2021-11-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigantiskaFarbrorn
Där sa du nått. Den här micron har inte roterande botten. Hur ofta bör jag rotera? Hur mycket åt gången?

Där har du svaret... ni har helt enkelt blivit med för dålig micro.

Nåja, skulle slå ett slag för kastrull/gryta istället. Nu har jag visserligen induktionshäll, och på den går det nästan lika fort som i micro, fast med godare resultat. Hittat sweet-spot med perfekt värmeinställning på spisen, och skakar om grytan då och då. Sen kan man smaksätta med smör, salt och vad man nu vill. Kokosolja, som någon nämnde, är också väldigt gott att poppa i.
Citera
2021-11-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det var något gift med micropop.

Ja just det, det var nåt i påsarna tror jag. Kan det ha varit bisfenol eller nåt sånt. Kanske inneburit förändringar som varit till det sämre. Jag poppar bara i kastrull sedan ca 10 år, så har dålig koll på hur bra micro-popcorn är idag.
Citera
2021-11-03, 14:09
Medlem
Vill också, som flera här, minnas att det var nåt skadligt med påsarna. Bara en sökträff i mängden:

”Det är norska Dagens Næringsliv som skriver att micropopcorn kan vara farliga. Men det är inte själva innehållet i förpackningen som är källan till varningen. I stället är det emballaget som innehåller flera farliga ämnen, enligt norska Konsumentverket.

Fyra av sex testade förpackningar visade sig innehålla farliga ämnen och två ämnen som står på norska myndigheters lista över ämnen som utgör farligt hot mot hälsa och miljö,”

Men detta var ju i Norge, kanske missade de att man skall ta bort plasten kring påsen?
Citera
2021-11-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vias

Som de andra skriver, kör spispopp och sen mitt tips med plattan max på 5-6/10. Har du en modernare magnetisk häll så är det tack och godnatt. Aldrig lyckats bra på dem, antingen poppar inget eller så förkolnar allt.

Jag kör på induktion, och har fått till det perfekt. Är en IKEA-häll, inget märkvärdigt. Använder dock alltid samma platta, och läge 7 av 10, skakar då och då. Dock finns en platta med mer automatik i, som inte funkar lika bra, därför jag håller mig till den beprövade. Blir perfekt varje gång! Förutom en gång när jag köpt ekologiska korn från Urtekram eller nåt sånt märke. Måste varit nåt fel, för de blev sjukt små och konstiga.
Citera
2021-11-03, 15:02
Medlem
LojtnantWerners avatar
Instämmer micropop bräns ofta och skippar därför dom numera..

men som nämnts poppa i kastrull, mitt tips är:

högsta värme, vid första poppandet sänk till 1.. på med locket och låt det bli färdigt, har personligen lyckats bra med detta
Citera
2021-11-03, 15:11
Medlem
Jag kan varmt rekommendera denna:
Lekue popcorn maker.
Inga brända popcorn. Poppar i stort sett alla popcorn. Går snabbt. Enkel göra rent. Tar liten plats.

Testad det mesta vad gäller micropopcorn, i kastrull, popcorn-maskiner osv… Denna är överlägsen.

https://www.pricerunner.se/pl/1617-3...ce=pricerunner
Citera
2021-11-03, 15:26
Medlem
De har blivit sämre och smakar mindre.
Citera
2021-11-03, 15:35
Medlem
SpecialEditions avatar
Lösningen på alla problem är att köpa en popcornmaskin. De kostar någon knapp tusing och popcornen blir magiskt goda!
Citera
2021-11-03, 16:14
Medlem
Kul att se så många nazi/knark/.. FB’re går all in på detta, vill ha popcorn nu :-(
Ingen mikro hemma men sist funkade det ok med OLW utan smörsmak, kanske 20 opoppade när skålen var slut.
Blir sugen på att prova kastrullpoppning även om det var 20+ år sedan, vi hade en speciell aluminiumkastrull hos morsan för detta.
Glömde skriva, Airpoppare, varför det smakar ingen! Fick en i julklapp på universitetet, bara kasta i elåtervinningen. Gjorde jag fel 😑
Citera
2021-11-03, 19:42
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Har inte de flesta av de bytt ut palmoljan till något annat och det är kanske därför det bränns mycket mer micropopcorn än tidigare? Alla oljor har ju inte samma kvalitetet.

Lite som när man bytt platssugrör till papperssugrör, blir inte lika bra med papperssugrör.

Citat:
Ursprungligen postat av wanchai
Kul att se så många nazi/knark/.. FB’re går all in på detta, vill ha popcorn nu :-(
Ingen mikro hemma men sist funkade det ok med OLW utan smörsmak, kanske 20 opoppade när skålen var slut.
Blir sugen på att prova kastrullpoppning även om det var 20+ år sedan, vi hade en speciell aluminiumkastrull hos morsan för detta.
Glömde skriva, Airpoppare, varför det smakar ingen! Fick en i julklapp på universitetet, bara kasta i elåtervinningen. Gjorde jag fel 😑

Popcorn är ju en viktig del när man sitter och läser här, spännande skit. Bra för de med munchies också, många dödsknarksnazister...

AIRpop? Man använder väl bara luft och inga oljor alls? Är väl därför, om det inte smakade något så är det väl inte fel att dumpa den?
Senast redigerad av GTFO-Foreigner 2021-11-03 kl. 19:45.
Citera
2021-11-03, 19:47
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Lösningen på alla problem är att köpa en popcornmaskin. De kostar någon knapp tusing och popcornen blir magiskt goda!
Läs recensiornerna, popcornmaskiner sägs vara rätt kassa.
Citera
2021-11-03, 20:31
Medlem
Det ska vara bra effekt på mikron, den ska vara roterande och popcornen skall vara färska, dvs det ska finnas fukt i majsen så att de kan poppa. Så alltså: Gamla torra popcorn, inge bra. Klen effekt får inte fukten i majsen att poppa utan bara torkar ut popcornen. Och slutligen, mikrovågorna är på några cm i våglängd så om inte mikron roterar blir många popcorn inte uppvärma annat än av värmen i påsen som är för klen för poppning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in