2022-11-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Ganska nöjd med ICA Basics 1kg ketchup för ca 11kr

Jag hatar allt som är en massa socker i, så av den anledningen köper jag inte sån ketchup. Köper istället findus Stevia så man slipper allt socker. Samma sak med läsk, om jag köper läsk är det alltid sockerfritt
Senast redigerad av JohnBlund 2022-11-19 kl. 21:50.
Citera
2022-11-20, 08:48
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Beror helt på produkt tycker jag. Köpt buljong, soja och vinäger av billigaste märke, de smakar utspätt och man måste använda mer än av dyrare märke, så dumsnålt med andra ord.

Sen finns det budgetprodukter som funkar tycker jag, som krossade tomater, bulgur, mjölk och yoghurt. Så inte dumsnålt då.

Exakt det beror väldigt mycket typen av produkt. Liknande förresten med handtvål av finare slag som är mer dryga va billigare varianter.

Billigare kan vara bättre men isf får man sig testa sig fram.
Citera
2022-11-20, 09:01
Medlem
Herr_Greens avatar
Med all respekt för studenter i Stockholm, sjukpensionärer och ensamstående.

För vanliga knegare som enkelt köper hämtpizza, dricker bärs på krogen och köper fyllemat efteråt, är det troligen dumsnålt i många fall. Som flera har skrivit, spara in på nån liten lyxkonsumtion så kan du lägga till en tia här och där. Det kommer göra skillnad rent smakmässigt och ditt liv blir roligare.
Citera
2022-11-20, 09:40
Medlem
Köpte Eldorados pulverbea för många år sen som fattig student. Fy för den lede. Helt oätbar. Sedan dess har jag inte vidrört deras sortiment, av ren princip.
Citera
2022-11-20, 15:50
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Billigaste tomatkrossen kostar 12kr/kg. Den (subjektivt) bästa kostar 29kr/kg.
Billigaste innehåller 60% tomatkross, 40% vatten. Tomatkross är inte 100% tomatkött. Den bästa har 98% tomatkross.

Vilken är mest prisvärd?

Den billiga ger i alla fall mer tomat per krona.
Citera
2022-11-20, 18:08
Medlem
Duerfs avatar
Kedjornas egna varumärken tillverkas ju av de företag som finns på marknaden. T.ex gör Arla och andra mejerier ICAs och Willys egna mejeriprodukter osv. Det är dock inget som skyltas med från någon av sidorna. Det står aldrig på förpackningarna var och av vem maten tillverkas. Det står bara "Tillverkas av: Ica Sverige AB" eller något liknande.

Tillverkarna har inte så mycket att sätta emot. Om inte Arla tillverka ICAs smör vänder sig ICA till ett annat mejeri.

Med stor sannolikhet är ICAs egna ketchup och Felix Ketchup mer eller mindre samma sak och tillverkas i samma fabrik.
Citera
2022-11-20, 18:59
Medlem
Enterprises avatar
Jag gjorde misstaget igår att köpa Eldorados Majs (på burk), som de hämtar från Kina.
Riktigt äcklig. Mycket stor skillnad jämfört med "etablerade" märken. Några få kronor billigare, men avsevärt sämre prisvärde.
Citera
2022-11-21, 06:44
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag gjorde misstaget igår att köpa Eldorados Majs (på burk), som de hämtar från Kina.
Riktigt äcklig. Mycket stor skillnad jämfört med "etablerade" märken. Några få kronor billigare, men avsevärt sämre prisvärde.

Denna har jag också köpt en gång, är hellre utan majs än att köpa den igen. Likaså eldorados pasta är värdelös. Deras krossade tomater funkar tycker jag.
Citera
2022-11-21, 21:47
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Denna har jag också köpt en gång, är hellre utan majs än att köpa den igen. Likaså eldorados pasta är värdelös. Deras krossade tomater funkar tycker jag.

Eldorado vet man aldrig vad man får, ibland är deras kycklingfile hur bra som helst, ibland kokar stekpannan över när man steker 2 filéer i avsedd stekpanna för ändamålet. Köttbullarna är ibland riktigt bra och ibland har dom nån bismak
Citera
2022-11-22, 19:50
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Eldorado vet man aldrig vad man får, ibland är deras kycklingfile hur bra som helst, ibland kokar stekpannan över när man steker 2 filéer i avsedd stekpanna för ändamålet. Köttbullarna är ibland riktigt bra och ibland har dom nån bismak

Jo, jag brukar köpa Willys märke Garant. Har som du dålig erfarenhet av Eldorado. Garant är bättre, men också dyrare. Men äter hellre ”enklare mat” och väljer bort Eldorado faktiskt. Finns säkert vissa produkter som funkar men många är för usla.
Citera
2022-11-24, 13:19
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Kedjornas egna varumärken tillverkas ju av de företag som finns på marknaden. T.ex gör Arla och andra mejerier ICAs och Willys egna mejeriprodukter osv. Det är dock inget som skyltas med från någon av sidorna. Det står aldrig på förpackningarna var och av vem maten tillverkas. Det står bara "Tillverkas av: Ica Sverige AB" eller något liknande.

Tillverkarna har inte så mycket att sätta emot. Om inte Arla tillverka ICAs smör vänder sig ICA till ett annat mejeri.

Med stor sannolikhet är ICAs egna ketchup och Felix Ketchup mer eller mindre samma sak och tillverkas i samma fabrik.

Åtminstone vad gäller mejeri-, fisk- och köttprodukter måste såvitt jag vet dels huvudingrediensens ursprung framgå på förpackningen, dels ska tillverkningsstället märkas med ett ovalt märke med en kod. Sålunda kan man se att Willys Garant-grädde är märkt med SE 1031, vilket vid en snabb googling visar sig betyda Arlas mejeri i Linköping.

Vad gäller tillverkningskoden verkar den just inskränka sig till mejeri-, fisk- och kött. Vad gäller produkter som krossade tomater, pasta och liknande inskränker sig informationen om var huvudingrediensen kommer ifrån.

Googlade lite. Livsmedelsverket har en förteckning över anläggningar i Sverige som är godkänna att tillverka animalisk föda. Jag vet att jag har sett en komplett förteckning över hela EU, men hittar den inte nu:
https://www.livsmedelsverket.se/fore...a-anlaggningar

https://www.livsmedelsverket.se/glob...s-broschyr.pdf
Senast redigerad av Prora 2022-11-24 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in