2021-11-03, 20:13
Medlem
Questioneers avatar
I Sverige kan man inte vara en fri människa, all mark ägs av någon. Det enda sättet att frigöra sig själv från samhället är via döden.
Citera
2021-11-03, 20:14
Medlem
BearMonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Skulle man kunna säga att det är ett liv ungefär som det liv romer lever som samlar tomburkar dagarna i ända, fast i skogen? (inte ens romerna väljer att bo i skogen)
Jo men det är ju den lätta vägen att leva på andra. Antar jag. Är inte det som är lite grejen med romkulturen, att ta och leva på andra? (kan ha fel.)

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
All skog ägs av någon.
Nästan all skog är odlad och väldigt artfattig.
Du kan inte fiska eller jaga fritt, utan att begå brott!

Man slipper bli skjuten i ansiktet här iallfall. Eller något.
Citera
2021-11-03, 20:17
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearMonk
Jo men det är ju den lätta vägen att leva på andra. Antar jag. Är inte det som är lite grejen med romkulturen, att ta och leva på andra? (kan ha fel.)
.

Jag tycker inte det är att leva på andra att ägna hela dagarna åt att samla tomburkar.
Citera
2021-11-03, 20:21
Medlem
BearMonks avatar
Citat:
Jag tycker inte det är att leva på andra att ägna hela dagarna åt att samla tomburkar.

Hade inte någon lagt den där så hade den inte funnits. Men inte säker på var definitionen säger i detta läget.
Citera
2021-11-03, 20:23
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Citat:
Hade inte någon lagt den där så hade den inte funnits. Men inte säker på var definitionen säger i detta läget.

Att "leva på andra" syftar väl mer på att leva på andras bekostnad, att någon annan skulle lida av det. Om jag sätter mig och bajsar i skogen så är jag helt okej med att flugor kommer och käkar sen.
Citera
2021-11-03, 20:39
Medlem
BearMonks avatar
Citat:
Att "leva på andra" syftar väl mer på att leva på andras bekostnad, att någon annan skulle lida av det. Om jag sätter mig och bajsar i skogen så är jag helt okej med att flugor kommer och käkar sen.

Du har troligen rätt
Citera
2021-11-03, 20:43
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Jag har sett folk tälta i centrala Stockholm liksom sova i hängmatta. Så kan man göra det utan problem så borde det ju vara ännu lättare ute i skogen.
Det största problemet i Sverige är väl klimatet en väldig skillnad att bo i skogen i juni månad och i januari månad.
Är nog bättre att sikta in sig på något slags mindre stuga/ruckel/sommarstuge/kolonilott eller dylikt så man har nånting åtminstone.
Citera
2021-11-04, 00:33
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
En plats som ibland kallas för världens otillgängligaste plats finns i Sverige. Den platsen är Gotska Sandön. En enslig och oansenlig obebodd ö långt från både fastlandet och andra öar.

Pröva leva ensam där under tiden då inga turbåtar går dit. Fiske och kanske grillade ekorrar och någon sjöfågel samt rikligt med bär och svamp under sensommaren och förhösten borde räcka för mathållning. Boendet blir i tält.

Om jag har förstått det rätt så är ön folktom större delen av året, så där får du vara ifred under tiden du provar att leva av naturen nästan ett helt år.
Citera
2021-11-04, 08:46
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Nej nej, så klart inte. Men Det är ju socialen som håller i bostäder osv. Hjälper hemlösa etc.

Men tänker mer i det stora hela, vad är det värsta som händer när man bygger på någon annans mark.
Jag vet att 24h är väl det man får "bo" på någons tomt eller så. Men är det samma lagar i djupa skogar?

Om du inte tänkt dig att bygga bo i östra Ryssland eller norra Kanada finns det inga djupa skogar.
I Sverige kan du helt glömma det, för det första är livet alldeles för tufft för en människa uppväxt i modernt samhälle och för det andra skulle du bli bortkörd direkt eftersom någon äger marken. Glöm bort idiotidén och planera istället en sommar med camping och ordentligt med medhavd mat.
Citera
2021-11-04, 08:55
Medlem
Henriksss avatar
Första tanken är att det är en otroligt naiv tanke.
Du säger leva i skogen.
Hur tänkte du? Tält, bygga koja/stuga eller under bar himmel?
Du säger att du tältat/campat mycket i naturen.
Hur många dagar har det varit som längst?
Hur var känslan att komma hem efter en sådan utflykt? Skönt med riktig säng och värme och alla bekvämligheter?
För att leva någorlunda bekvämt och inte bara överleva så måste du ha en värmekälla, den tar även bort fukt.
Mat i skogen är inte lätt, även i viltrika marker. Du springer knappast ifatt ett svin eller rådjur.
Skjuta på andras jaktmarker kommer upptäckas.
Ska du enbart dricka vatten från bäck/sjö eller å?
Är du inte uppvuxen på sådant vatten kommer du bli magsjuk. Tänker du rena vattnet?
Citera
2021-11-04, 09:38
Medlem
Det kanske är en naiv tanke, men lockande, jag förstår TS.

Allemansrätten ger bara möjlighet till någon enstaka övernattning eller så, även om du knappast kan göra något fel vid två nätter heller.

Bosätter man sig på någon mark, är det svårt att bli bortkörd. Ja om inte markägaren gör något olagligt då. Som hotar dig med hagelbössa eller liknande. Det krävs de tar reda på ditt personnummer och försöker få dig avhyst med kronofogden. Och detta kan ta en jävla tid.

Det bästa i detta fallet hade kanske varit att leta upp kommunal mark och bo på. Känner tom till hemlös som bott i naturreservat med övernattningsförbud det tog en jävla tid att avhysa.

Sedan är det jävligt tufft att bo i skogen när det är blött, kallt, snö, men det är en annan historia. Den bästa lösningen hade varit en bil och utrustning som tält, liten tältkamin mm utrustning man kan flytta runt via bilen då och då.
Citera
2021-11-04, 10:07
Medlem
Om du köper en gård i skogen och äger marken är det generellt inga problem. Men tro inte att det är lätt att bli helt självförsörjande. Det kräver många år av slit och kunskap för att komma dit. Det är inte som att campa ett par veckor. Tälta kan du i princip glömma. Vi har byggt hus i tusentals år av en anledning och även nomader har/hade oftast fasta vinterbostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in