2021-11-02, 09:42
Medlem
Sladdarens avatar
Hej!

Fanns inte en enda tråd om det så, lite märkligt men är ute efter modern litteratur som verkligen förklarar i detalj hur man gör sitt eget snus med olika bra eller bättre metoder i alla momenten och stegen. Tex

* materialen, råtobaken och kvaliten på det rent kemiskt och innehållstekniskt
* svettning och värmnings metoder med olika tillagning - tryckkokare, ugn, snusugn, temperaturer mm
* idealisk vispning och blandning metoder och inställningar (elvisp, mixer, degblandare etc)
* Kemikalierna, bra eller bättre blandningar etc
* Arombladningar / testning innan på fri hand med eller utan tobaken eller egengjord arom samt dess kombinationer till varann hur vissa smaker förstärks eller inte och hur man kan testa det på bästa sätt på förhand med tungan förstås eller under läppen (utan att blanda in tobaken)
* Tips och trix insider info etc mm

Gärna utan odlingsprocessen i trädgården eller växthuset eftersom det kommer jag inte förkovra mig i men det gör ju inte så mycket om det ingår

Är ute efter minst 3 tjocka böcker iaf :-)

Klart att jag titta på några tex men det betyder inte att de är av de bästa författarna men säkert väldigt bra

Eget snus
Av: Englund, Per

Snus!
Av: Jonson, Mats

Snus
Av: Sändh, Bengt

Ivf så får gärna böckerna vara lånbara via digitala bibiliotek om det är möjligt men i annat fall så köper jag dom förstås i bokform
Citera
2021-11-02, 10:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Gärna utan odlingsprocessen i trädgården eller växthuset eftersom det kommer jag inte förkovra mig i men det gör ju inte så mycket om det ingår
Hoppas det inte är ot: Hur får du tag på tobak?
Citera
2021-11-02, 11:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hoppas det inte är ot: Hur får du tag på tobak?

Före helgalna skattehöjningen köpte jag 100 kg råtobak för snus
Jag tror utförsäljningen av lagrerna är slut nu iaf men ja nåt kilo finns kanske kvar nånstans???

Otur för er som inte bunkrade kan man väl säga när man har en helgalen regering
Senast redigerad av Sladdaren 2021-11-02 kl. 11:05.
Citera
2021-11-02, 11:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Före helgalna skattehöjningen köpte jag 100 kg råtobak för snus
Okej. Riktigt så mycket köpte inte jag :-)

Vet att i Sändhs bok gör man snuset på lägre temp och under längre tid än vad dagens snussatstillverkare föreslår. Någon som vet om det blir bättre?
Citera
2021-11-02, 18:26
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Okej. Riktigt så mycket köpte inte jag :-)

Vet att i Sändhs bok gör man snuset på lägre temp och under längre tid än vad dagens snussatstillverkare föreslår. Någon som vet om det blir bättre?

Okej, jag har faktiskt beställt alla 4 eftersom det finns 2 upplagor ifrån :

https://www.google.com/imgres?imgurl...MygCegUIARCQAQ

Nu har man lite mer än 2000 lössnusdosformat att leka med 50gr st
Massor med tillhörande kemiska medel och aromer inkl essenser

Var ganska stel och inramad att expermentera förr i olika metoder och smaker så.. kommer bli kul så länge det varar

Tycker man kan lika bra kan gå ur EU för det är noll och ingen vinning med det överhuvudtaget ang import export och inte ens via andra länder utanför ESS /EU , Schengenländer

https://www.snusbolaget.se/snusjourn...r-ska-in-2020/

https://snusfabriken.com/punktskatt-pa-tobak/
Citera
2021-11-02, 18:34
Medlem
Sladdarens avatar
Jävla vänster regeringen kan ju flyga och fara åt helvete med sina elefantvikter på skatt generellt.. men det tycker väl de flesta men röstar tvärtom
Citera
2021-11-02, 18:37
Medlem
constants avatar
Det måste ju finnas någon möjlighet att få in tobaksspill till Sverige utan att behöva smuggla, precis som att köpa sprit i Tyskland, eller?
Citera
2021-11-02, 18:40
Medlem
Jag har för mig att råtobak räknas som en jordbruksprodukt. Som sådan får den ju fraktas skattefritt inom EU? Då kan man åka ner till Grekland som odlar tobak som exporteras till Egypten för att bli cigarettobak. Det enda den duger till, för dålig för västerländskt dito (de får EU-bidrag för denna produkt), försäljningen sker genom den enda(!?!?) agenten i Europa, någon i "trummvirvel" Italien!
Citera
2021-11-13, 21:07
Medlem
Citat:
Jävla vänster regeringen kan ju flyga och fara åt helvete med sina elefantvikter på skatt generellt.. men det tycker väl de flesta men röstar tvärtom
Det var alliansen med Anders Borg som började höja tobakskatten dramatiskt.

"Folk ska inte dricka alkohol, röka och snusa utan jobba" sa Anders Borg
Citera
2021-11-14, 09:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whamy
Det var alliansen med Anders Borg som började höja tobakskatten dramatiskt.

"Folk ska inte dricka alkohol, röka och snusa utan jobba" sa Anders Borg

Det ena utesluter inte det andra och sen om fd Anders har andra vanor så får han stå för dessa i sin egen egoism som alldrig ska gå ut över nån annan

Vi drar in socker och för mycket salt ochså när vi lix är igång, vi förbjuder fetma, vi ska absolut alldrig äta nåt med kolhydrater utan LCHF osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in