2021-11-04, 10:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearMonk
Har länge haft flykttankar.

Velat mellan att packa cyklen och dra och bli en lags nomad.
Eller bara dra ut i skogen och leva där.

Vad är det för stora nackdelar man kanske inte tänker på med att bo i skogen?
Har någon erfarenheter av detta?

Jag själv är en del i skogen, campar mycket och så vidare.
Men då har man alltid med sig mat för den perioden man är där.
Men undrar hur det skulle gå om bara ska leva på det man kan göra/odla/fånga själv.
Hur länge lever man? Går det att få det att fungera?

MVH

Gjorde under sent 90-tal tre marscher från Påskallavik på kusten in mot Högsby, 3-4 dygns fiskande efter mal. Fiskade på natten, sov och vandrade utmed Emån på dagen. Vidrigt - blivit alldeles för bekväm.

(Sorry för OT; bidde inte en enda maljävel! Abborrar, gädda etc i massor, men stora å-odjuret gäckade mig, och gör än!).

Prylen är att även mitt i sommaren blir det rätt kallt. Och under det kalla halvåret? Får du skaffa ett sådant där lumpentält med kamin, samt en kompanjon så ni kan vara eldvakter om vartannat.

Men: nej... ...fy fan. Fy fan för att vara hemlös. Även om våra svenska hemlösa har "straffat ut sig" från boenden ordnade av det sociala pga missbruk (tro inget annat! Brukar ge svenska tiggare en ikto, mer uppskattat än en tjuga!) så tycker jag synd om dem.
Citera
2021-11-04, 10:47
Medlem
En Laavu (tält) och tältkamin kan man få för under 4k på rodastjarnan.com

Då bor man som en kung jämfört med vanliga hemlösa, och kan torka sina grejer. Stöldrisk på grejerna dock. Därav hade det varit bra med bil man kan slänga i grejerna i medans man drar till bibblan och laddar sin laptop telefon osv. Flyttar runt lite då och då.

Hemlösa sover i blöta sovsäckar på vintern, så visst fan skulle det kunna gå.
Citera
2021-11-04, 10:51
Medlem
Atthaenhobbys avatar
De första ACV:er lär få ta till detta när det blir lag på vaccin
Citera
2021-11-04, 11:07
Medlem
många liksom jag tänker som du
Citera
2021-11-04, 11:13
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Allt går men du lär få ett rejält torftigt liv. Att ge sig ut på en vandring 1-2veckor är knappast något gemene man klarar och det är en lätt match i jämförelse.

Det du förmodligen inte tänker på är bekvämligheterna du väljer bort. Typ att kunna ta en varm dusch, kika på dumburken eller knalla till närmsta affär när du blir sugen på något.

Visst kan man överleva genom att fiska eller jaga. Men man kanske vill ha potatis till maten och då räcker en potatisplanta inte långt. Förmodligen vill man även kanske ha nån sås till maten eller något så enkelt som en brödskiva med ost till frukost.

Att flytta till skogs är inte omöjligt men ser man nyktert på saker och ting inser man ganska snabbt att det krävs ett enormt arbete för att leva någorlunda värdigt och då är det nog vettigare att vara löneslav, tjäna pengar och ge sig ut i naturen när känslan faller in. 24/7 är det få som skulle palla hur fint saker och ting än verkar.
Citera
2021-11-04, 11:31
Medlem
hippilis avatar
Verkar bli populärt att flytta in i skogen. Har lite skog och blev frågad om en fick låna en liten bit att bygga en koja. Sa att en husvagn går jag med på och ved finns att hämta på marken, ett 12 volts elverk ger ström i bäcken, ingen nedskräpning utan städa håll snyggt, blir det tjafs eller konstigheter åker du här ifrån. En svensk man i 50 års åldern röjer sin plats och snart kommer husvagnen som han ska ha som stuga när han vill mej stör det inte i alla fall.
Citera
2021-11-04, 12:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
I Sverige kan man inte vara en fri människa, all mark ägs av någon. Det enda sättet att frigöra sig själv från samhället är via döden.
Du är fri att köpa din egen mark så kan du ligga där och dra i den hela dagarna om du vill. Vad du inte för göra är att bosätta dig på någon annan mark. Kommunist?
Citera
2021-11-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Verkar bli populärt att flytta in i skogen. Har lite skog och blev frågad om en fick låna en liten bit att bygga en koja. Sa att en husvagn går jag med på och ved finns att hämta på marken, ett 12 volts elverk ger ström i bäcken, ingen nedskräpning utan städa håll snyggt, blir det tjafs eller konstigheter åker du här ifrån. En svensk man i 50 års åldern röjer sin plats och snart kommer husvagnen som han ska ha som stuga när han vill mej stör det inte i alla fall.

Låter som en dröm. Schysst du är som delar med dig.

Jag skulle kunna tänka mig arrendera lite mark med sådana villkor helt klart. Tycker det ser ghetto ut med husvagn dock skulle vilja bygga något litet primitivt minimalistiskt men enkelt och vackert, shit det hade varit coolt.
Citera
2021-11-04, 12:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigmaticas
Låter som en dröm. Schysst du är som delar med dig.

Jag skulle kunna tänka mig arrendera lite mark med sådana villkor helt klart. Tycker det ser ghetto ut med husvagn dock skulle vilja bygga något litet primitivt minimalistiskt men enkelt och vackert, shit det hade varit coolt.
Fördelen med en husvagn är att den är färdig och isolerad för kyla och regn. En liten vedkamin för gratis värme. Har själv haft den här idén en gång i tiden och tror det kommer fungera bra, det är någon som grannen känner och den grannen fixar så han lånar tvättmaskin och tar ansvar att han sköter sej. Jag lånar bara ut lite mark och ett vattenelverk mot att han håller rent och snyggt på marken.
Citera
2021-11-04, 14:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearMonk
Har länge haft flykttankar.

Velat mellan att packa cyklen och dra och bli en lags nomad.
Eller bara dra ut i skogen och leva där.

Vad är det för stora nackdelar man kanske inte tänker på med att bo i skogen?
Har någon erfarenheter av detta?

Jag själv är en del i skogen, campar mycket och så vidare.
Men då har man alltid med sig mat för den perioden man är där.
Men undrar hur det skulle gå om bara ska leva på det man kan göra/odla/fånga själv.
Hur länge lever man? Går det att få det att fungera?

MVH
Odla på annans mark fungerar inte. Folk har ganska bra koll på sina skogar, så din närvaro kommer att noteras.
Citera
2021-11-04, 14:57
Medlem
BearMonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
En plats som ibland kallas för världens otillgängligaste plats finns i Sverige. Den platsen är Gotska Sandön. En enslig och oansenlig obebodd ö långt från både fastlandet och andra öar.

Pröva leva ensam där under tiden då inga turbåtar går dit. Fiske och kanske grillade ekorrar och någon sjöfågel samt rikligt med bär och svamp under sensommaren och förhösten borde räcka för mathållning. Boendet blir i tält.

Om jag har förstått det rätt så är ön folktom större delen av året, så där får du vara ifred under tiden du provar att leva av naturen nästan ett helt år.

Låter som en dröm det där, ska verkligen ta och kolla närmare på det!
Grymt!
Citera
2021-11-04, 14:59
Medlem
BearMonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigmaticas
En Laavu (tält) och tältkamin kan man få för under 4k på rodastjarnan.com

Då bor man som en kung jämfört med vanliga hemlösa, och kan torka sina grejer. Stöldrisk på grejerna dock. Därav hade det varit bra med bil man kan slänga i grejerna i medans man drar till bibblan och laddar sin laptop telefon osv. Flyttar runt lite då och då.

Hemlösa sover i blöta sovsäckar på vintern, så visst fan skulle det kunna gå.

Ja ett sådant tält med kabin är nog ett måste. Eller något liknande iallfall.
Ser lite skillnad på hemlös och hemlös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in