• 1
  • 2
2021-11-02, 19:53
Medlem
Dziarekks avatar
Tja, kommer till Er med en frga som jag undrat ver.
Hur ser vrden p frskrivning av narkotikaklassade lkemedel efter ett dokumenterat missbruk/beroende?
Gr p beroendebehandling, vet att orsaker till mitt beroende r kronisk ngest och oro som jag lyckades dmpa med droger, till jag passerade ngot grns..
Vill inte g tillbaka till droger men samtidigt skulle det vara sknt att kunna slippa ngesten ibland.
Citera
2021-11-02, 20:01
Medlem
Softers avatar
Om du skulle stta en pistol mot tinningen p en lkare och skrika att du behver ett recept p benzo, skulle lkaren vlja en kula istllet. Ungefr s enkelt r det att f benzo utskrivet efter dokumenterat (miss)bruk utan recept.
Du har liksom frbrukat din rtt som mnniska att f rtt hjlp fr att du tog eget initiativ att hjlpa dig sjlv.
Senast redigerad av Softer 2021-11-02 kl. 20:06.
Citera
2021-11-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziarekk
Tja, kommer till Er med en frga som jag undrat ver.
Hur ser vrden p frskrivning av narkotikaklassade lkemedel efter ett dokumenterat missbruk/beroende?
Gr p beroendebehandling, vet att orsaker till mitt beroende r kronisk ngest och oro som jag lyckades dmpa med droger, till jag passerade ngot grns..
Vill inte g tillbaka till droger men samtidigt skulle det vara sknt att kunna slippa ngesten ibland.

Fullstndigt uteslutet, svida du inte hittar en lkare som du kan muta.
Citera
2021-11-02, 20:09
Medlem
vadsadusadus avatar
Vad jag hrt (gr ocks beroendebehandling) s r det i princip omjligt att f utskrivet i alla fall samma preparat som man missbrukat, s om du missbrukat nn benzo fr du inte det utskrivet igen (som i mitt fall). Jag fr dock smrtstillande (opiater) fortfarande, men med ett vldigt strikt schema och uttagsperioder s jag bara kan hmta precis det jag behver och ttare uppfljningar.

Sen kan jag tnka att om man byter lkare och ex gr inom bde psykiatrin och den vanliga vrden r det inte helt skert att de har lika stor koll p dina journaler och ditt missbruk, s d kan du kanske ha "chansen" att kunna f utskrivet av en annan instans.
Citera
2021-11-02, 20:10
Medlem
Dziarekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Om du skulle stta en pistol mot tinningen p en lkare och skrika att du behver ett recept p benzo, skulle lkaren vlja en kula istllet. Ungefr s enkelt r det att f benzo utskrivet efter dokumenterat (miss)bruk utan recept.
Du har liksom frlorat ditt vrde som mnniska att f rtt hjlp fr att du tog eget initiativ att hjlpa dig sjlv.

Kefft. Vafan. Fr isfall verkligen satsa p terapin och lra mig leva med ngesten antar jag. r medveten om att piller inte lser problemet och att jag mste lra knna mig sjlv och komma fram till vad utlser min ngest, men fram tills dess skulle det vara sknt med ngot som minskar den stundvis iaf.
Tack fr svaret iaf
Citera
2021-11-02, 20:15
Medlem
Dziarekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Vad jag hrt (gr ocks beroendebehandling) s r det i princip omjligt att f utskrivet i alla fall samma preparat som man missbrukat, s om du missbrukat nn benzo fr du inte det utskrivet igen (som i mitt fall). Jag fr dock smrtstillande (opiater) fortfarande, men med ett vldigt strikt schema och uttagsperioder s jag bara kan hmta precis det jag behver och ttare uppfljningar.

Sen kan jag tnka att om man byter lkare och ex gr inom bde psykiatrin och den vanliga vrden r det inte helt skert att de har lika stor koll p dina journaler och ditt missbruk, s d kan du kanske ha "chansen" att kunna f utskrivet av en annan instans.

Oh alright, tack fr svaret.
Jag har missbrukat stimulanter, aldrig rrt benzo frut. Drfr undrade jag ifall alla drrar stngs i samband med beroendet.
Det kanske r bra iofs, finns nog en tanke bakom att inte skriva ut beroendeframkallande lkemedel fr ngon med beroendeproblematik..
Citera
2021-11-02, 23:25
Medlem
Sanningen r att du kan aldrig medicinera med narkotika klassade lkemedel utan att riskera att falla tillbaka igen. Det triggar ett sug och det r inte vrt att riskera
Citera
2021-11-03, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziarekk
finns nog en tanke bakom att inte skriva ut beroendeframkallande lkemedel fr ngon med beroendeproblematik..

Paradoxalt skapar lkaren nytt beroende fr dig om denne bestmmer sig fr att skriva ut t.ex. Stesolid till dig resten av livet.
Citera
2021-11-03, 04:12
Bannlyst
Benso r typ som folkl om du gtt p tunga droger och vill ha ngestdmpning.

Du fr jobba med dig sjlv istllet fr att vara en lat jvel som sker efter den enkla utvgen.
Citera
2021-11-03, 09:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Du har liksom frbrukat din rtt som mnniska att f rtt hjlp fr att du tog eget initiativ att hjlpa dig sjlv.

S r det.

Diarekk, "Det kanske r bra iofs, finns nog en tanke bakom att inte skriva ut beroendeframkallande lkemedel fr ngon med beroendeproblematik.." Kan lta som en sjlvklarhet... Bde ja och nej - har du genom missbruk sjlvmedicinerat s r det ju snarare "missbrukaren" som verkligen behver det! Eller? Synes mig strre medicinskt motiverat n tant Greta som fr sin Sobril fr att inte f pulskning nr hon tittar p Nyheterna?

Sjlv har jag inga kortsiktiga planer frn att g ner frn de 3 mg klona jag tar nu, frskte mig under tre dagar p 2 mg men blev fnoskig, upptrdde konstigt p jobbet, sov inget - n - ngonting jag skjuter p framtiden.

Varfr kan andra missbrukarkategorier kra i grddfilen och under ratal f Sub och metadon utan ngra som helst probs..??? Enkelt svar: standarpundaren snor annars en multimediaanlggning p hlns eller stller till med annat elnde. Vi krda p benso r i regel sktsamma, gr till jobbet och betalar skatt - m a o fair game och kostenlos fr "samhllet" att jvlas med.
Citera
2021-11-03, 09:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbkuk20000
Smutta p starksprit om det r kris, andra dagar hller du dig ren ven om du svettas som en hund. Sen blir det bttre med tiden.

Helt sant - uteslutet fr mig som fullblodsalkis (blir aldrig ngot "smuttande"... ).

Men fr "nedtrappande bensotorskar utan alkoholproblematik" r det ett utmrkt rd, bttre att ta ngra jrn n att falla tillbaks p pillsen!
Citera
2021-11-03, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Helt sant - uteslutet fr mig som fullblodsalkis (blir aldrig ngot "smuttande"... ).

Men fr "nedtrappande bensotorskar utan alkoholproblematik" r det ett utmrkt rd, bttre att ta ngra jrn n att falla tillbaks p pillsen!

Att alltid ha starksprit till hands r guld nr man frsker lugna ner ett GABA-beroende.
Smutta bara lite nr det r kris och orosknslorna lr lugna sig snabbt, ni kan ha med er en liten flaska whiskey nr ni beger er ut i jackan och tuggummi. Brja inte knapra piller igen fr d kommer det bara bli skit igen. Smutta som sagt bara tills paniken lgger sig, inget halsande eller bli full.

Sen att ligga i fosterstllning och svettas som en bg fr man rkna med medans GABA reparerar sig, kanske en eller tv ntter. Sen blir allt blir bttre efter ngra dagar/ngon vecka. Oroa er inte. Var inte s uppskrmda.
Senast redigerad av gubbkuk20000 2021-11-03 kl. 09:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in