur man göra en snygg modell som beskriver lite siffror?
Jag ska visa 5 olika poänger från en utvärdering i min modell. Lite som ett appendix som är enkelt att förstå och se men även ser modernt ut!
Inte tråkig statistik modell med staplar utan något roligare och coolare!

Tack för svar!
Citera
2021-11-05, 07:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Jag ska visa 5 olika poänger från en utvärdering i min modell. Lite som ett appendix som är enkelt att förstå och se men även ser modernt ut!
Inte tråkig statistik modell med staplar utan något roligare och coolare!

Tack för svar!
1. ”Modernt” har inte något värde i sig självt.
2. Presentation av statistik görs ”cool” genom den information som tydliggörs eller avslöjas i grafiken.

Det går inte att hjälpa dig på riktigt utan att du blir konkret. Gör en egen visualisering som vi sedan kan hjälpa dig att göra om.

Vill du inte bara se utan lära dig hur man gör så läs och titta på Edward Tuftes föreläsningar och böcker.
Citera
2021-11-05, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
2. Presentation av statistik görs ”cool” genom den information som tydliggörs eller avslöjas i grafiken.

Det går inte att hjälpa dig på riktigt utan att du blir konkret. Gör en egen visualisering som vi sedan kan hjälpa dig att göra om.

Vill du inte bara se utan lära dig hur man gör så läs och titta på Edward Tuftes föreläsningar och böcker.

Ska försöka hitta något som jag menar.. förstår att det är svårt att begripa. Ge mig 5minuter.
Citera
2021-11-05, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

https://www.activestate.com/blog/top...cial-modeling/

Typ en sådan som visas högst upp med olika grafer fast lite coolare än vanligt stapeldiagram? Jag är värdelös på datorer och kan ingenting. Men om det går att utröna genom något program kan jag ladda ner det.
Borde finnas någon hemsida som man bara kan välja templates och trycka in siffror / namn och få en färdig model ?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in