Jag kommer köpa en ny telefon i närtid och det jag stör mig på allra mest med min nuvarande är hur absolut urusel kameran är om jag ska ta bilder i mörker.
Antingen så slår jag på blixten, vilket gör att buskarna i närheten blir vita och personen jag tar bild på blir en suddig blobb, eller så kör jag utan blixt och får en hel skärm med mer grain än något annat.
Jag har kollat runt på recensioner och det är extremt svårt att hitta något vettigt för under tio tusen.
Det vettigaste jag har kunnat hitta är Samsung Galaxy Note 20 Pro, men litar inte fullt ut på att den är bra. Har ni någon erfarenhet av denna? Eller kan ni rekommendera någon annan? Är det verkligen nödvändigt att satsa på en Pro eller funkar vanliga lika bra?
Antingen så slår jag på blixten, vilket gör att buskarna i närheten blir vita och personen jag tar bild på blir en suddig blobb, eller så kör jag utan blixt och får en hel skärm med mer grain än något annat.
På många mobiler kan man fotografera med den inbyggda lampan. Har du testat det?
Har testat. Bilderna blir dåliga.
Och som sagt, då jag ändå ska ha en ny lur är det lika bra att den har en bra kamera.
På bättre mobilkameror kan man använda sig av lägen där man kan ställa in ljuskänsligheten (ISO). Tyvärr kommer det fortfarande bli mer eller mindre kornigt, och om du använder blixt så måste du inse att den dels inte går mer än några meter och slår mer ju närmare något är.
Om du har en kamera som funkar i högt ljus kan du bara vända kameran upp-och-ner om ljuset är lågt.
Annars finns två sätt att kompensera för lågt ljus:
1. Kamera med känslighet för våglängder som i finns i mörkret men som inte syns för oss
2. Längre slutartid
Det absolut vanligaste är längre slutartid. Det gäller då att motiv och kamera hålls stilla för att fotografiet inte ska bli suddigt. Så du kan kolla efter mobilkameror som du kan ställa in slutartiden på.
Manuella inställningar (PRO-läge på en del androider) av iso och slutartid är mer eller mindre ett måste vid kväll/nattfotografering. Tänk inte på specialgrejer eller nightvision eller whatever. När man väl förstår hur man ska göra manuella inställningar kommer du få jättefina nattkort. Skippa blixten också.
Väldigt mycket råd som inte kan klassas som svar på frågan.
Jag vet att jag kan fippla med inställningar för att finlira, men kameror har ju naturligtvis olika egenskaper som i sig ger dom olika prestanda i lågt ljus.
Så jag frågar återigen: vilka telefoner kan ni rekommendera?
Väldigt mycket råd som inte kan klassas som svar på frågan.
Jag vet att jag kan fippla med inställningar för att finlira, men kameror har ju naturligtvis olika egenskaper som i sig ger dom olika prestanda i lågt ljus.
Så jag frågar återigen: vilka telefoner kan ni rekommendera?
Det du frågar om är framtiden. Vi försöker att hjälpa dig. Din dröm finns inte ännu.
Jag kommer köpa en ny telefon i närtid och det jag stör mig på allra mest med min nuvarande är hur absolut urusel kameran är om jag ska ta bilder i mörker.
Jag har kollat runt på recensioner och det är extremt svårt att hitta något vettigt för under tio tusen.
Det vettigaste jag har kunnat hitta är Samsung Galaxy Note 20 Pro, men litar inte fullt ut på att den är bra. Har ni någon erfarenhet av denna? Eller kan ni rekommendera någon annan? Är det verkligen nödvändigt att satsa på en Pro eller funkar vanliga lika bra?
Ett flertal av modellerna i de högre prisskikten från de mer kända tillverkarna har lägen för typ nattbilder, och de funkar förvånansvärt bra. Sök på t ex smartphone camera night mode
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!