2021-11-02, 22:18
Medlem
Har samma problem.
Dock så uppkom det efter att jag renoverade köket och köpte en electrolux inbyggnads micro, den är fan sämst på popcorn..
Så tror snarare det har med micron att göra, att det är dåligt "flås" i den.
Citera
2021-11-02, 22:41
Medlem
trillians avatar
Någonting har ABSOLUT hänt! TS är nåt på spåren.
För 15 år sen så bågnade påsen. Den var så proppfull att den började öppna sig. Numera blir den aldrig helt full.

Eventuella förklaringar:
Färre popcornkärnor nuförtiden
Annat/mindre fett i påsen
Annat material på själva påsen.
Citera
2021-11-02, 22:41
Citat:
Ursprungligen postat av GigantiskaFarbrorn
Goddagens!
Vad har hänt med micropopcorn egentligen? För 5 år sedan poppade jag popcorn med min kära sambo som inget annat, alltid en full påse obrända popcorn kom rykandes ut ur mikron efter 2,5 minuter. Men de senaste 4åren har vi tyvärr levt utan micro så ibga popcorn har ätits. Nu har vi blivit med micro ingen och har försökt poppa flera gånger. Antingen så blir dem brända eller så blir bara halva påsen poppad. VAD HAR HÄNT??? Varför har dem ändrat till den här skiten?? Det måste finnas fler som upplever samma!
Och ja jag kontrollerar värmen så den är rätt. Både testat poppa kortare tid på 900 och lite längre på 600. ICH JA JAG VET OM KNEPET ATT OM DET ÄR MER ÄN 5 sekunder mellan varje popp så är dem klara. Blir bara skit ändå

Det var något gift med micropop.
Citera
2021-11-02, 22:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Poppa i olja i kastrull och köp sen rätt dyra popcornsmörkryddor, det är så man gör dom där bra popcornen på bio och nöjesfält.
/Whistleblower
Nej, på bio och nöjesfält poppar man med varmluft.
Citera
2021-11-02, 22:50
Medlem
Tekniken med att poppa popcorn är inte max värme utan låg/mellan värme och sen ge popcornen lite tid. Skulle tro din lite äldre mikrovågsugn hade sjukt dålig magnetron vilket gjorde den perfekt för popcorn. Din nya ger nog för mycket även på 600.

Som de andra skriver, kör spispopp och sen mitt tips med plattan max på 5-6/10. Har du en modernare magnetisk häll så är det tack och godnatt. Aldrig lyckats bra på dem, antingen poppar inget eller så förkolnar allt.

PS) Glöm alla dumma husmorsknep att värma olja/smör med nått popcorn i och vänta tills de poppar för att sedan tillsätta resten. 5-6/10 på plattan och vänta så får du perfekta popcorn spelar ingen roll om det är smör eller olja du har i kastrullen. Man behöver inte skaka kastrullen som en galning heller, bara vänta och ha en någorlunda bra gryta (t ex IKEA 365 utan glaslock).

PPS) Herbamare örtsalt är sjukt gott för spispoppen!
Citera
2021-11-02, 23:00
Medlem
Mvks avatar
Ts du har helt rätt.
Sjukt, jag trodde jag var ensam i detta.

Jag har en svindyr Whirlpool micro (deras största och bästa med kombinerad ugn), med roterande talrik givetvis.

Äter popcorn minst en dag i veckan och JA något har hänt.

Exakt det du beskriver, påsen blir inte full.
Fler sekunder genererar bara brända popcorn.

Testat Willys extra stora popcorn med smör samt Estrellas med smör.
Samma resultat.
Citera
2021-11-02, 23:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Skaffade en sprillans ny micro från Samsung för några år sedan den klarade inte heller av att göra popcorn. Det blir en halv påse eller så blir det bränt. Snurrplatta och allt så det är bara en usel micro.

Nästa gång blir det någon billig från något skumt märke med lite mer fjutt i, det blir i alla fall inte Samsung.

Citat:
Ursprungligen postat av darkfella
Har samma problem.
Dock så uppkom det efter att jag renoverade köket och köpte en electrolux inbyggnads micro, den är fan sämst på popcorn..
Så tror snarare det har med micron att göra, att det är dåligt "flås" i den.
Ni måste ställa in i menyn att det är just popcorn ni kör.
Ja, micron är för "smart".

Rätt kul video på ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=UiS27feX8o0
Citera
2021-11-02, 23:04
Medlem
WhereIsRussias avatar
för mig har påsen börjat rinna fett i mikron de 5 senaste gångerna. OLW
Citera
2021-11-02, 23:37
Medlem
Konstigt nog hände detta för mig nyss. En ny påse. In i min nya micro. Resultat... En liten skål. Massor av kärnor opoppade.
Citera
2021-11-03, 00:51
Medlem
LeXeLs avatar
Det har blivit mindre mängd popcorn i påsarna (micropop) också, från 100g till 80g.

Flickvännen har introducerat kastrullpop i mitt liv. Jag är dock värdelös och får inte riktigt till popcornen. De blir lite sega.

Hur gör ni som bemästrat tekniken?
Senast redigerad av LeXeL 2021-11-03 kl. 00:54.
Citera
2021-11-03, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeXeL
Det har blivit mindre mängd popcorn i påsarna också (micropop) från 100g till 80g.

Flickvännen har introducerat kastrullpop i mitt liv. Jag är dock värdelös och får inte riktigt till popcornen, blir lite sega.

Hur gör ni som bemästrat tekniken?

Använder du för mycket olja? Om flickvännen får till dem så kolla nästa gång hur mycket olja hon använder.
Citera
2021-11-03, 00:59
Medlem
LeXeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Använder du för mycket olja? Om flickvännen får till dem så kolla nästa gång hur mycket olja hon använder.

Möjligt! Ska testa att ta mindre. Tack för tips!

Hon gör bra popcorn, hon är inte så bra på att förklara bara. Hon kör på någon slags känsla. Ska fråga henne (ännu en gång) om vad man ska tänka på…

Ja, jag får också kolla noggrannare! Har inte tänkt på att det skulle vara så viktigt med mängden olja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in