2021-11-03, 19:36
Medlem
BearMonks avatar
Har länge haft flykttankar.

Velat mellan att packa cyklen och dra och bli en lags nomad.
Eller bara dra ut i skogen och leva där.

Vad är det för stora nackdelar man kanske inte tänker på med att bo i skogen?
Har någon erfarenheter av detta?

Jag själv är en del i skogen, campar mycket och så vidare.
Men då har man alltid med sig mat för den perioden man är där.
Men undrar hur det skulle gå om bara ska leva på det man kan göra/odla/fånga själv.
Hur länge lever man? Går det att få det att fungera?

MVH
Citera
2021-11-03, 19:42
Medlem
Pungpuckels avatar
Kolla på Agafia Lykova på Youtube, en gammal tant som bott läääänge ensam i ett ruckel i skogen.

Verkar som hon bor nära en bäck, där hon fångar fisk med nät varje dag.
Citera
2021-11-03, 19:43
Medlem
Nej du kan inte leva i skogen. Man behöver jaga, eller ha tamdjur, och odla för att det ska funka.

Du behöver mark, pengar. Har du sådant?

Däremot kan du ju bo i tält vår-höst och leva på konserver, testa det nästa år.
Citera
2021-11-03, 19:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearMonk
Har länge haft flykttankar.

Velat mellan att packa cyklen och dra och bli en lags nomad.
Eller bara dra ut i skogen och leva där.

Vad är det för stora nackdelar man kanske inte tänker på med att bo i skogen?
Har någon erfarenheter av detta?

Jag själv är en del i skogen, campar mycket och så vidare.
Men då har man alltid med sig mat för den perioden man är där.
Men undrar hur det skulle gå om bara ska leva på det man kan göra/odla/fånga själv.
Hur länge lever man? Går det att få det att fungera?

MVH

Visst går det att överleva så, det gjorde våra förfäder i tusentals år. Men sen om det är så jävla kul vet jag inte. Ett ständigt slit dagarna i ända för att få ihop till livets nödtorft, skitigt och jävligt, mygg och knott mm. Men visst, hittar du ett fint ställe med rent vatten och tillgång till mat så går det ju, men det kräver en del arbete och kunskap för att få det drägligt.
Citera
2021-11-03, 19:46
Medlem
Kan bli rätt jobbigt, man kan ju inte bara ta en plätt och odla upp, sen kan man inte jaga hur som helst, det är dessutom rätt jobbigt leta ved, mat konstant. Det är inte det lättaste livet i synnerhet när de är kallt. Även om man kan/får jaga så dyker inte djuren upp när man behöver dom.
Citera
2021-11-03, 19:51
Medlem
tastass avatar
Första säsongerna kommer du nog behöva proviantera under tiden som du upparbetar din fastighet och lär dig odling/djurhållning, efter det borde det inte vara några större problem att vara självförsörjande, iaf mycket nog att överleva.
Spana in dokumentären om Dick Proenneke som levde 30ish år i Twin Lakes Alaska, har för mig den heter alone in the wilderness så kanske du får ett hum om arbetsinsatsen för att klara sig drägligt i vildmarken.
Detta bygger givetvis på att du har egen mark eller lov av markägaren att bruka marken du planerar uppehålla dig på.
Citera
2021-11-03, 19:52
Medlem
BearMonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Visst går det att överleva så, det gjorde våra förfäder i tusentals år. Men sen om det är så jävla kul vet jag inte. Ett ständigt slit dagarna i ända för att få ihop till livets nödtorft, skitigt och jävligt, mygg och knott mm. Men visst, hittar du ett fint ställe med rent vatten och tillgång till mat så går det ju, men det kräver en del arbete och kunskap för att få det drägligt.

Jo men smuts och sånt är inga problem.
Men jag tänker med lagar och regler och skit, kan jag i praktiken gå ut och bygga en hydda och leva där ?
eller kommer socialen och knackar på kvistarna?
Citera
2021-11-03, 19:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo men smuts och sånt är inga problem.
Men jag tänker med lagar och regler och skit, kan jag i praktiken gå ut och bygga en hydda och leva där ?
eller kommer socialen och knackar på kvistarna?

Kan kan du men markägaren kan ha synpunkter på att du nyttjar dennes mark. Allemansrätten ger dig inte rätt att bosätta dig på annans mark. Varför skulle socialen komma, har du barn du tänkte ta med dig?
Citera
2021-11-03, 19:59
Medlem
BearMonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kan kan du men markägaren kan ha synpunkter på att du nyttjar dennes mark. Allemansrätten ger dig inte rätt att bosätta dig på annans mark. Varför skulle socialen komma, har du barn du tänkte ta med dig?

Nej nej, så klart inte. Men Det är ju socialen som håller i bostäder osv. Hjälper hemlösa etc.

Men tänker mer i det stora hela, vad är det värsta som händer när man bygger på någon annans mark.
Jag vet att 24h är väl det man får "bo" på någons tomt eller så. Men är det samma lagar i djupa skogar?
Citera
2021-11-03, 20:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej nej, så klart inte. Men Det är ju socialen som håller i bostäder osv. Hjälper hemlösa etc.

Men tänker mer i det stora hela, vad är det värsta som händer när man bygger på någon annans mark.
Jag vet att 24h är väl det man får "bo" på någons tomt eller så. Men är det samma lagar i djupa skogar?

Jag har ingen aning om vad socialen kan hitta på.

Det är samma lagar där som i lilla skogen, allemansrätten.
Citera
2021-11-03, 20:04
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Skulle man kunna säga att det är ett liv ungefär som det liv romer lever som samlar tomburkar dagarna i ända, fast i skogen? (inte ens romerna väljer att bo i skogen)
Citera
2021-11-03, 20:07
Medlem
sommarlovs avatar
All skog ägs av någon.
Nästan all skog är odlad och väldigt artfattig.
Du kan inte fiska eller jaga fritt, utan att begå brott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in