• 1
  • 2
2021-11-04, 07:45
Medlem
Bombolenats avatar
Med tanke på hur många svenskar som gillar thaimat tycker jag det är underligt att det finns så få trådar med äkta thailändska recept här i matlagningsdelen. Det ska vi råda bot på med den här tråden!

Tanken är att recepten ska vara "riktiga", dvs så som de hade tillagats i Thailand. Sen får man kanske byta ut ingredienser pga att man inte kan få tag på dem i Sverige, men utgångspunkten ska vara originalrecept. Givetvis, som med alla andra kök, så varierar ingredienser med vem som lagar maten, men jag kommer skriva mina recept så som jag lärt mig dem i Thailand. Jag lägger till namn på ingredienser på thailändska där jag tänker att det kanske behövs, så kan ni visa det i den lokala thaibutiken om ni letar efter det där.

Vi börjar med en superklassiker :
Pad Krapao - ผัดกระเพรา

Den här rätten är väldigt lätt och snabblagad, typ 10-15 minuter. Man kan variera proteinet i oändlighet, men min favorit är helt vanlig fläskfärs.

Ingredienser (2-3 portioner)
- 500g fläskfärs
- Vitlök, 3-4 klyftor eller efter smak
- Röd thaichili (inte birdseye) พริกแดง/พริกชี้ฟ้า
Här kan man ha i hur många som helst, beror på hur stark du vill ha den. Jag brukar ha 5-7 färska och lika många torkade, men då blir det STARKT.
- Färsk krapao กระเพรา (helig basilika, inte vanlig thaibasilika (โหระพา) helt olika smak!), 2 riktiga grabbnävar.
-Ljus, lätt sojasås, typ som japansk sushi-soja. Kikkoman funkar inte, alldeles för salt, ca 1-2 msk
- Cooking sauce, ca 1-2msk
- Mörk, söt sojasås, ca 1-2 tsk
- Fisksås, ca 1-2 tsk
- ostronsås, ca 1-2 msk
- Vitpeppar, några stänk
- matolja

Tillagning
- Blanda såserna, förutom oljan, i en skål. Här får man höfta och blanda så man själv är nöjd. Detta är hemligheten till hela smaken och högst personligt, alla blandar olika och vissa har fler eller färre såser i mixen. Det är därför svårt att ge exakta mängder.
- Mortla(!) chili och vitlök, inte till en pasta, men nästan. Chilin ska vara i småbitar.
- Plocka krapao:en, endast blad och eventuellt blommor om man vill ha mer smak (det vill man)
- Fräs vitlök och chili i en wokpanna med matolja, 2-3 msk, i ca 30 sek under omrörning
- I med fläskfärsen och stek ca 30-60 sek, eller till den börjar dela sig och inte klibbar ihop.
- I med såsblandningen och stek klart, några minuter bara (ni kan börja med bara en del av såsen om ni är rädda för att det blir för salt)
- Några stänk vitpeppar, efter smak, den ska inte vara för framträdande.
- Häll i all krapao och rör om. Stek ca 1 minut till.

Klart!

Serveras med ris, och gärna ett stekt ägg med lös gula på toppen. Ägget kan bytas mot en thaiomelett. Här har ni riktig thailändsk husmanskost, och gott som fan är det.
Vissa gilla att ha i hackad yard long bean, ถัวฟักยาว i rätten, men personligen tycker jag det är onödigt.

Lägg gärna till fler recept här, eller om det finns önskemål på andra recept så kan ni fråga så skriver jag ett om jag kan laga den rätten.
Citera
2021-11-04, 08:04
Medlem
Vad är "cooking sauce" för något?
Citera
2021-11-04, 08:12
Medlem
Bombolenats avatar
Cooking sauce är en sojaliknande sås som används som smaksättare i de flesta thailändska wokrätter. Det heter samma sak på thailändska, så du kan fråga om det i butiken. Annars kan jag lägga upp en bild på min som jag har här hemma.
Citera
2021-11-04, 08:22
Medlem
neiges avatar
Röd thaichili (inte birdseye) พริกแดง/พริกชี้ฟ้า
- Färsk krapao
???

Jag gillar wok. Grönsaker, nudlar eller kallt ris, kanske ägg eller annat protein
+ kryddbasen som du skrev. Har dock ljus sojasås istället för fisksås, som jag ej testat än men ska göra. Använder sesamolja + lite olivolja. Gillar inte hller när det är för starkt, mildare chili är dock ok.
- Fisksås, ca 1-2 tsk
- ostronsås, ca 1-2 msk
- Vitpeppar, några stänk
- matolja
Senast redigerad av neige 2021-11-04 kl. 08:25.
Citera
2021-11-04, 08:52
Medlem
Bombolenats avatar
Pad Pak Boong Fai Däng - พัดพักบุ้งไฟแดง

Tänkte vi tar ett till recept, nästan samma ingredienser som i det förra. Väldigt enkelt. Denna kan lagas med eller utan protein i, vanligt att man har den som en sidorätt.

Ingredienser:

- Asiatisk vatten-morning glory, vet inte vad det heter på svenska. På thai heter den พักบุ้ง, ett knippe, typ en full näve (de är ca 30 cm långa, så ett knippe sådana)
- vitlök, 3-5 klyftor
- färsk röd thaichili (inte birdseye) พริกแดง/พริกชี้ฟ้า, 5 st
- samma såser i samma mängd som i föregående receptet. Jag gillar att ha i lite mer ostronsås i denna, men det är en smaksak.
- matolja
- vitpeppar

Om man vill kan man också ha i något protein, förslagsvis strimlat fläskkött som är det vanligaste. Grymt gott med krispigt fläsk หมู่กรอบ men det pallar jag inte laga. Vi kör den vegetariska versionen här.

Tillagning
- Blanda såserna som i förra receptet fast ha i ca 2 msk vatten också.
- Hacka (inte mortla denna gången) vitlök och chili. Chilin ska i princip bara delas i två-tre delar (öppna den inte på längden så alla fröna åker ur, de ska vara kvar inne i chilin) Vitlöken hackas medelfint.
- Hacka morning gloryn i ca 5 cm långa bitar

- Stek chili och vitlök i matolja, 2-3 msk, i 30 sek under omrörning.
- Tillsätt morning gloryn, stek 30 sek, tillsätt såsen. Det här ska vara rätt såsigt, avdunstar för mkt så kan man hälla på lite mer vatten.
- stek/koka klart, tar några minuter, provsmaka så vet du när det är klart. Det ska fortfarande vara lite krispigt.

Detta ska helst lagas på JÄVLIGT hög värme.

Vill du ha i protein så tillsätt det efter chilin och vitlöken fräst klart och vänta en eller två minuter innan du slänger i morning gloryn.

Servera med ris, eller som en sidorätt tillsammans med andra rätter. Även här funkar ett stekt ägg till utmärkt om du äter den som enda rätt.

Smaklig måltid!
Citera
2021-11-04, 08:57
Medlem
F.Hansens avatar
Kan tipsa om Hot thai kitchen av Pailin på Youtube.
Citera
2021-11-04, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Pad Pak Boong Fai Däng - พัดพักบุ้งไฟแดง

Tänkte vi tar ett till recept, nästan samma ingredienser som i det förra. Väldigt enkelt. Denna kan lagas med eller utan protein i, vanligt att man har den som en sidorätt.

Ingredienser:

- Asiatisk vatten-morning glory, vet inte vad det heter på svenska. På thai heter den พักบุ้ง, ett knippe, typ en full näve (de är ca 30 cm långa, så ett knippe sådana)
- vitlök, 3-5 klyftor
- färsk röd thaichili (inte birdseye) พริกแดง/พริกชี้ฟ้า, 5 st
- samma såser i samma mängd som i föregående receptet. Jag gillar att ha i lite mer ostronsås i denna, men det är en smaksak.
- matolja
- vitpeppar

Om man vill kan man också ha i något protein, förslagsvis strimlat fläskkött som är det vanligaste. Grymt gott med krispigt fläsk หมู่กรอบ men det pallar jag inte laga. Vi kör den vegetariska versionen här.

Tillagning
- Blanda såserna som i förra receptet fast ha i ca 2 msk vatten också.
- Hacka (inte mortla denna gången) vitlök och chili. Chilin ska i princip bara delas i två-tre delar (öppna den inte på längden så alla fröna åker ur, de ska vara kvar inne i chilin) Vitlöken hackas medelfint.
- Hacka morning gloryn i ca 5 cm långa bitar

- Stek chili och vitlök i matolja, 2-3 msk, i 30 sek under omrörning.
- Tillsätt morning gloryn, stek 30 sek, tillsätt såsen. Det här ska vara rätt såsigt, avdunstar för mkt så kan man hälla på lite mer vatten.
- stek/koka klart, tar några minuter, provsmaka så vet du när det är klart. Det ska fortfarande vara lite krispigt.

Detta ska helst lagas på JÄVLIGT hög värme.

Vill du ha i protein så tillsätt det efter chilin och vitlöken fräst klart och vänta en eller två minuter innan du slänger i morning gloryn.

Servera med ris, eller som en sidorätt tillsammans med andra rätter. Även här funkar ett stekt ägg till utmärkt om du äter den som enda rätt.

Smaklig måltid!

Den heter vattenspenat
Citera
2021-11-04, 08:58
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Röd thaichili (inte birdseye) พริกแดง/พริกชี้ฟ้า
- Färsk krapao
???

Det finns en massa olika chilifrukter i Thailand. Man ska inte använd birdseye chili i receptet, ger fel smak. Sen skrev jag namnen på de rätta chilityperna så kan man visa thailändaren i butiken, de kommer fatta vilken du ska ha.

Krapao, även kallad helig basilika, är den andra sortens thaibasilika. Inte den som vi vanligtvis kallar thaibasilika i Sverige. De har helt olika smak och kan inte bytas mot varandra. Man måste använda rätt basilika i den här rätten för att få rätt smak. Här ska vi skriva om autentisk thaimat, därför vill jag vara noga med ingredienserna.
Citera
2021-11-04, 09:00
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den heter vattenspenat

Tackar, då lärde jag mig något nytt!
Citera
2021-11-04, 09:37
Medlem
Bombolenats avatar
Thailändare äter vanligtvis inte bara en rätt om man käkar familjemiddag. Man ställer fram ett gäng olika rätter och alla som äter har en tallrik ris. Sen tar man en sked i taget av rätten man vill ha i nästa tugga och blandar med riset. Vi kör en till klassisk sidorätt, denna gång en soppa, som passar att äta tillsammans med i stort sätt alla thailändska wokrätter.

Tom Juud - ต้มจืด

Det finns en massa varianter på den här soppan. Vissa har i glasnudlar, andra inte. Mycket är utbytbart, men selleri är ett måste! Här kommer ett väldigt basic recept.

Ingredienser:
-1 liter vatten
- 1-2 buljongtärningar (vanligtvis fläsk)
- 150 gram fläskfärs (kan skippas om man är vegetarian)
- Kinesisk bladselleri, 4-5 stjälkar med blad (blir ca 4-5 msk grovt hackad) Smaken är nästan identisk med svensk bladselleri, men bladen och stjälkarna är mycket mindre. Går nog precis lika bra med svensk här.
- Kinakål, 1/2 huvud
- 1 morot
- gräslök/vårlök, hackad, ca 2-3 msk
- vitlök, 2 klyftor
- 1 "korv" mjuk tofu
- Vitpeppar, efter smak
- Fisksås, 1-2 msk
- Salt
- Msg (kan skippas)
- Matolja

Tillagning:

Blanda fläskfärsen med ett stänk fisksås och ca ett kryddmått Msg. Gör små köttbullar.

Skär tofun i skivor, ca 1cm tjocka.

Hacka grönsakerna, inte för fint, det ska vara i bitar/skivor. Inget finstrimlande här.

Finhacka vitlöken.

Värm ca 2 msk matolja, ställ kastrullen på högkant så du kan fritera vitlöken i oljan ca 30 sekunder, eller tills den blir gyllenbrun.

Häll på vattnet och kläm i buljongen.

När det kokar åker alla grönsakerna + köttbullarna i. Koka 5-7 minuter, eller tills grönsakerna känns klara.

Smaka av med fisksås och vitpeppar. Vill du ha det saltare kan du ha i mer fisksås om du gillar det lite "funky" eller så kör man salt.

Sist åker tofun i.

Klart!

Servera tillsammans med ris och valfri wokrätt.

En annan god ingrediens är om man först steker en thailändsk omelett och skär i fyrkanter som också slängs i tillsammans med grönsakerna.
Senast redigerad av Bombolenat 2021-11-04 kl. 09:49.
Citera
2021-11-04, 10:25
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Med tanke på hur många svenskar som gillar thaimat tycker jag det är underligt att det finns så få trådar med äkta thailändska recept här i matlagningsdelen. Det ska vi råda bot på med den här tråden!

Tanken är att recepten ska vara "riktiga", dvs så som de hade tillagats i Thailand. Sen får man kanske byta ut ingredienser pga att man inte kan få tag på dem i Sverige, men utgångspunkten ska vara originalrecept. Givetvis, som med alla andra kök, så varierar ingredienser med vem som lagar maten, men jag kommer skriva mina recept så som jag lärt mig dem i Thailand. Jag lägger till namn på ingredienser på thailändska där jag tänker att det kanske behövs, så kan ni visa det i den lokala thaibutiken om ni letar efter det där.

Vi börjar med en superklassiker :
Pad Krapao - ผัดกระเพรา

Den här rätten är väldigt lätt och snabblagad, typ 10-15 minuter. Man kan variera proteinet i oändlighet, men min favorit är helt vanlig fläskfärs.

Ingredienser (2-3 portioner)
- 500g fläskfärs
- Vitlök, 3-4 klyftor eller efter smak
- Röd thaichili (inte birdseye) พริกแดง/พริกชี้ฟ้า
Här kan man ha i hur många som helst, beror på hur stark du vill ha den. Jag brukar ha 5-7 färska och lika många torkade, men då blir det STARKT.
- Färsk krapao กระเพรา (helig basilika, inte vanlig thaibasilika (โหระพา) helt olika smak!), 2 riktiga grabbnävar.
-Ljus, lätt sojasås, typ som japansk sushi-soja. Kikkoman funkar inte, alldeles för salt, ca 1-2 msk
- Cooking sauce, ca 1-2msk
- Fisksås, ca 1-2 tsk
- ostronsås, ca 1-2 msk
- Vitpeppar, några stänk
- matolja

Tillagning
- Blanda såserna, förutom oljan, i en skål. Här får man höfta och blanda så man själv är nöjd. Detta är hemligheten till hela smaken och högst personligt, alla blandar olika och vissa har fler eller färre såser i mixen. Det är därför svårt att ge exakta mängder.
- Mortla(!) chili och vitlök, inte till en pasta, men nästan. Chilin ska vara i småbitar.
- Plocka krapao:en, endast blad och eventuellt blommor om man vill ha mer smak (det vill man)
- Fräs vitlök och chili i en wokpanna med matolja, 2-3 msk, i ca 30 sek under omrörning
- I med fläskfärsen och stek ca 30-60 sek, eller till den börjar dela sig och inte klibbar ihop.
- I med såsblandningen och stek klart, några minuter bara (ni kan börja med bara en del av såsen om ni är rädda för att det blir för salt)
- Några stänk vitpeppar, efter smak, den ska inte vara för framträdande.
- Häll i all krapao och rör om. Stek ca 1 minut till.

Klart!

Serveras med ris, och gärna ett stekt ägg med lös gula på toppen. Ägget kan bytas mot en thaiomelett. Här har ni riktig thailändsk husmanskost, och gott som fan är det.
Vissa gilla att ha i hackad yard long bean, ถัวฟักยาว i rätten, men personligen tycker jag det är onödigt.

Lägg gärna till fler recept här, eller om det finns önskemål på andra recept så kan ni fråga så skriver jag ett om jag kan laga den rätten.

Thai har för många ingredienser som man sällar använder. Thaimatkioskernas mat smakar ju som i Thailand, blir enklare och billigare att köpa där.

Annars är ju Beef Salad en, https://www.recipetineats.com/thai-beef-salad-2/
Citera
2021-11-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Thai har för många ingredienser som man sällar använder. Thaimatkioskernas mat smakar ju som i Thailand, blir enklare och billigare att köpa där.

Annars är ju Beef Salad en, https://www.recipetineats.com/thai-beef-salad-2/

Ytterst få thaikrogar i Sverige som är autentiska, hur gärna dom än vill. Det mesta handlar om diverse protein i kokosmjölk eller varianter på nudlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in