Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-04, 22:19
Medlem
Kluffs avatar
Jag kan varmt rekommendera thailändska sojasåser och ostronsås från märket Healthy Boy (enda jag hittat som verkar vara thailändska). Ena sorten kallas Thin soy sauce, och är som namnet antyder ljusare i färgen, och innehåller mer salt än t.ex. Kikkoman. Väldigt speciell smak som inte riktigt går att förklara. Den andra heter Sweet soy sauce (eller Black soy sauce) och är trögflytande + innehåller väldigt mycket socker. Även den har en unik komplex smak som inte finns i t.ex. japanska och kinesiska motsvarigheter.

Ger en betydligt mer autentisk smak och liksom "det där" som saknats när man har testat att laga thaimat med typ Kikkoman vs hur det kan smaka på restaurang. Rejäla umamibomber!

Ostronsåsen är väl som vilken annan rent smakmässigt, men är i typ enlitersflaskor för 35 spänn. Det känns som att de tre flaskorna jag har (en av vardera) kommer räcka för evigt, eftersom man endast använder max någon matsked av varje per rätt/två personer.
Senast redigerad av Kluff 2021-11-04 kl. 22:52.
Citera
2021-11-04, 22:46
Blev serverad thaimat, 5-6 olika rätter en gång av en kompis thailändska tjej en gång. Hon hade en gång haft restaurang men för många år sedan. Min känsla efter det var: Thai och Kinamaten på våra krogar är minst en dag gammal. Det var klassskillnad. Om jag jämförde hennes mat med all annan asiatisk mat jag ätit i Sverige, skulle hennes mat få en 9 och näst bäst därefter en 6a Max. Antar det är samma skillnad på random hak i Thailand.
Citera
2021-11-04, 22:57
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Finns det ingen god thaimat som inte innehåller fem olika såser på flaska som man måste köpa och sen aldrig använda mer?

För oss som inte slänger ihop thaikäk varannan dag.
Om du har ostronsås, fisksås och thailändska sojasåser (sorterna thin och sweet black) kan du laga väldigt många olika thairätter. Det enda som skiljer är väl egentligen proportionerna av dessa samt olika mängder socker och syra. Och övriga ingredienser så klart! Eftersom de är så salta lär de ju hålla för evigt i kylskåp, så går ju att använda sällan utan att de hinner bli gamla.
Senast redigerad av Kluff 2021-11-04 kl. 23:00.
Citera
2021-11-05, 00:08
Medlem
Bertil85s avatar
blandar ni köttfärs med fisksås ?
Citera
2021-11-05, 04:39
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Ska lägga upp recept till dig imorgon, ska sova nu. Tänkte skriva recept för båda varianterna av Tom Yum (Nam kon och Nam Sai, en är klar och en är gräddig)
Ah! Det förklarar varför bilderna jag ser är så olika från det jag ätit, visste inte att det fanns två varianter. Jag är ute efter den gräddiga!
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
koka buljong och vatten med örter och chili sisådär i 10 min, lite mer kanske
Det ska egentligen vara råa räkor och svamp. Skulle rekommendera att tillaga kyckling eller tofu för sig och lägga i efter.
Lägg citrongräs, galangarot, kaffirlimeblad, fisksås eller tamarindsås i kokande vattnet. Sen lök, söt chilipasta, små tonater och svamp, Koka ca 5 min till.

Ta bort limeblad och citrongräs. Garnera med hackad koriander, jag gillar inte färsk så byter till basilika.

Ingredienser
vatten och buljong
råa räkor -byt till kyckling, tofu eller qourn
champinjoner eller nån lyxig svamp som ostronskivling
ett par citrongräsjälkar ( skär stavar)
Några kaffir-limeblad, färska
färsk chili
körsbärstomater
galangalrot
nåra msk Fisksås eller tamarind som är vegetarisk
limesaft,
chili pasta
Lite salt
Färsk koriander
Bara baserat på ingredienserna så gissar jag att det här är den klara varianten? Jag ska nog prova den också. Tack!
Citera
2021-11-05, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
blandar ni köttfärs med fisksås ?

Ja?
Citera
2021-11-05, 12:23
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Ja?

det var en kombination.
Citera
2021-11-05, 12:45
Bannlyst
Citat:
det var en kombination.

Om du har ätit thaimat har du garanterat fisksås i kombination med kött/kyckling.
Inget konstigt alls.
Citera
2021-11-05, 12:47
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
det var en kombination.
Det smakar ju inte fisk direkt, inte konstigare än att man har ansjovis i dressingen till caesarsallad.
Citera
2021-11-05, 13:10
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om du har ätit thaimat har du garanterat fisksås i kombination med kött/kyckling.
Inget konstigt alls.

ok.
Citera
2021-11-05, 13:11
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det smakar ju inte fisk direkt, inte konstigare än att man har ansjovis i dressingen till caesarsallad.

har smakat det.
Citera
2021-11-05, 13:55
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Eller Worcestersås i köttgrytan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in