2021-11-03, 10:52
Medlem
moohs avatar
Vad innehöll de gamla smällarna man lekte med som barn på 80-talet? Jag tänker på typ "ryssar", kinapuffar (som egentligen hette "Chi-Sing Crackers"), mini-kina, tigerskott, treöres etc.

Var det finpulveriserat svartkrut? Eller någon form av långsamt blixtljuspulver?

Så fort en av dessa pjäsers stubin misslyckades med att antända laddningen så var vi ungar där och bröt smällaren itu för att sedan kunna "flossa" den, dvs tända på ämnet direkt med en tändare för att i alla fall få lite "fjusssssh" ur dem. Det pyste och rök, men det var långt från så reaktivt som vanligt BLP*.

Jag undrar också om någon vet/minns hur stora satserna var i smällarna? Jag har ett svagt minne av att det stod 0.8 g på kinaskotten/kinapuggarna, men jag är inte helt säker.

*Då jag som vuxen har använt vanligt BLP (den vanliga blandningen på 70/30) rätt frekvent är jag väl införstådd i hur pass mycket fart det är i den varianten.
Citera
2021-11-03, 11:21
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vanligt svartkrut: svavel, kol och salpeter i rätt proportion
Citera
2021-11-03, 11:33
Medlem
moohs avatar
Alright. Vet du måhända om den tidens smällare alltid innehöll svartkrut, eller om det bara var den sorten som importerades till Sverige (kanske pga någon lag)? Nya moderna smällare från Polen till exempel lär väl inte innehålla svartkrut, så mycket mer PANG som det är i dem - även de mindre sorterna.
Citera
2021-11-03, 12:15
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Nej, har ingen aning om hur smällare av idag byggs...
Mitt intresse för smällare mattades konstigt nog av i 15-årsåldern när jag upptäckte mopeder & tjejer istället :-)
Senast redigerad av JohannesSnajdare 2021-11-03 kl. 12:22.
Citera
2021-11-03, 15:30
Medlem
Många moderna innehåller blp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här