• 5
  • 6
2021-11-05, 15:14
Moderator
rotadents avatar
Hur det blir beror dels på vilka popcorn du använder och vilken micro du har. Jag skulle säga att kombinationen av micro och popcornmärke spelar roll också. Jag har en svindyr inbyggd micro från Electrolux som satt i lägenheten när jag flyttade in. Jag köper bara Coops micropopcorn nu (röd kartong) och de är klara på lite drygt tre sekunder, blir i princip perfekt varje gång. Väldigt lite opoppat, aldrig bränt. Köpte OLW och de brann i princip upp på samma tid. I gamla lägenheten hade jag en tio-tolv år gammal lågprismicro, där funkade OLW bäst. Det kräver lite intrimning innan det blir bra.

Skippar alltid popcorn med smörsmak och smälter lite smör till istället och öser över när de är klara, mycket godare.
Citera
2021-11-05, 15:24
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Kör grytpopcorn istället. Bra mycket godare och tar bara marginellt längre tid. Speciellt om du ska hålla på att rotera påsen på för hand.

Håller med. Då slipper man palmoljan och man kan salta så mycket som man själv vill. Och man kan ha på riktigt smör om man tycker om det istället för smörarom. Som tur är är jag en mästare på att poppa popcorn. Poppa i gryta kräver att man vet vad man gör men man lär sig ju snabbt. En gammaldags alukastrull förenklar med.
Citera
2021-11-06, 10:27
Medlem
Jag har också samma problem när jag poppar popcorn i micron…har blivit bränt senaste gångerna. Försöker alltid tänka på ha den lägre tid än vad det står på förpackningen. Sen har jag kanske lite dålig koll på vad min mikro är förinställd på för styrka.
Citera
2021-11-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm9
Jag har också samma problem när jag poppar popcorn i micron…har blivit bränt senaste gångerna. Försöker alltid tänka på ha den lägre tid än vad det står på förpackningen. Sen har jag kanske lite dålig koll på vad min mikro är förinställd på för styrka.

Längre tid än vad som står på förpackningen? Inte konstigt att det blir bränt.

Man måste lyssna för att få till bäst resultat, det går inte att starta mikron, gå därifrån och tro att man ska få ett bra resultat.

När det har gått ~3-4 minuter ställer man sig och lyssnar för att inte lämna något åt slumpen, och börjar det gå flera sekunder mellan "poppen" så är det klart.

Övning ger färdighet.
Citera
2021-11-06, 10:59
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Instämmer micropop bräns ofta och skippar därför dom numera..

men som nämnts poppa i kastrull, mitt tips är:

högsta värme, vid första poppandet sänk till 1.. på med locket och låt det bli färdigt, har personligen lyckats bra med detta

Jag lägger i tre fyra korn och sedan högsta värmen och när dom poppat så fyller jag så att popcornen täcker botten på kastrullen och slår av plattan sedan sköter sig allt själv. Och man har en hel kastrull med nypoppade popcorn
Citera
2021-11-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verpalu
Längre tid än vad som står på förpackningen? Inte konstigt att det blir bränt.

Man måste lyssna för att få till bäst resultat, det går inte att starta mikron, gå därifrån och tro att man ska få ett bra resultat.

När det har gått ~3-4 minuter ställer man sig och lyssnar för att inte lämna något åt slumpen, och börjar det gå flera sekunder mellan "poppen" så är det klart.

Övning ger färdighet.

Nej lägre inte längre

Brukar stå och lyssna men jag tror jag missar ibland att det gått flera sekunder mellan poppen och då ska påsen ut ur mikron. Ska vara mer uppmärksam nästa gång
Citera
2021-11-06, 11:18
Medlem
Uncorruptables avatar
Min kropp sparkar bakut när jag får mikropopcorn. Skit och dyrt. I en hederlig kockumskastrull.
Citera
2021-11-08, 10:21
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Läs recensiornerna, popcornmaskiner sägs vara rätt kassa.
Hundra gånger bättre än micro.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in